خواندنی های فصل ۱ اصل اول

📖 با هم بخوانیم.

 

💠 خواندنی های  فصل ۱

 

💠 اصول سنجش کلاسی اثر بخش

۱. سنجش ها باید در خدمت یادگیری باشند.

۲. اندازه گیری های چندگانه شواهد بیشتری فراهم و ارائه می کنند.

۳.سنجش ها باید با اهداف یادگیری هماهنگ باشند.

۴. سنجش ها باید آنچه را مهم است، اندازه گیری کنند.

۵. سنجش ها باید عادلانه باشند.

  اصل اول: سنجش ها وقتی در خدمت یادگیری هستند که:

۱. اهداف یادگیری پایانی، از قبل مشخص باشند، همانگونه که سنجش ها مشخص اند.

۲. معیارهای موفقیت، در آغاز معرفی و توضیح داده شوند.

۳. مدل ها و مثال های برتر مطابق با معیارها، تصویر واضحی از عملکرد مطلوب ارائه کنند.

۴. تکالیف سنجش اصیل و مبتنی بر عملکرد باشند.

۵. سنجش ها چالش برانگیز و در عین حال، دست یافتنی باشند.

۶. سنجش ها باز باشند، یعنی فقط یک پاسخ صحیح یا یک‌شیوه درست برای تکمیل آنها وجود نداشته باشد.

۷. دانش آموزان فرآورده ها یا عملکرد مشخصی برای نمایش شواهد یادگیری خود ارائه دهند.

۸. اغلب مخاطبی به جز معلم_مربی نیز برای اطلاع از نتایج وجود داشته باشد.

۹. دانش آموزان بتوانند نحوه نمایش یادگیری خود و یا چگونگی انجام دادن هر تکلیف را انتخاب کنند.

۱۰. فرصت هایی برای کار با دیگران فراهم کند.

۱۱. معلم مانند مربی یا حامی کار کند یعنی مانند دوستی منتقد و نه مانند رقیب یا مخالف

۱۲. در طول مسیر تدریس و یادگیری، بازخورد دقیق ارائه شود.

۱۳. فرصت تمرین، اصلاح یا انجام دادن دوباره کار پس از ارائه بازخورد، برای دانش آموزان فراهم باشد.

۱۴. دانش آموزان تشویق شوند تا درباره یادگیری خود تامل کرده و بر اساس نتایج سنجش، اهداف آینده محور تنظیم کنند.

 

معرفی کتاب سنجش

📖 با هم می خوانیم‌.

 

📖 کتاب 

  Assessing student learning by design

(By: Jay McTihe & Steve Ferrara)

با ترجمه فارسی

 

سنجش یادگیری دانش آموزان با رویکرد طراحی معکوس (مترجم: دکتر حسن نادعلی پور)  کتاب کوچک اصول و مفاهیم بزرگ سنجش و روش کاربرد آن ها برای معلمان، نومعلمان  و رهبران مدارس دبستانی و دبیرستانی، منبعی به روز و کاربردی می باشد. 

 

ریک استیگینز  مدیر موسسه آموزش سنجش این کتاب را در راستای تغییر مدارس به سوی دستاوردهای بزرگ معرفی می کند‌. 

یعنی به سمت تغییر به سوی سنجش پیوسته و مدام به جای سنجش سالی یک بار، سنجش های کلاسی به جای آزمون های پاسخ گویانه، سنجش عملکرد به جای تاکید بر پاسخ گزین ها و سنجش برای یادگیری به جای رتبه دهی و درجه بندی.

 

کتاب خوانی

📔📗📙یادگیری مهم ترین قدرت انسان است زیرا در نهایت، مهارت‌هایی که یاد می گیرید ارزش نهایی شما را تعیین خواهند کرد.

👤دارن هاردی

 

📘📕📒 به زودی یک‌ کتاب خوب سنجشی را با هم‌ می‌خوانیم. 

 

 

حدیث امام علی علیه السلام

 

 

امیرمومنان علی علیه السلام :
هر کس با کتاب ها آرام گیرد ، هیچ آرامشی را از دست نداده است.

مَن تَسَلّی بِالکُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَهٌ

غرر الحکم، جلد۵

🕌

 

معلمان کارآمد

enlightened معلمان کارآمد

 

__ معلمان کارآمد تحولات مربوط به رشته خود را تعقیب می کنند و پیوسته مهارت های قبلی خود را افزایش می دهند و همیشه در حال یادگیری هستند.

 

 

__ اما برخی از معلمان با شروع کار تدریس، یادگیری را کنار می گذارند. جهان در حال تغییر از کنار آنها می گذرد و به سرعت، ایشان را در وضعیتی قرار می دهد که دیگر آمادگی تدریس کارآمد را ندارند. بنابراین یادگیری همراه با تدریس یکی از لوازم شغل معلمی است.