تسلیت شهادت حضرت زهرا

 

شهادت مظلومانه بانوی دو عالم و بهانه خلقت ام ابیها حضرت زهرای

مرضیه ( سلام الله علیها) برحضرت ولی عصر ( عجل الله تعالی فرجه

الشریف) ، همه عاشقان و رهروان آن حضرت تسلیت باد.

 

کارگاه هوش مصنوعی

کارگاه آموزشی :

کاربرد هوش مصنوعی در مباحث دینی

مخاطبین:

تمامی دبیران

قرآن و معارف اسلامی

مدرس:

جناب آقای دکتر محسن گلریز

 

گروه آموزشی قرآن و معارف اسلامی

روش های خلاقانه تدریس درس دینی و قرآن

روش های خلاق تدریس در درس دینی و قرآن

 

برای داشتن یک کلاس جذاب و روش تدریس نوین در درس دینی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. استفاده از تکنولوژی ویدئوهای کوتاه و جذاب:

کلیپ‌های انگیزشی یا داستان‌های دینی مرتبط با موضوع درس را نمایش دهید.

اپلیکیشن‌های تعاملی: از اپلیکیشن‌هایی برای آزمون‌های آنلاین، نظرسنجی‌ها، یا بازی‌های آموزشی استفاده کنید (مثل Kahoot).

پاورپوینت تعاملی: اسلایدهایی طراحی کنید که همراه با سؤال و جواب باشد تا دانش‌آموزان درگیر شوند.

2. بازی‌های آموزشی مسابقات گروهی:

دانش‌آموزان را به گروه‌هایی تقسیم کنید و در قالب مسابقه اطلاعات دینی را مرور کنید.

بازی نقش‌آفرینی: دانش‌آموزان داستان‌های قرآنی یا روایات را در قالب نمایش اجرا کنند.

3. روش‌های داستان‌گویی قصه‌گویی جذاب:

داستان‌های آموزنده قرآنی یا تاریخی را با بیان جذاب تعریف کنید.

داستان تعاملی: داستانی را شروع کنید و از دانش‌آموزان بخواهید پایان آن را پیش‌بینی یا تکمیل کنند.

4. بحث و گفت‌وگوی گروهی موضوعات کاربردی و روزمره:

از دانش‌آموزان بخواهید درباره موضوعات دینی مرتبط با زندگی روزمره (مثل اخلاق، روابط اجتماعی) بحث کنند. طرح چالش فکری: پرسش‌هایی مانند «چرا نماز بخوانیم؟» یا «چگونه دین در زندگی بهتر کمک می‌کند؟» مطرح کنید.

5. استفاده از هنر و خلاقیت نقاشی یا طراحی پوستر:

از دانش‌آموزان بخواهید مفاهیم دینی را در قالب نقاشی یا پوستر نشان دهند.

شعر یا داستان‌نویسی: فعالیت‌های خلاقانه‌ای ترتیب دهید که دانش‌آموزان شعر یا داستانی با الهام از مفاهیم دینی بنویسند.

6. برگزاری کارگاه عملی تمرینات عملی:

مثلاً یادگیری دعا، خواندن قرآن با تجوید، یا آموزش اذکار روزانه. بازدید میدانی: بازدید از اماکن مذهبی مثل مسجد یا کتابخانه‌های اسلامی.

7. استفاده از مثال‌های واقعی از زندگی افراد موفق:

که مفاهیم دینی را در زندگی به‌کار برده‌اند مثال بزنید. روایات دینی را به مسائل امروزی پیوند دهید (مثل رعایت حق‌الناس در زندگی روزمره).

8.روش داستان تعاملی با شخصیت‌پردازی ایده:

 یک داستان دینی مانند داستان حضرت یوسف (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، یا اصحاب کهف را با شخصیت‌پردازی دقیق تعریف کنید.

مرحله اول: داستان را تا یک بخش جذاب تعریف کنید و از دانش‌آموزان بخواهید پایان آن را حدس بزنند.

مرحله دوم: شخصیت‌ها را تحلیل کنید و از دانش‌آموزان بپرسید که اگر جای آن‌ها بودند چه تصمیمی می‌گرفتند.

تجهیزات: کارت‌هایی با نام شخصیت‌ها برای گروه‌بندی یا شبیه‌سازی. هدف: یادگیری ارزش‌های دینی از طریق همزادپنداری.

9. نقشه‌برداری ذهنی از مفاهیم دینی ایده:

 با استفاده از تخته سفید یا نرم‌افزارهای آنلاین مانند MindMeister، یک نقشه ذهنی از مفاهیم یک درس دینی تهیه کنید. مثال: برای درس "توحید"، شاخه‌هایی مانند "آثار توحید"، "توحید در قرآن"، و "توحید در زندگی روزمره" را ایجاد کنید.

دانش‌آموزان: هر گروه یک شاخه را تکمیل کند و سپس نتیجه را ارائه دهند.

هدف: انسجام فکری و تفکر گروهی.

10. بازی کارتی "حقایق دینی" ایده:

 کارت‌هایی تهیه کنید که روی آن‌ها سؤال یا اطلاعات دینی نوشته شده باشد.

روش اجرا: دانش‌آموزان باید کارت‌ها را به ترتیب صحیح مرتب کنند یا با هر پاسخ صحیح، کارت‌ها را جمع کنند. مثال: کارت‌هایی درباره ترتیب نماز، پیامبران، یا نام‌های خداوند.

جذابیت: دانش‌آموزان درگیر یادگیری به صورت رقابتی می‌شوند.

11. سناریوسازی اخلاقی در زندگی روزمره ایده: 

موقعیت‌هایی از زندگی روزمره طراحی کنید و از دانش‌آموزان بخواهید راه‌حل دینی ارائه دهند.

مثال: "اگر کسی از شما قرض بخواهد ولی مطمئن نباشید که برمی‌گرداند، چه می‌کنید؟"

روش: بحث و تبادل‌نظر گروهی برای پیدا کردن بهترین راه‌حل.

هدف: پیوند مفاهیم دینی با چالش‌های زندگی واقعی.

کارگاه حضوری

«قابل توجه همکاران محترم »

 

 اطلاعیه کارگاه حضوری

گروه درسی قرآن و پیام های آسمان دوره اول متوسطه استان قم برگزار میکند.

موضوع : آموزش مباحث تخصصی قرآن ( اعجاز و تدبر ) قرآن کریم

مدرس: جناب استاد علی غیاث آبادی

زمان: پنج شنبه ۸ آذرماه ۱۴٠۳

ساعت: ۱۰:۳۰

📍 مکان: سالاریه ، فلکه پیچک ، سالن میثم

مخاطبین: دبیران قرآن و پیام های آسمان دوره اول متوسطه استان قم

🕡 حضور همکاران محترم در رأس ساعت اعلام شده موجب امتنان خواهد بود.

🔸صدور گواهی دانش افزایی از طریق سایت qomgt.ir در طی سال تحصیلی    

گروه قرآن و پیام های آسمان متوسطه اول استان قم

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

 

شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر دوستداران آن حضرت تسلیت باد 

 

 

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ. ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم .

📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211

 

محورهای ۲۵گانه مشترک شیعه و سنی درباره حضرت فاطمه‌زهرا (سلام‌الله‌علیها)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر طبسی: وهابیت تکفیری در تبلیغات رسانه‌ای خود تلاش می‌کند تا حوادث و موضوعات مربوط به زندگی حضرت فاطمه (س) را پنهان سازد یا آنها را جز اختصاصات و جعلیات شیعه قرار دهد؛ در حالی که منابع معتبر و مشهور اهل تسنن، ابعاد گسترده‌ای از شخصیت و منزلت حضرت زهرا (س) و فعالیت‌های اجتماعی و مواضع سیاسی آن بانوی والامقام را گزارش کرده‌اند.

به طور کلی دست کم ۲۵ محور مشترک و مورد اتفاق در منابع شیعه و سنی درباره شخصیت و تاریخ زندگی حضرت فاطمه (س) وجود دارد که در این یادداشت مطرح می‌شود: ۱. آیه تطهیر (احزاب/۳۳) ۲. آیه مباهله (آل عمران/۶۱) ۳. آیه ذوی القربی (إسرا/۲۶) ۴. خلیفه اول فدک را به حضرت زهرا (س) برنگرداند ۵. خشم و قهر و رویگردانی حضرت زهرا (س) از خلیفه اول ۶. خودداری حضرت زهرا (س) از سخن گفتن با خلیفه اول ۷. دفن شبانه حضرت زهرا (س) ۸. بی خبر گذاشتن خلیفه اول نسبت به تشییع و دفن حضرت زهرا (س) ۹. اقامه نماز بر پیکر حضرت زهرا (س) توسط امیرالمؤمنین علی (ع) ۱۰. علت دفن شبانه فاطمه (س) ۱۱. غسل آن حضرت توسط علی (ع) ۱۲. غضب و رضایت خدا در غضب و رضایت فاطمه (س) ۱۳. غضب فاطمه (س)، غضب رسول خدا (ص) است ۱۴. آزار دادن و ایذاء فاطمه، ایذاء رسول خداست ۱۵. فاطمه راستگوترین افراد است ۱۶. فاطمه اولین شخصی که وارد بهشت می‌شود ۱۷. نحوه ورود فاطمه (س) به صحنه قیامت ۱۸. فاطمه (س) محبوبترین خلق نزد رسول خدا (ص) ۱۹. پدر و مادر رسول خدا (ص) فدای فاطمه (س) ۲۰. قرائت آیه تطهیر بر در خانه فاطمه (س) ۲۱. فاطمه (س) پیشاپیش رسول خدا (ص) در قیامت ۲۲. خانه فاطمه (س) از خانه انبیا (ع) با فضیلت‌تر است ۲۳. فاطمه (س) موجب اتحاد میان امّت اسلامی ۲۴. اسقاط و شهادت جنین فاطمه (س) حقیقتی انکارناپذیر است ۲۵. جایگاه دشمنان اهل بیت دوزخ است متن کامل +‌منابع: https://hawzahnews.com/xbwLp

 

در حدیث وصایای رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم به امیرالمؤمنين علیه السلام آمده است :  

يا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَي بَيَاض‏ علی جان شگفت انگیزترین ایمان و والاترین یقین از آن گروهی است که در آخر الزمان می آیند و با آن که پیامبر را درک نکرده اند و حجت خدا نیز از آنان مستور است، به آنچه با مرکب سیاه بر کاغذ سفید نگاشته شده ایمان آورده اند.

📚 کتاب منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر ؛ ج ۵، ص ۲۲۲