-فیلم وبینارهای برگزار شده

 

✅ لینک فیلم ضبط شده وبینار بایسته های طراحی سوالات مفهومی ( نشست سوم) 

🔹 زمان برگزاری: ۲۳ آذر ۱۴۰۳
https://vc.cfu.ac.ir/p9snx2ngrtcv/

 

 

 

فیلم وبینارهای برگزار شده

✅ لینک وبینار در آپارات 
بایسته های طراحی سوالات مفهومی
        از دانش تا مفهوم (قسمت اول)

https://aparat.com/v/zay23cu


✅ بایسته های طراحی سوالات مفهومی
        از دانش تا مفهوم (قسمت دوم)

https://aparat.com/v/hnwy5lf

 

خلق محیط یادگیرنده

 

 

📚 خلق محیط یادگیرنده در کلاس، مدرسه، جامعه

📌 در طول زمان تولید و دانش در همه زمینه ها جز آموزش تغییرات قابل توجهی کرده است حتی متخصصان مدیریت و تحول سازمانی نیز کمتر به تحول در آموزش پرداخته اند.

✅ مدارس یادگیرنده تلاشی است که پیتر سنگه خالق کتاب پنجمین فرمان و تیم همکارانش در زمینه تحول در مدارس انجام داده اند و با ارائه تجربه هایی ملموس از محیط های آموزشی نشان می دهند که می توان مدرسه را به سازمانی یاد گیرنده و محیطی ایده آل برای یاد گیری دانش آموزان تبدیل کرد.

-چگونه می توان مدرسه را به محیطی ایده آل برای یادگیری تبدیل کرد؟


 📌 به گفته پیتر سنگه مدارسی که در آنها تغییرات اساسی رخ داده است، مدارسی بسیار صبور بوده اند. 
📌 این مدارس تعداد کمی معلم متعهد با ایده هایی ناب دارند که با مدیران و سرگروه هایشان هماهنگ هستند و نسبت به شغل شان چشم انداز ویژه ای دارند.
📌 مدیران این مدارس عمیقا شغل خود را ایجاد محیطی می دانند که معلم ها بتوانند در آن به صورت تدریجی یاد بگیرند و در نهایت بستری از درک مشترک ایجاد کنند.


✍📚 پیتر سنگه و همکاران
          مترجم: لیلی محمد حسن
          نشر: منظومه خرد
🗓1396
    
🔆 مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی


#معرفی_کتاب

 

 

مدارس اثربخش

enlightened مدارس اثربخش چگونه متمایز می‌شوند؟

 

- مدارس اثر بخش (Effective Schools) به مدارسی اطلاق می‌شود که توانایی بالایی در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان و بهبود نتایج تحصیلی دارند. ویژگی‌های اصلی این مدارس عبارتند از:

- رهبری قوی و مؤثر: وجود یک مدیر یا رهبر مدرسه که توانایی هدایت و انگیزش معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان را داشته باشد، از ویژگی‌های اساسی مدارس اثر بخش است. رهبری مؤثر به ایجاد چشم‌انداز مشترک، تعیین اهداف روشن و ایجاد فرهنگ همکاری در مدرسه کمک می‌کند.

- تمرکز بر آموزش، یادگیری و نتایج تحصیلی: مدارس اثر بخش همواره بر ارتقاء سطح یادگیری و نتایج تحصیلی دانش‌آموزان تمرکز دارند. این مدارس از برنامه‌ریزی آموزشی دقیق، ارزیابی‌های مداوم و تلاش برای بهبود مستمر استفاده می‌کنند.

- انتظارات بالای تحصیلی: در این مدارس، انتظارات بالایی از دانش‌آموزان وجود دارد و تمامی اعضای مدرسه بر این باورند که هر دانش‌آموز می‌تواند موفق باشد. استانداردهای بالا به معنای ایجاد فرصت‌های چالش‌برانگیز و با کیفیت برای یادگیری است.

- توسعه حرفه‌ای مستمر برای معلمان: معلمان در مدارس اثر بخش به صورت مداوم و مستمر در دوره‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای شرکت می‌کنند. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را به روز نگه دارند و از بهترین روش‌های تدریس استفاده کنند. در این مدارس رویکرد معلم پژوهنده بطور جدی پیگیری می‌شود.

- پشتیبانی و مراقبت از دانش‌آموزان: مدارس اثر بخش به نیازهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری دانش‌آموزان توجه دارند. این مدارس محیطی امن و حمایتگر را فراهم می‌کنند که به دانش‌آموزان احساس تعلق و اعتماد به نفس می‌دهد.

- همکاری و تعامل با والدین و جامعه: این مدارس ارتباط نزدیکی با والدین و جامعه دارند. همکاری مستمر با خانواده‌ها و سازمان‌های محلی برای حمایت از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود کلی شرایط مدرسه اهمیت دارد.

- محیط یادگیری مثبت: در مدارس اثر بخش، محیطی مثبت، پرانرژی و مشوق ایجاد می‌شود که در آن دانش‌آموزان به طور فعال در فرآیند یادگیری مشارکت دارند. این مدارس فضایی را فراهم می‌کنند که در آن دانش‌آموزان احساس احترام، ارزشمندی و امنیت می‌کنند.

- توسعه فرهنگ تیمی و همکاری: مدارس اثر بخش بر ایجاد فرهنگ همکاری میان معلمان و سایر کارکنان مدرسه تأکید دارند. این همکاری موجب استفاده بهینه از منابع، اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها و حمایت از یکدیگر در فرآیند تدریس می‌شود.

- ارزیابی و بازخورد مستمر: مدارس اثر بخش به ارزیابی مستمر عملکرد دانش‌آموزان و معلمان اهمیت می‌دهند. این ارزیابی‌ها به مدرسه کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند و اقدامات اصلاحی مناسبی انجام دهد.