خواندنی های فصل ۱ اصل چهارم

📖 باهم بخوانیم.

 

💠 خواندنی های فصل ۱

 

💠 اصل چهارم: سنجش ها باید آنچه را مهم است اندازه‌گیری کنند.

 

🔹 آنچه معلم می‌سنجد پیام‌های مهمی را در رابطه با ارزشمند بودن نتایج یادگیری برای دانش آموزان ارائه می‌کند. فراگیران به سرعت و به محض ورود به مدرسه، این پیام ها را دریافت می کنند. " آیا این مهم است؟" پرسشی که بسیار رایج است و دانش آموز را به سرعت به این نتیجه می‌رساند که اگر معلم موضوعی را نمی‌سنجد، پس آن موضوع اهمیت چندانی ندارد. 

این قضیه بسیار روشن آموزشی یک سوال اساسی مطرح می‌کند که آیا معلمان نتایج ارزشمند یادگیری را می‌سنجند یا فقط مواردی که آزمودن یا رتبه دهی به آنها از همه آسان‌تر است، در نظر گرفته می‌شود؟ 

واقعیت این است که بیشتر آزمون های استاندارد، اهدافی که در آموزش مدرن اهمیت دارند را نمی سنجند، زیرا اندازه‌گیری آن ها در مقیاس کلان بسیار چالش برانگیز و هزینه‌بر است. 

این ضعف بدین معنی نیست اگر نتایج مهم یادگیری با آزمون های استاندارد قابل سنجش نمی‌باشد، دارای اهمیت نیست بلکه محل بسیار مناسبی برای سنجش های تکوینی و در حین آموزش می باشد که شواهد ارزشیابی را برای طیف وسیعی از اهداف ضروری یادگیری ارائه می‌دهد. 

 

خواندنی های فصل ۱ اصل سوم

📖 باهم بخوانیم.

 

💠 خواندنی های فصل ۱

 

💠 اصل سوم: سنجش ها باید با اهداف یادگیری هماهنگ باشند.

 

🔹 برای کسب تفسیرهای روا از نتایج سنجش، باید اندازه گیری مناسبی از یک هدف یادگیری مشخص در آن سنجش انجام شود. 

مک تای(۲۰۱۳) برای بررسی هماهنگی بین سنجش های معلم و اهداف یادگیری پیشنهاد زیر را مطرح می کند:

ابتدا پیش‌نویسی شامل استاندارها یا نتایج یادگیری که دانش آموزان باید دست یابند، آماده کنید، سپس سنجش هایی که قرار است برنامه ریزی نمایید تا میزان تحقق اهداف یادگیری را مشخص نماید، تعیین نمایید، از یک همکار کمک بگیرید تا استانداردها یا پیامدهایی را که شما سنجش خود را فقط بر مبنای آنها برنامه ریزی کردید، استخراج کنند، اگر همه اهداف شما را بتوانند مشخص کنند، می‌توان نتیجه گرفت که سنجش شما روایی لازم، یعنی هماهنگی بین اهداف یادگیری و سنجش را دارد.

 

 

خواندنی های فصل ۱ اصل دوم

📖 باهم بخوانیم.

 

💠 خواندنی های فصل ۱

 

💠 اصل دوم: اندازه گیری های چندگانه شواهد بیشتری فراهم و ارائه می کنند.

 

🔹همه انواع سنجش در معرض خطای اندازه گیری قرار دارند، استنباط‌ها و تفسیرها زمانی قابل دفاع هستند که از منابع گوناگون شواهد استفاده کنیم.

🔹در سطح کلاسی، هر سنجش مانند عکسی لحظه ای است که فقط تصویری از یادگیری دانش آموز در موقعیت خاص زمانی ارائه می‌دهد. اصل اندازه گیری چندگانه نشان می‌دهد، سنجش کلاسی مانند آلبوم عکسی است که حاوی تصاویری است که در زمان های متفاوت و با لنزها، پس زمینه ها و تنظیمات مختلف گرفته شده است. چنین آلبومی نسبت به یک عکس واحد، تصویر غنی تر، عادلانه تر و کامل تری از موفقیت دانش‌آموز نشان می‌دهد. اصل منابع چندگانه زمانی اهمیت دارد که اطلاعات سنجش برای تصمیم گیری های مهم ارزشیابانه از جمله نمره کارنامه به کار گرفته می‌شود.

 

خواندنی های فصل ۱ اصل اول

📖 با هم بخوانیم.

 

💠 خواندنی های  فصل ۱

 

💠 اصول سنجش کلاسی اثر بخش

۱. سنجش ها باید در خدمت یادگیری باشند.

۲. اندازه گیری های چندگانه شواهد بیشتری فراهم و ارائه می کنند.

۳.سنجش ها باید با اهداف یادگیری هماهنگ باشند.

۴. سنجش ها باید آنچه را مهم است، اندازه گیری کنند.

۵. سنجش ها باید عادلانه باشند.

  اصل اول: سنجش ها وقتی در خدمت یادگیری هستند که:

۱. اهداف یادگیری پایانی، از قبل مشخص باشند، همانگونه که سنجش ها مشخص اند.

۲. معیارهای موفقیت، در آغاز معرفی و توضیح داده شوند.

۳. مدل ها و مثال های برتر مطابق با معیارها، تصویر واضحی از عملکرد مطلوب ارائه کنند.

۴. تکالیف سنجش اصیل و مبتنی بر عملکرد باشند.

۵. سنجش ها چالش برانگیز و در عین حال، دست یافتنی باشند.

۶. سنجش ها باز باشند، یعنی فقط یک پاسخ صحیح یا یک‌شیوه درست برای تکمیل آنها وجود نداشته باشد.

۷. دانش آموزان فرآورده ها یا عملکرد مشخصی برای نمایش شواهد یادگیری خود ارائه دهند.

۸. اغلب مخاطبی به جز معلم_مربی نیز برای اطلاع از نتایج وجود داشته باشد.

۹. دانش آموزان بتوانند نحوه نمایش یادگیری خود و یا چگونگی انجام دادن هر تکلیف را انتخاب کنند.

۱۰. فرصت هایی برای کار با دیگران فراهم کند.

۱۱. معلم مانند مربی یا حامی کار کند یعنی مانند دوستی منتقد و نه مانند رقیب یا مخالف

۱۲. در طول مسیر تدریس و یادگیری، بازخورد دقیق ارائه شود.

۱۳. فرصت تمرین، اصلاح یا انجام دادن دوباره کار پس از ارائه بازخورد، برای دانش آموزان فراهم باشد.

۱۴. دانش آموزان تشویق شوند تا درباره یادگیری خود تامل کرده و بر اساس نتایج سنجش، اهداف آینده محور تنظیم کنند.

 

معرفی کتاب سنجش

📖 با هم می خوانیم‌.

 

📖 کتاب 

  Assessing student learning by design

(By: Jay McTihe & Steve Ferrara)

با ترجمه فارسی

 

سنجش یادگیری دانش آموزان با رویکرد طراحی معکوس (مترجم: دکتر حسن نادعلی پور)  کتاب کوچک اصول و مفاهیم بزرگ سنجش و روش کاربرد آن ها برای معلمان، نومعلمان  و رهبران مدارس دبستانی و دبیرستانی، منبعی به روز و کاربردی می باشد. 

 

ریک استیگینز  مدیر موسسه آموزش سنجش این کتاب را در راستای تغییر مدارس به سوی دستاوردهای بزرگ معرفی می کند‌. 

یعنی به سمت تغییر به سوی سنجش پیوسته و مدام به جای سنجش سالی یک بار، سنجش های کلاسی به جای آزمون های پاسخ گویانه، سنجش عملکرد به جای تاکید بر پاسخ گزین ها و سنجش برای یادگیری به جای رتبه دهی و درجه بندی.