📖 باهم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصل چهارم: سنجش ها باید آنچه را مهم است اندازهگیری کنند.
🔹 آنچه معلم میسنجد پیامهای مهمی را در رابطه با ارزشمند بودن نتایج یادگیری برای دانش آموزان ارائه میکند. فراگیران به سرعت و به محض ورود به مدرسه، این پیام ها را دریافت می کنند. " آیا این مهم است؟" پرسشی که بسیار رایج است و دانش آموز را به سرعت به این نتیجه میرساند که اگر معلم موضوعی را نمیسنجد، پس آن موضوع اهمیت چندانی ندارد.
این قضیه بسیار روشن آموزشی یک سوال اساسی مطرح میکند که آیا معلمان نتایج ارزشمند یادگیری را میسنجند یا فقط مواردی که آزمودن یا رتبه دهی به آنها از همه آسانتر است، در نظر گرفته میشود؟
واقعیت این است که بیشتر آزمون های استاندارد، اهدافی که در آموزش مدرن اهمیت دارند را نمی سنجند، زیرا اندازهگیری آن ها در مقیاس کلان بسیار چالش برانگیز و هزینهبر است.
این ضعف بدین معنی نیست اگر نتایج مهم یادگیری با آزمون های استاندارد قابل سنجش نمیباشد، دارای اهمیت نیست بلکه محل بسیار مناسبی برای سنجش های تکوینی و در حین آموزش می باشد که شواهد ارزشیابی را برای طیف وسیعی از اهداف ضروری یادگیری ارائه میدهد.
☘