مدارس اثربخش

enlightened مدارس اثربخش چگونه متمایز می‌شوند؟

 

- مدارس اثر بخش (Effective Schools) به مدارسی اطلاق می‌شود که توانایی بالایی در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان و بهبود نتایج تحصیلی دارند. ویژگی‌های اصلی این مدارس عبارتند از:

- رهبری قوی و مؤثر: وجود یک مدیر یا رهبر مدرسه که توانایی هدایت و انگیزش معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان را داشته باشد، از ویژگی‌های اساسی مدارس اثر بخش است. رهبری مؤثر به ایجاد چشم‌انداز مشترک، تعیین اهداف روشن و ایجاد فرهنگ همکاری در مدرسه کمک می‌کند.

- تمرکز بر آموزش، یادگیری و نتایج تحصیلی: مدارس اثر بخش همواره بر ارتقاء سطح یادگیری و نتایج تحصیلی دانش‌آموزان تمرکز دارند. این مدارس از برنامه‌ریزی آموزشی دقیق، ارزیابی‌های مداوم و تلاش برای بهبود مستمر استفاده می‌کنند.

- انتظارات بالای تحصیلی: در این مدارس، انتظارات بالایی از دانش‌آموزان وجود دارد و تمامی اعضای مدرسه بر این باورند که هر دانش‌آموز می‌تواند موفق باشد. استانداردهای بالا به معنای ایجاد فرصت‌های چالش‌برانگیز و با کیفیت برای یادگیری است.

- توسعه حرفه‌ای مستمر برای معلمان: معلمان در مدارس اثر بخش به صورت مداوم و مستمر در دوره‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای شرکت می‌کنند. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را به روز نگه دارند و از بهترین روش‌های تدریس استفاده کنند. در این مدارس رویکرد معلم پژوهنده بطور جدی پیگیری می‌شود.

- پشتیبانی و مراقبت از دانش‌آموزان: مدارس اثر بخش به نیازهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری دانش‌آموزان توجه دارند. این مدارس محیطی امن و حمایتگر را فراهم می‌کنند که به دانش‌آموزان احساس تعلق و اعتماد به نفس می‌دهد.

- همکاری و تعامل با والدین و جامعه: این مدارس ارتباط نزدیکی با والدین و جامعه دارند. همکاری مستمر با خانواده‌ها و سازمان‌های محلی برای حمایت از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود کلی شرایط مدرسه اهمیت دارد.

- محیط یادگیری مثبت: در مدارس اثر بخش، محیطی مثبت، پرانرژی و مشوق ایجاد می‌شود که در آن دانش‌آموزان به طور فعال در فرآیند یادگیری مشارکت دارند. این مدارس فضایی را فراهم می‌کنند که در آن دانش‌آموزان احساس احترام، ارزشمندی و امنیت می‌کنند.

- توسعه فرهنگ تیمی و همکاری: مدارس اثر بخش بر ایجاد فرهنگ همکاری میان معلمان و سایر کارکنان مدرسه تأکید دارند. این همکاری موجب استفاده بهینه از منابع، اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها و حمایت از یکدیگر در فرآیند تدریس می‌شود.

- ارزیابی و بازخورد مستمر: مدارس اثر بخش به ارزیابی مستمر عملکرد دانش‌آموزان و معلمان اهمیت می‌دهند. این ارزیابی‌ها به مدرسه کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند و اقدامات اصلاحی مناسبی انجام دهد.


 

توسعه فردی

 

mail ده عامل اصلی توسعه فردی 

 

اگر نگران توسعه فردی خود هستید و دربارۀ آن فکر می کنید فقط و فقط بطور جدی بر بهبود عوامل زیر متمرکز شوید تا نتیجه شگرف آن را خیلی زود در خود ببیند :

 

enlightened۱. خودآگاهی (Self-awareness)– درک نقاط قوت، ضعف و ارزش‌ها.

 

enlightened۲. یادگیری مادام العمر (Continuous learning) – بازنگری و بازاندیشی در دانش و تجربه های موجود و  کسب دانش جدید و تقویت مهارت‌ها.

 

enlightened۳. هدف‌گذاری (Goal setting) – تعریف اهداف واضح، قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی.

 

enlightened۴. تاب‌آوری (Resilience) – ساختن استقامت ذهنی برای مقابله با موقعیت‌های سخت و چالش‌ها.

 

enlightened۵. انعطاف‌پذیری/سازگاری (Adaptability) – پذیرش تغییر و ماندن در حالت انعطاف‌پذیر در موقعیت‌های نامشخص.

 

enlightened۶. منبع کنترل درونی در مقابل منبع کنترل بیرونی(Internal Locus of Control): باور جدی و جدی به قدرت درونی برای تغییر و پیشرفت. 

 

enlightened۷. هوش هیجانی (Emotional intelligence)– مدیریت احساسات و تقویت روابط مستحکم.

 

enlightened۸. ذهنیت رشد (Growth mindset) در مقابل ذهنیت ثابت – باور به توانایی توسعه از طریق تلاش و یادگیری.

 

enlightened۹. کنجکاوی (Curiosity) – ذهنیت باز ، باقی ماندن در حالت پرسشگری و پذیرش تجربیات جدید.

 

enlightened۱۰. مدیریت زمان (Time management) – اولویت‌بندی کارها به‌طور مؤثر برای دستیابی به تعادل و بهره‌وری.

 


 

اطلاع رسانی کارگاه سنجش استان قم

گروه آموزشی سنجش و ارزشیابی دوره اول متوسطه استان قم برگزار می‌کند:

 

کارگاه آموزشی با عنوان بازخوانی و تبیین سنجش های کلاسی و طراحی سوالات استاندارد و فرادانشی 

 

✅ مخاطبین :سرگروه های درسی استان و نواحی،مدیران و معاونین آموزشی و تمامی دبیران دوره اول متوسطه استان 

 

🗓 پنجشنبه سیزدهم دی ماه 

 

⏰ ساعت ۹:۳۰

 

مکان:خیابان ساحلی ،مرکز رفاهی معلمان شماره یک،سالن آموزش

 

🌺🌼🌸🌺🌼🌸🌺🌼🌸

📚 گروه سنجش و ارزشیابی استان قم 

فراخوان جذب آثار برتر

 

 

enlightened فراخوان جذب آثار برتر فراخوان تغییر دنده سنجش تراکمی از سوالات دانشی به سوالات مفهومی استان قم

 

enlightened منبع : کتاب های درسی پایه نهم براساس تقسیم بندی شیوه نامه برای استان قم

✅ علوم تحربی: فصل ۱۱
✅ آمادگی دفاعی: درس۳
✅ پیام‌های آسمانی: درس ۲
✅ کار و فناوری: پودمان ۳
✅ عربی : درس ۶
✅ زبان انگلیسی: درس۲
✅ فارسی :درس ۱۲
✅ ریاضی: فصل ۲
✅ مطالعات اجتماعی: فصل ۲
✅ قرآن : درس ۴

 

enlightened مخاطبان: کلیه دبیران دوره اول متوسطه

enlightened مهلت اسال آثار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۳

enlightened آثار به همراه فرم‌های ۱و۲ در قالب‌های word  و pdf طبق پیوست شیوه نامه به سرگروه های درسی ارسال گردد.

 


📚 گروه سنجش و ارزشیابی استان قم

 

فیلم کارگاه ها

🔗

 

✅ لینک فیلم ضبط شده وبینار بایسته های طراحی سوالات مفهومی ( نشست چهارم) 

 

🔹 زمان برگزاری: آذر ۱۴۰۳

https://vc.cfu.ac.ir/p9snx2ngrtcv/

 

 

📌گروه سنجش و ارزشیابی استان قم

https://eitaa.com/joinchat/1221919643C225f11a6f6