ثبتنام نهمین دوره جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری آغاز شد. برای ثبتنام به سامانه ضمن خدمت فرهنگیان (منوی جشنوارهها) مراجعه نمایید.
نکته مهم: ضروری است هنگام ثبتنام تمام شرایط (از قبیل جنسیت اعضای تیم، تناسب رشته تدریس در محورهای آزمایشگاه علوم تجربی و کارگاه کار و فناوری، یکسان بودن منطقه محل خدمت اعضای تیم و...) را رعایت نمایید حتی اگر در صورت رعایت نکردن سامانه خطایی ندهد، چرا که بعدا از رقابت حذف خواهید شد.
این فصل به بررسی ارتباط دوسویه "سنجش و آموزش و تاثیرات متقابل" آنها بر یکدیگر میپردازد.
تاثیرات مستقیم سنجش بر یادگیری:
* افزایش انگیزه:
🔥 سنجش میتواند محرکی برای تلاش بیشتر دانشآموزان باشد.
* جهتدهی به تلاشها:
🧭 نتایج سنجش به دانشآموزان کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و تلاشهایشان را متمرکز کنند.
* آشکارسازی نقاط قوت و ضعف:
🔍 سنجش به وضوح نشان میدهد که دانشآموزان در چه زمینههایی قوی و در چه زمینههایی نیازمند تلاش بیشتر هستند.
تاثیرات سنجش بر آموزش:
* تدریس هدفمند:
🎯 سنجش معلمان را به سمت تعیین اهداف آموزشی مشخص و تلاش برای دستیابی به آنها سوق میدهد.
* انتخاب روشهای تدریس مناسب:
📚 نتایج سنجش به معلمان در انتخاب روشهای تدریس کارآمدتر کمک میکند.
* مبنای ارزشیابی:
📈 سنجش اساس ارزیابی عملکرد دانشآموزان و کل نظام آموزشی را فراهم میآورد.
تله تست (آزمون):
📝 یکی از رایجترین ابزارهای سنجش، آزمونها به ویژه تستهای چندگزینهای هستند. دلایل رواج تدریس تستمحور عبارتند از: فشار آزمونهای سراسری، کمبود منابع و زمان، ناکارآمدی روشهای سنتی، برداشتهای نادرست ذینفعان و گسترش کتابهای تست.
پیامدهای تدریس تستمحور:
این رویکرد منجر به محدود شدن یادگیری عمیق، ایجاد استرس و اضطراب در دانشآموزان و ناتوانی در حل مسائل واقعی میگردد.