📖 با هم بخوانیم.
💠 خواندنی های فصل ۱
💠 اصول سنجش کلاسی اثر بخش
۱. سنجش ها باید در خدمت یادگیری باشند.
۲. اندازه گیری های چندگانه شواهد بیشتری فراهم و ارائه می کنند.
۳.سنجش ها باید با اهداف یادگیری هماهنگ باشند.
۴. سنجش ها باید آنچه را مهم است، اندازه گیری کنند.
۵. سنجش ها باید عادلانه باشند.
اصل اول: سنجش ها وقتی در خدمت یادگیری هستند که:
۱. اهداف یادگیری پایانی، از قبل مشخص باشند، همانگونه که سنجش ها مشخص اند.
۲. معیارهای موفقیت، در آغاز معرفی و توضیح داده شوند.
۳. مدل ها و مثال های برتر مطابق با معیارها، تصویر واضحی از عملکرد مطلوب ارائه کنند.
۴. تکالیف سنجش اصیل و مبتنی بر عملکرد باشند.
۵. سنجش ها چالش برانگیز و در عین حال، دست یافتنی باشند.
۶. سنجش ها باز باشند، یعنی فقط یک پاسخ صحیح یا یکشیوه درست برای تکمیل آنها وجود نداشته باشد.
۷. دانش آموزان فرآورده ها یا عملکرد مشخصی برای نمایش شواهد یادگیری خود ارائه دهند.
۸. اغلب مخاطبی به جز معلم_مربی نیز برای اطلاع از نتایج وجود داشته باشد.
۹. دانش آموزان بتوانند نحوه نمایش یادگیری خود و یا چگونگی انجام دادن هر تکلیف را انتخاب کنند.
۱۰. فرصت هایی برای کار با دیگران فراهم کند.
۱۱. معلم مانند مربی یا حامی کار کند یعنی مانند دوستی منتقد و نه مانند رقیب یا مخالف
۱۲. در طول مسیر تدریس و یادگیری، بازخورد دقیق ارائه شود.
۱۳. فرصت تمرین، اصلاح یا انجام دادن دوباره کار پس از ارائه بازخورد، برای دانش آموزان فراهم باشد.
۱۴. دانش آموزان تشویق شوند تا درباره یادگیری خود تامل کرده و بر اساس نتایج سنجش، اهداف آینده محور تنظیم کنند.
☘