در جلسه اساتید برگزار شده در تاریخ 10 دی ماه 1393، سوالاتی تهیه و تدوین شده بود که این سوالات از میان پرسش های مطرح شده توسط همکاران استان قم و سایر استان ها بود که به گروه های استان ارسال شده و یا درتماس با سرگروه های استان مطرح گردیده بود. در این جلسه همکاران حاضر در جلسه درباره پرسش های مطرح شده به تبادل نظر پرداختند و در پایان نظری که مورد اتفّاق همه ی همکاران بود مورد پذیرش جمع قرار گرفت.
جهت مشاهده ی سوالات مطرح شده لطفا به بخش ادامه مطلب بروید.
همکاران گرامی پاسخ خود را در خصوص سوالات مطرح شده و یا سوالاتی که در خصوص کتاب های درسی ادبیات فارسی دارند، به گروه ها ارسال نمایند.
ای نام تو روییده به گلدان لبم در مرحمت تو غوطه ور روز و شبم
«م» در شبم، شب و روز من معنی می دهد یا هستم؟
با سلام خدمت اساتید گرامی.
ارتقای سطح علمی دانش آموزان در هم اندیشی و تعامل همکاران صورت می گیرد.
با توجه به بررسی کتاب های درسی، سؤالاتی برای همکاران و دانش آموزان مطرح شده است. امید که در این جلسه و جلسات آتی و تماس های تلفنی بتوانیم پاسخگوی نیازهای این عزیزان باشیم.
از آنجا که تشخیص نقش های دستوری در درک و دریافت معانی، جایگاه ویژه ای دارد، سؤالات بیشتری در این زمینه آمده است.
1 |
مراعات نظیر با چند کلمه شکل می گیرد؟ دو یا سه کلمه؟ آیا فعل هم می تواند به حساب بیاید؟ مثل: با تو امّا گفت وگویی داشتم. به روز نبرد آن یل ارجمند/ به شمشیر و خنجر به گرز و کمند برید و درید و شکست و ببست/ یلان را سر و سینه و پا و دست، نقش یلان چیست؟ |
2 |
تکرار با دو کلمه به وجود می آید، واج آرایی با چند حرف شکل می گیرد؟
|
3 |
تفاوت بین تشخیص و جان بخشی در چیست؟
|
4 |
در دلش مهربانی موج می زند؛ چه آرایه ای دارد؟
|
5 |
نار خندان؛ آیا تشخیص دارد؟ گه از دیوار سنگ آمد گه از در، چه طور؟ |
6 |
تفاوت بین کنایه و ضرب المثل در چیست؟
|
7 |
تلخیص با تخلیص، تفاوت و شباهت؟
|
8 |
نقطه با منطقه، تفاوت و شباهت؟ |
9 |
آیا جناس در «فعل» هم شکل می گیرد؟ شعر: آرام می نشینم و می نشانم نهالی سیب را در باغچه ی تنهایی خویش |
10 |
مسند در این عبارتها وجود دارد یا نه: پدر خانه است. باشد اندر پرده بازی های پنهان. |
11 |
جمع بودند دور هم خوشحال: نقش؛ جمع بودند و خوشحال: مسند یا قید؟ آیا معنی نشسته بودند نمی دهد؟ |
12 |
نقش کلمه ی «سراغ»، «سمت» و «سوی» در عبارت های: به سراغِ من اگر میآیید... به سمت جاده، به سوی خدا برویم... جزئی از حرف اضافه اند یا متمم هستند؟ |
13 |
نقش خموش: گفت کای پیر خرف گشته، خموش! همچنین کلمه ساکت: الف: مسند، ب: جزئی از فعل، ج: شبه جمله مانند هشدار د:.... |
14 |
به دقت، با سرعت، باسواد... راهی برای تمییز دادن حرف اضافه از پیشوند؟ درباره ی، چگونه است؟ |
15 |
نهاد در عبارتهای زیر: - دیگراین خاصیت مردار است/ عمر مردار خوران بسیار است. و نقش دیگر چیست؟ - روز نشاط است گه کار نیست/ وقت غم و توشه ی انبار نیست - قرار دادن کفش ها در جلو در ممنوع و مفعول کدام است؟ - پارک ممنوع. نهاد و مفعول، کدام است؟ |
16 |
نقش مبادا و ممکن است: قید یا فعل؟ آیا با تعریف قید مطابق است؟ مبادا درست را نخوانی، مبادا فراموش کنی./ مبادا درس نخوانی/ مبادا بازیگوشی کنی/ ممکن است شتری از این راه گذشته باشد. |
17 |
عبارت: هواسم پرت شد، کنایه، تشخیص یا واقعیت؟/ دستانم را به هم گره زدم... چه طور؟ |
18 |
تعداد جمله در این عبارت ها: - بهتر از هرچه هست در دنیا/ با خدا راز گفتنت امروز - اگر تشریف آوردید، بهتر، وگرنه من خدمت می رسم. - این زندگی حلال کسانی که همچو سرو/ آزاد زیست کرده و آزاد می روند - از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن « اگر دو جمله است، نهاد جمله ی اوّل کدام است» - گفتم: دارم هر چه می بینم می نویسم - ما نمی توانیم شما را نصیحت کنیم - ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید |
19 |
شناخت کلمه ی «باید» در مثال های زیر؛ قید یا فعل؟ - بباید هر دو پا محکم نهادن/ از آن پس فکر بر پای ایستادن + «چند جمله و نهاد کدام است؟» - تو را آسودگی باید، مرا رنج «چند جمله و نهاد کدام است؟» - در شعر شما نمی شود عاشق شد/ باید برویم به روستای خودمان - باید که شیوه ی سخنم را عوض کنم |
20 |
جان بخشی یا واقعیت: باد هوهوکنان می وزید... برگ خشخش کنان خرد می شد |
21 |
هم خانواده مخصوص کلمات عربی است یا در فارسی هم داریم؟ مثال: |
22 |
چه کلماتی می شناسید که بار معنایی منفی و مثبت دارند؛ مانند: رند-رعنا- مزخرف- خواجه... |
23 |
نقش ضمیرها در این مثال ها: - هنوزت نیست پای برزن و بام/ هنوزت نوبت خواب است و آرام تو پای برزن و بام نداری/ پای برزن و بام (رفتن) برای تو (میسر و ممکن) نیست/ پای برزن و بامِ تو نیست. آیا نیست در مصرع اول؛ اسنادی است؟ - ز بالم کودکان پرها شکستند پرهای بالم«مضافٌ الیه» را کودکان شکستند/ کودکان از بال «متمم» من پرها «مفعول» را شکستند - نمودش بس که دور آن راه نزدیک/ آن راه نزدیک در نظر او دور آمد «اضافی»/ آن راه نزدیک برای او«متمم» دور نمود. |
24 |
چگونگی زیست انسان: هسته کدام است و نقش کلمه چگونگی؟
|
گروه ادبیات فارسی استان قم دهم دیماه 93