سلام و عرض ادب
همکاران گرامی برای مشاهده ادامه مطالب به کانال سنجش و ارزشیابی در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید.
👇
لینک کانال سنجش و ارزشیابی استان قم
https://eitaa.com/joinchat/1221919643C225f11a6f6
لطفا اطلاع رسانی فرمایید 📣
سلام و عرض ادب
همکاران گرامی برای مشاهده ادامه مطالب به کانال سنجش و ارزشیابی در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید.
👇
لینک کانال سنجش و ارزشیابی استان قم
https://eitaa.com/joinchat/1221919643C225f11a6f6
لطفا اطلاع رسانی فرمایید 📣
📖 باهم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصل پنجم: سنجش ها باید عادلانه باشند.
🔹 عدالت آموزشی بدین معنی است که برای همه دانشآموزان فرصتی ایجاد کنیم تا نشان دهند چه میدانند، چه میفهمند و چه میتوانند انجام دهند. عدالت در آزمون های پیشرفت در مقیاس کلان با استانداردسازی به دست میآید؛ یعنی سوالات، فرایندهای نمرهدهی و شرایط اجرای آزمون عموما استاندارد باشند و برای همه دانشآموزان یکسان باشند.
🔹 وجه دیگر عدالت مربوط به توانایی دانش آموزان در نمایش مناسب یادگیری شان است.
🔹سنجش های کلاسی از نظر مطالبات فنی مدنظر برای سازگاری و مقایسه پذیری می توانند انعطاف بیشتری داشته باشند تا اطمینان یابند سنجش های آنها برای همه دانشآموزان عادلانه است.
☘
📖 باهم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصل چهارم: سنجش ها باید آنچه را مهم است اندازهگیری کنند.
🔹 آنچه معلم میسنجد پیامهای مهمی را در رابطه با ارزشمند بودن نتایج یادگیری برای دانش آموزان ارائه میکند. فراگیران به سرعت و به محض ورود به مدرسه، این پیام ها را دریافت می کنند. " آیا این مهم است؟" پرسشی که بسیار رایج است و دانش آموز را به سرعت به این نتیجه میرساند که اگر معلم موضوعی را نمیسنجد، پس آن موضوع اهمیت چندانی ندارد.
این قضیه بسیار روشن آموزشی یک سوال اساسی مطرح میکند که آیا معلمان نتایج ارزشمند یادگیری را میسنجند یا فقط مواردی که آزمودن یا رتبه دهی به آنها از همه آسانتر است، در نظر گرفته میشود؟
واقعیت این است که بیشتر آزمون های استاندارد، اهدافی که در آموزش مدرن اهمیت دارند را نمی سنجند، زیرا اندازهگیری آن ها در مقیاس کلان بسیار چالش برانگیز و هزینهبر است.
این ضعف بدین معنی نیست اگر نتایج مهم یادگیری با آزمون های استاندارد قابل سنجش نمیباشد، دارای اهمیت نیست بلکه محل بسیار مناسبی برای سنجش های تکوینی و در حین آموزش می باشد که شواهد ارزشیابی را برای طیف وسیعی از اهداف ضروری یادگیری ارائه میدهد.
☘
📖 باهم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصل سوم: سنجش ها باید با اهداف یادگیری هماهنگ باشند.
🔹 برای کسب تفسیرهای روا از نتایج سنجش، باید اندازه گیری مناسبی از یک هدف یادگیری مشخص در آن سنجش انجام شود.
مک تای(۲۰۱۳) برای بررسی هماهنگی بین سنجش های معلم و اهداف یادگیری پیشنهاد زیر را مطرح می کند:
ابتدا پیشنویسی شامل استاندارها یا نتایج یادگیری که دانش آموزان باید دست یابند، آماده کنید، سپس سنجش هایی که قرار است برنامه ریزی نمایید تا میزان تحقق اهداف یادگیری را مشخص نماید، تعیین نمایید، از یک همکار کمک بگیرید تا استانداردها یا پیامدهایی را که شما سنجش خود را فقط بر مبنای آنها برنامه ریزی کردید، استخراج کنند، اگر همه اهداف شما را بتوانند مشخص کنند، میتوان نتیجه گرفت که سنجش شما روایی لازم، یعنی هماهنگی بین اهداف یادگیری و سنجش را دارد.
☘
📖 باهم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصل دوم: اندازه گیری های چندگانه شواهد بیشتری فراهم و ارائه می کنند.
🔹همه انواع سنجش در معرض خطای اندازه گیری قرار دارند، استنباطها و تفسیرها زمانی قابل دفاع هستند که از منابع گوناگون شواهد استفاده کنیم.
🔹در سطح کلاسی، هر سنجش مانند عکسی لحظه ای است که فقط تصویری از یادگیری دانش آموز در موقعیت خاص زمانی ارائه میدهد. اصل اندازه گیری چندگانه نشان میدهد، سنجش کلاسی مانند آلبوم عکسی است که حاوی تصاویری است که در زمان های متفاوت و با لنزها، پس زمینه ها و تنظیمات مختلف گرفته شده است. چنین آلبومی نسبت به یک عکس واحد، تصویر غنی تر، عادلانه تر و کامل تری از موفقیت دانشآموز نشان میدهد. اصل منابع چندگانه زمانی اهمیت دارد که اطلاعات سنجش برای تصمیم گیری های مهم ارزشیابانه از جمله نمره کارنامه به کار گرفته میشود.
☘