به مناسبت ماه پرفضیلت رجب

جذاب‌ترین عکس‌نوشته‌ها مخصوص حلول ماه رجب 

با توجه به فضیلت ماه رجب نام های مختلفی برای این ماه در نظر گرفته شده و علاوه بر رجب به نام های دیگری نیز معروف است .ماه رجب یکی از ماه های بزرگ و پرفضیلت ماه های قمری و از ماه های حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌‌تر و از شیر سودمند تر است و در روایات آمده است هر کس در این ماه روزه بگیرد، از نهر رجب می نوشد. ماه رجب که به رجب المرجب نیز معروف است، ماه خدا نام گرفته و خداوند فرموده اند :

(من ماه رجب را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى رسد.)  

رجب به چه معناست؟ کلمه رجب به معنی بزرگ‌داشت چیزی از روی هیبت آن است. دلیل نامگذاری ماه رجب این است که در زمان جاهلیت رجب را ماه بزرگی می دانستند و جنگ و خونریزی در آن حرام بوده است.رجب در لغت به معنی بزرگ داشتن می باشد و ماه رجب یکی از ماه های حرام می باشد که ماهی بسیار پرفضیلت می باشد و در این ماه جنگ و خونریزی حرام است. ماه رجب به نام رجب المرجب نیز معروف است. مُرَجَّب به معنی بزرگ داشته شده می باشد.

رجب المُضَر یکی دیگر از نام های ماه رجب می باشد و دلیل این نامگذاری این می باشد که قبیله مُضَر (از اجداد پیامبر) برای این ماه احترام ویژه‌ ای قائل بودند.

ماه رجب را به نام های دیگری نیز می شناسند:

  • شهرُ الاستغفار: ماه آمرزش خواهی
  • رَجَبُ الفَرد: ماه تک
  • رَجَبُ الاَصَبّ: ماه ریزش زیاد
  • شهرُ اميرِالمؤمنين: ماه اميرمؤمنان
  • رجب الحرام
  • مُنصَل الأَسِّنه
  • مُنصِل الألّ

 

زن و خانواده در نگاه فاطمه(س)

زن و خانواده در نگاه فاطمه(س)

نویسنده : فرزانه حکیم زاده

فاطمه(س)کوثر خداست. ادامة رسول(ص)و همتای علی(ع) است. جمال و جلال خداوندی در وجود فاطمه تجلی یافته و با نور فاطمه(س)می توان در مسیری حرکت کرد که به خداوند منتهی می شود. فاطمه زهرااست؛ یعنی کسی که هم وجودش به نور الهی روشن شده و هم اینکه در پرتو روشنایی وجودش رهروان، راه را از بیراهه تشخیص می دهند و سرگشتگان، مسیر هدایت را می یابند. زهرا(س)معرف نهایت کمال زن و اوج عروج یک انسان است.

او قلة بلندی است که هر چه به سوی او حرکت کنی و به بالای قله نزدیک تر شوی، چشم انداز وسیع تری را خواهی دید. در جغرافیای کوچک خانه فاطمه(س)آن چنان معرفت و عشق خدا تجلی یافت که نور آن از بسیط زمین تا اوج افلاک گسترده شد و فرزندانی در دامان پاکش تربیت شدند که میراث هدایت گری همه انبیا و اولیای خدا را بر دوش کشیدند. از آن روی که سیرة فاطمه(س) در همة زمینه ها برای همة مؤمنان و به ویژه برای زنان الگویی تام و تمام است، بر آن شدیم تا بدانیم که از منظر فاطمه(س) کمال زن در چیست و زنان در رابطه با حفظ خانواده سالم و ساختن جامعه ای در حال رشد، چه نقشی دارند. در نوشتار حاضر در نهایت اجمال و اختصار به پاسخ این پرسش ها می پردازیم و برای ورود به بحث ابتدا دو دیدگاه رایج در مورد زنان را مطرح کرده و سپس نگاه حضرت به زنان را بررسی می کنیم.

دو دیدگاه کلی در مورد زنان

می توان گفت که در یک تقسیم بندی کلی، دو نظریه در مورد زنان وجود دارد:

دیدگاه اول؛ این دیدگاه، به دیدگاه متحجرانه و واپس گر معروف است و زن را موجودی طفیلی و وابسته به مرد دانسته و اصولاً هدف از خلقت زن را این می داند که نیازهای مرد را تأمین کند و نسل بشر ادامه یابد. در این دیدگاه شخصیت فکری و روحی زن تابعی از شخصیت پدر و یا همسر اوست و زن همان گونه می اندیشد که مردان زندگی او می اندیشند و از خود استقلال و ابتکاری ندارد. در همة جوامع بشری نمونه این نوع نگاه به زن وجود داشته تا آنجا که در برخی از جوامع وقتی زنی همسر خود را از دست می داد، دیگر دلیلی برای ادامة زندگی نداشت و پیکر او را نیز در کنار جسد همسرش زنده زنده می سوزاندند. در این دیدگاه استقلال فکری، اقتصادی و حق رأی و تصمیم گیری برای زنان معنایی ندارد و تنها مردان هستند که در همة این امور تصمیم گیرنده اصلی بوده و سرنوشت زنان نیز در دست آنان است. در برخی از کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی در حال حاضر نیز زنان از شرکت در همة انتخابات محروم بوده و حق رانندگی و تنها مسافرت کردن را ندارند.

ادامه مطلب: زن و خانواده در نگاه فاطمه(س)

حدیثی از حضرت زهرا

قالَتْ علیها السلام: حُبِّبَ إ. لَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ،

وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ.

سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا،
انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا.

فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی حضور اجتماعی سیاسی زن مسلمان

تبلور شخصیت و هویت انسانی به عوامل گوناگونی از جمله امکان تاثیرگذاری از رهگذر حضور در عرصه اجتماعی وابسته است. از این رو، در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اعظم (ص) توجه ویژه‌ای به این موضوع مبذول گردید تا آنجا که با هدف پاسداشت هویت و کرامت انسانی زن، با در نظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندی‌های او به همراه انتظار انجام تکالیف و وظایفی در شأن وی، از کهتری مقام زن در برابر مرد کاسته شد و از این طریق امکان تحقق استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم آمد. رسالت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی-سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علیهاالسلام تجلی یافت. به رغم همه این اقدامات درپی وفات آن حضرت (ص)، باردیگر بیم آن می‌رفت که با تقویت تفکیک عرصه خصوصی از عمومی، جنسیت بر هویت غلبه یابد و انسانیت زن در پیشگاه مردانگی مرد ذبح گردد. از این‌رو، اقدامی قاطع لازم می‌آمد که با گرامی‌داشت مقام زن، کرامت انسانیت را پاس نهد و این مهم جز از رهگذرخاندان نبوت و آن هم به دست تربیت شده بلافصل نبی، شدنی نبود.

 

برای مطالعه کامل این مقاله جالب به قسمت * کتاب و مقاله * مراجعه بفرمایید .