ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورهای مختلف یکی از مهمترین دغدغههای مسئولین هر کشوری است؛ چرا که موفقیت یک نظام آموزشی برابر با تربیت نسلی موفق است که نه تنها نسلهای آینده را خواهد ساخت بلکه موفقیت آموزشی آن، دستاوردهای جهانی دارد و میتواند به توسعه کشور در مرزهای بینالمللی خدمت کند.
یکی از نظامهای پایش و رصد فعالیتهای آموزشی برای رسیدن به این هدف، برگزاری دو آزمون بینالمللی به نامهای تیمز و پرلز است که توسط انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سطح دنیا برگزار میشود.
آزمون تیمز روند آموزش ریاضی و علوم در دو پایه چهارم و هشتم را میسنجد و آزمون پرلز، پیشرفت سواد خواندن ادبی و معلوماتی دانشآموزان را در پایه چهارم ارزیابی میکند؛ در واقع مهمترین و عمدهترین هدف آزمونهای تیمز و پرلز بحث پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و پایه هشتم و بررسی درک مطلب دانشآموزان است که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سطح دنیا برگزار میشود.
گروه سنجش و ارزشیابی استان قم
