مطالب مطرح شده در جلسه اساتید

در جلسه اساتید برگزار شده در تاریخ 10 دی ماه 1393، سوالاتی تهیه و تدوین شده بود که این سوالات از میان پرسش های مطرح شده توسط همکاران استان قم و سایر استان ها بود که به گروه های استان ارسال شده و یا درتماس با سرگروه های استان مطرح گردیده بود. در این جلسه همکاران حاضر در جلسه درباره پرسش های مطرح شده به تبادل نظر پرداختند و در پایان نظری که مورد اتفّاق همه ی همکاران بود مورد پذیرش جمع قرار گرفت.

جهت مشاهده ی سوالات مطرح شده لطفا به بخش ادامه مطلب بروید.

همکاران گرامی پاسخ خود را در خصوص سوالات مطرح شده و یا سوالاتی که در خصوص کتاب های درسی ادبیات فارسی دارند، به گروه ها ارسال نمایند.

ای نام تو روییده به گلدان لبم                      در مرحمت تو غوطه­ ور روز و شبم

«م» در شبم، شب و روز من معنی می ­دهد یا هستم؟

با سلام خدمت اساتید گرامی.

ارتقای سطح علمی دانش­ آموزان در هم­ اندیشی و تعامل همکاران صورت می­ گیرد.

با توجه به بررسی کتاب­ های درسی، سؤالاتی برای همکاران و دانش­ آموزان مطرح شده است. امید که در این جلسه و جلسات آتی و تماس­ های تلفنی بتوانیم پاسخ­گوی نیازهای این عزیزان باشیم.

از آن­جا که تشخیص نقش­ های دستوری در درک و دریافت معانی، جایگاه ویژه ­ای دارد، سؤالات بیش­تری در این زمینه آمده است. 

 

1

مراعات نظیر با چند کلمه شکل می­ گیرد؟ دو یا سه کلمه؟

آیا فعل هم می ­تواند به حساب بیاید؟ مثل: با تو امّا گفت­ وگویی داشتم.

به روز نبرد آن یل ارجمند/ به شمشیر و خنجر به گرز و کمند

برید و درید و شکست و ببست/ یلان را سر و سینه و پا و دست،

نقش یلان چیست؟

2

تکرار با دو کلمه به­ وجود می­ آید، واج ­آرایی با چند حرف شکل می­ گیرد؟

 

3

تفاوت بین تشخیص و جان­ بخشی در چیست؟

 

4

در دلش مهربانی موج می­ زند؛ چه آرایه ­ای دارد؟

 

 

5

نار خندان؛ آیا تشخیص دارد؟

گه از دیوار سنگ آمد گه از در، چه­ طور؟

6

تفاوت بین کنایه و ضرب ­المثل در چیست؟

 

7

تلخیص با تخلیص، تفاوت و شباهت؟

 

8

نقطه با منطقه، تفاوت و شباهت؟

9

آیا جناس در «فعل» هم شکل می­ گیرد؟

شعر: آرام می­ نشینم و می­ نشانم نهالی سیب را در باغچه­ ی تنهایی خویش

10

مسند در این عبارت­ها وجود دارد یا نه:

پدر خانه است. باشد اندر پرده بازی­ های پنهان.

11

جمع بودند دور هم خوش­حال:

نقش؛ جمع بودند و خوش­حال: مسند یا قید؟

آیا معنی نشسته­ بودند نمی ­دهد؟

12

نقش کلمه­ ی «سراغ»، «سمت» و «سوی» در عبارت­ های:

به سراغِ من اگر می­آیید... به سمت جاده، به سوی خدا برویم... جزئی از حرف اضافه­ اند یا متمم هستند؟

13

نقش خموش: گفت کای پیر خرف گشته، خموش!

هم­چنین کلمه ساکت: الف: مسند،     ب: جزئی از فعل،              ج: شبه جمله مانند هشدار                د:....

14

به دقت، با سرعت، باسواد... راهی برای تمییز دادن حرف اضافه از پیشوند؟

درباره­ ی، چگونه است؟

15

نهاد در عبارت­های زیر:

- دیگراین خاصیت مردار است/ عمر مردار خوران بسیار است. و نقش دیگر چیست؟

- روز نشاط است گه کار نیست/ وقت غم و توشه­ ی انبار نیست

- قرار دادن کفش­ ها در جلو در ممنوع و مفعول کدام است؟

- پارک ممنوع. نهاد و مفعول، کدام است؟

16

نقش مبادا و ممکن است: قید یا فعل؟ آیا با تعریف قید مطابق است؟

مبادا درست را نخوانی، مبادا فراموش کنی./ مبادا درس نخوانی/ مبادا بازی­گوشی کنی/

ممکن است شتری از این راه گذشته باشد.

17

عبارت­: هواسم پرت شد، کنایه، تشخیص یا واقعیت؟/ دستانم را به هم گره زدم... چه ­طور؟

18

تعداد جمله در این عبارت ها­:

- بهتر از هرچه هست در دنیا/ با خدا راز گفتنت امروز

- اگر تشریف آوردید، بهتر، وگرنه من خدمت می­ رسم.

- این زندگی حلال کسانی که هم­چو سرو/ آزاد زیست کرده و آزاد می ­روند

- از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن « اگر دو جمله است، نهاد جمله­ ی اوّل کدام است»

- گفتم: دارم هر چه می­ بینم می­ نویسم

- ما نمی ­توانیم شما را نصیحت کنیم

- ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

19

شناخت کلمه­ ی «باید» در مثال­ های زیر؛ قید یا فعل؟

- بباید هر دو پا محکم نهادن/ از آن پس فکر بر پای ایستادن + «چند جمله و نهاد کدام است؟»

- تو را آسودگی باید، مرا رنج  «چند جمله و نهاد کدام است؟»

- در شعر شما نمی­ شود عاشق شد/ باید برویم به روستای خودمان

- باید که شیوه­ ی سخنم را عوض کنم

20

جان بخشی یا واقعیت: باد هوهوکنان می ­وزید... برگ خش­خش کنان خرد می­ شد

21

هم ­خانواده مخصوص کلمات عربی است یا در فارسی هم داریم؟ مثال:

22

چه کلماتی می­ شناسید که بار معنایی منفی و مثبت دارند؛ مانند: رند-رعنا- مزخرف- خواجه...

23

نقش ضمیرها در این مثال­ ها:

- هنوزت نیست پای برزن و بام/ هنوزت نوبت خواب است و آرام

تو پای برزن و بام نداری/ پای برزن و بام (رفتن) برای تو (میسر و ممکن) نیست/ پای برزن و بامِ تو نیست.

آیا نیست در مصرع اول؛ اسنادی است؟

- ز بالم کودکان پرها شکستند

پرهای بالم«مضافٌ الیه» را کودکان شکستند/ کودکان از بال «متمم» من پرها «مفعول» را شکستند

- نمودش بس که دور آن راه نزدیک/

آن راه نزدیک در نظر او دور آمد «اضافی»/ آن راه نزدیک برای او«متمم» دور نمود. 

24

چگونگی زیست انسان: هسته کدام است و نقش کلمه چگونگی؟

 

 

گروه ادبیات فارسی استان قم  دهم دی­ماه 93