تبریک روز معلم

 

🌸 معلم كيميای جسم و جان است
🍃 مــعلم رهنمای گمرهان است

🌸 شده حك بر فراز قله ی عشق
🍃 معلم وارث پيغمبران است

🌸 همکاران گرامی تبریک 🎁

🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃

 

گروه سنجش و ارزشیابی استان قم

 

معرفی کتاب "سنجش تکوینی آمیخته"

معرفی کتاب

 

mail نام کتاب: سنجش تکوینی آمیخته

(به همراه 81 تکنیک سنجش تکوینیِ آغازین یا تشخیصی و سنجش تکوینی همزمان با تدریس در آموزش و پرورش و آموزش عالی)

- نویسنده: دیلن ویلیام

- ترجمه: دکتر حسن نادعلی پور- افسانه تائب جولاء

- پیشگفتار: دکتر مصطفی قادری

- ناشر: انتشارات آوای نور

 

 

enlightenedمعرفی کتاب:

دیلن ویلیان (2018) ، نویسنده توانا و پیشگام حوزه سنجش تکوینی آمیخته، با ارائه 5 راهبرد و 81 تکنیک، اجرای این رویکرد را با هدف ترغیب مشارکت و یادگیری فراگیران و با پشتیبانی معلمان، فراگیران و همسالان در کلاس درس تسهیل نموده است؛

1- شفاف سازی، اشتراک گذاری و شناخت مقاصد یادگیری و معیارهای موفقیت؛

2- استخراج شواهد یادگیری فراگیران؛

3- ارائه بازخوردی که یادیگری را به سمت جلو هدایت کند؛

4- فعال کردن فراگیران، به عنوان منابع آموزشی همدیگر؛

5- فعال کردن فراگیران، به عنوان مالکان یادگیری خویش.

 

enlightenedبخشی از مقدمه کتاب:

سنجش و ارزشیابی تحصیلی یکی از عناصر مهم فرآیند برنامه‌ریزی درسی تلقی می‌گردد که از طریق راهبردها و تکنیک‌های متنوع می‌تواند، مسیر یادگیری را تغییر دهد. چنین تغییری همیشه مطلوب نیست، به عبارت دیگر سنجش اگر با تبحر و ژرف نگرانه، در زمان درست و با روش درست انجام نشود، ممکن است مسیر یادگیری را به انحراف بکشاند. انواع مختلفی از سنجش کم اثر، سنجش کاذب، سنجش نادرست، سنجش نا کارآمد و سنجش مخرب بر فرآیند یادگیری وجود دارند که به دلایل نامعلوم و متفاوتی رواج پیدا کرده‌اند. ولی مهم ترین دلیل رواج این نوع از سنجش‌های بی‌کیفیت، ناآگاهی نسبت به اهمیت سنجش و اثرات کیفی و کمی آن در فرآیند برنامه‌ریزی درسی و آموزش است.

سنجش تکوینی بخش جدایی ناپذیر فرآیند سنجش می باشد. در حقیقت سنجش تکوینی می‌تواند باعث فعال شدن، مشارکتی شدن، اثربخش تر شدن، انسانی‌ و اخلاقی‌تر شدن تدریس شود. به شکل بدیهی، نظام‌های آموزشی در پی رشد حداکثری قابلیت‌های فراگیران خود هستند. اطمینان از چنین رشدی تنها در قالب روش‌های سنجش اخلاق گرا، بهبود گرا و پاسخگو ممکن می‌شوند. سنجش تکوینی این ویژگی ها را دارد: اخلاقی است، زیرا دنبال رشد حداکثری فراگیران است. بهبودگراست چون فرصت اصلاح را به مربی و متربی می‌دهد. پاسخگو و مبتنی بر دموکراسی است چون اشتباهات و خطاها را در اولین فرصت تشخیص می‌دهد و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. سنجش تکوینی با مسئله تربیت معلم و دانش مربیان آموزشی درباره سنجش نیز گره‌خورده است. در کتاب حاضر که توسط یکی از اندیشمندان حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی تدوین گردیده است رویکرد جدیدی از سنجش تکوینی یعنی سنجش تکوینی آمیخته معرفی گردیده است .

در این کتاب راهبردها و تکنیک‌های قدیمی، نوین و متفاوتی برای سنجش تکوینی معرفی گردیده است که بیانگر درهم تنیدگی، تنوع و همچنین پیچیدگی سنجش آموخته‌های فراگیران در کلاس درس می‌باشد.

حدیث حضرت علی علیه السّلام دربارۀ سنجش خرد

"حدیثی گهربار از حضرت علی علیه السّلام دربارۀ سنجش خرد"

 

mail الإمامُ عليٌ عليه السلام : سِتَّةٌ تُختَبَرُ بِها عُقولُ النَّاسِ : الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ ، والصَّبرُ عِندَ الرَّهَبِ ، والقَصدُ عِندَ الرَّغَبِ ، وتَقوى اللّه ِ في كُلِّ حالٍ ، وحُسنُ المُداراةِ ، وقِلَّةُ المُماراةِ . [غرر الحكم : 5608 ]

 

mail امام على عليه السلام : شش چيز است كه با آنها خردهاى مردم سنجيده مى شود: بردبارى در هنگام خشم، شكيبايى به گاه ترس، ميانه روى به هنگام خواهش و ميل، ترس از خدا در همه حال، خوش مدارا كردن و كمتر جدال كردن.

 

تکنیک های سنجش جذاب

سلام و احترام

همکاران گرامی فایل آموزشی تکنیک های سنجش کلاسی جذاب را از اینجا دانلود کنید.