مناسبت ها

مناسبت های ادبی

هشتم مهرماه

بزرگداشت مولوی

بیستم مهر

بزرگداشت حافظ

بیست و چهارم آبان

روز کتاب و کتاب خوانی و کتابدار

پنج اسفند

روز خواجه نصیر طوسی

هفتم اسفند

درگذشت علی اکبر دهخدا

هجده اسفند

درگذشت سید جمال اسدآبادی

بیست فروردین

روز هنر انقلاب اسلامی (شهادت مرتضی آوینی)

بیست و پنج فروردین

روز بزرگداشت عطار

یازده اردیبهشت

روز بزرگداشت سعدی

سه اردیبهشت

بزرگداشت شیخ بهایی

بیست و پنج اردیبهشت

بزرگداشت فردوسی

چهارده تیر

روز قلم

هجده تیر

روز ادبیات کودک و نوجوان

هفده مرداد

روز خبرنگار

 

جواب سوال های نگارش نهم

با سلام و درود به همکاران و دانش آموزان گرامی

جواب سوالهای کتاب مهارتهای نگارشی ص: 17،18،19

یک: نمیدانم حاج مرتضی... راه پرورش ذهن: ببوییم و بنویسیم.

 دو: پیرمرد نخستین بار... راه پرورش ذهن: ببینیم و بنویسیم.

سه: ناگهان ازمیان تاریکی... راه پرورش ذهن: گوش بدهیم و بنویسیم.

چهار: برای بیشتر مرغان... راه پرورش ذهن: مقایسه و سنجش.

دلیل: واژه حال آنکه در این متن میخواهد جاناتان را با سایر پرندگان مقایسه کند.

پنج: کی کرگدن ارزان می خواهد... راه پرورش ذهن: گونه گونه دیدن است. زیرا وظایفی که کرگدن انجام میدهد اصلاً ربطی به او ندارد.

مثال بیشتر: مثل این که از مبل به جای چوب لباسی استفاده کنیم یا از لیوان برای نگهداری لوازم تحریر استفاده کنیم.

سوال: اگر کسی از کتاب به عنوان پُز دادن استفاده کند از کدام شیوه استفاده کرده است؟

شش: من یک موش هستم... راه پرورش ذهن: نویسنده به جای موش آزمایشگاهی نشسته است و او را از زبان خودش توصیف کرده است  یعنی جانشین سازی.

هفت: یکی بود یکی نبود... راه پرورش ذهن: نویسنده افکار و گفتارش را بدون هیچ ملاحظه ای بیان کرده است.

معمولاً این شیوه نوشته را طنز آمیز میکند آیا می دانید کدام روش دیگر متن را به طنز تبدیل میکند؟

.

.

.

.

درست حدس زدهاید روش «گونه گون نوشتن»

 

بسته ی آموزشی ادبیات هفتم

بسته ی آموزشی ادبیات فارسی هفتم

شامل املای سرعتی در 5 دقیقه

سی و پنج سوال تستی ، ساده متوسط و دشوار و چند تا خیلی دشوار

تکلیف روزانه برای هفت هفته

 

دانلود فایل

 

 

معرفی طرح املای موریانه ای

با توجه به کمی ساعت املا و لزوم پرداخت به این درس، روش «موریانه ای املا» را خدمت شما ارائه می دهیم.

در این طرح ابتدا متنی را از قبل نوشته و بعضی از حروف را که بار املایی دارند در متن نمی آوریم. پس از توزیع برگه ها متن را خیلی سریع برای دانش آموزان می خوانیم و آنها نیز جای خالی را پر می کنند. زمان حدودی خواندن این املا سه دقیقه می باشد و تصحیح آن نیز سریع تر از املاهای دیگر است.

لغات جا افتاده ی متن بالا که باید خوانده شود:

نظارت، ناظر، منظر، نظارت، تضمین، منظور، دائماً، شخصیّت، مقصود، منظره، نظر، اطراف، غافل، قطعه، نهیب، حواسمان، موضوع، مأمور، قبض، توزیع، توضیح، بحران، واقع، توبیخ، مواظب، هدر، ناظر

معرفی شاعران در یک فیلم آموزشی

معرفی شاعران در یک فیلم آموزشی

این فایل را استاد بزرگوار جناب آقای علیاری، در اختیار گروه گذاشته است که صمیمانه از ایشان سپاسگزاریم.

بسیار دیدنی و مفید و مختصر است.

از دیدن این فایل دیگران را بی نصیب نکنید.

توضیح: جهت سنگین بودن بارگذاری کل فایل و هم چنین سهولت در دانلود،مجبور شدیم تنها 3 دقیقه اول آن را انتخاب کنیم. برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید. اصل کامل فایل(7 دقیقه ای) در اختیار گروه هاست. در صورت نیاز حضوری مراجعه فرمایید.