روش های جذاب سازی کلاس درس دینی
۱. پادکستسازی دینی دانشآموزان رو به گروههایی تقسیم کن تا یک پادکست صوتی با موضوعات دینی تهیه کنن؛ مثلاً: «درسهایی از نهجالبلاغه» «اخلاق اسلامی در زندگی روزمره» «مصاحبه خیالی با یک شخصیت قرآنی»
۲. تولید محتوای شبکههای اجتماعی طراحی استوری، کپشن آموزنده، پستهای گرافیکی نوشتن هشتگهای دینی و انگیزشی
۳. ساخت موشنگرافی یا انیمیشن کوتاه با استفاده از اپلیکیشنهایی مثل Toontastic، Canva یا Powtoon بچهها میتونن مفاهیم دینی مثل "توبه"، "صبر"، "حقالناس" رو در قالب انیمیشنهای کوتاه ارائه بدن.
۴. بازیسازی (Game-based Learning) استفاده از: Kahoot، Quizizz، Wordwall، Blooket برای طراحی مسابقات آنلاین و هیجانی ساخت بازی رومیزی یا کارتی توسط خود بچهها (مثل بازی حافظه آیات قرآن یا کارت مفاهیم دینی)
۵. اتاق فرار دینی (Escape Room) طراحی یک اتاق فرار با معماهایی که با آیات قرآن، داستان انبیا یا مفاهیم اخلاقی ارتباط دارن. مثلاً برای "نجات یوسف" باید پاسخ درست بدهند تا قفل بعدی باز شود.
۶. کمیک استریپ و طراحی گرافیکی تشویق دانشآموزان به کشیدن کمیک با داستانهای دینی یا مفاهیم اخلاقی. حتی میتونن با Canva یا Storyboard That این کار رو دیجیتالی انجام بدن.
۷. ترکیب با موسیقی و هنر سرودهای دینی نو با ریتمهای مدرن ساخت کلیپ با صدای خود دانشآموزان همراه با تصاویر مفاهیم آیات خوشنویسی آیات با طراحی تزئینی
۸. پروژههای پژوهشی جالب مثلاً: «یک روز بدون دروغ» (تجربه زیسته دانشآموز) «شبیهسازی روز قیامت در قالب گزارش خبری» «خودم اگر امام بودم، چه میکردم؟»
۹. واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) اگر امکاناتش رو دارید، تجربهی سفر مجازی به مکه، مدینه یا حتی دیدن وقایع تاریخی اسلام با عینک واقعیت مجازی.
نمونه ای از طراحی آموزشی
عنوان طرح: پیامبرخاتم حضرت محمد (ص)
اهداف آموزشی: آشنایی با اخلاق پیامبر (ص)
تمرین درک مفاهیم دینی از طریق فعالیتهای خلاقانه تقویت مشارکت، تفکر انتقادی و خلاقیت
زمانبندی کلاس (۵۰ دقیقه):
دقیقه ۰ تا ۵: خوشآمد و آمادهسازی ذهن سلام و خوشآمدگویی
پخش یک کلیپ ۲-۳ دقیقهای از یک فیلم درباره رفتار پیامبر (مثلاً برخورد با کودک، دشمن، یا خدمتکار)
سؤال محرک: «به نظر شما چرا مردم حتی دشمنان، جذب پیامبر میشدن؟»
دقیقه ۵ تا ۱۵: تدریس مفاهیم (خلاصه و تصویری) تدریس کوتاه و خلاصه همراه با تصویر یا پاورپوینت (اگر پروژکتور دارید) بیان ویژگیهای پیامبر مثل: خوشرفتاری صداقت فروتنی احترام به دیگران صبر
دقیقه ۱۵ تا ۲۵: بازی گروهی (کارتی یا کاغذی) کلاس رو به ۵ گروه ۸ نفره تقسیم کن. به هر گروه، کارتهایی بده با موقعیتهای مختلف مثل: «یک نفر بهت توهین کرده، چکار میکنی؟» «کسی اشتباهش رو گردن تو انداخته» «فقیری ازت کمک خواسته» ازشون بخواه پاسخ بدن: «اگر من جای پیامبر بودم، چه میکردم؟» امتیازدهی به بهترین پاسخها با تشویق کلاسی
دقیقه ۲۵ تا 40: پروژه گروهی سریع هر گروه باید یکی از این کارها رو انجام بده: طراحی یک پست یا استوری فرضی برای صفحه پیامبر در فضای مجازی نوشتن یک نامه به پیامبر (با جملههایی مثل: «اگر الان بودی، ازت میخواستم...») هر گروه نماینده میفرسته برای ارائه
دقیقه ۴۰ تا ۴۵: جمعبندی و نکته اخلاقی مرور رفتارهای اخلاقی پیامبر جملهی طلایی روی تخته بنویس: «رحمت برای همه بودن، یعنی پیامبری در رفتار»
دقیقه ۴۵ تا ۵۰: آزمون بازیمحور (Kahoot یا کاغذی) اگر اینترنت دارید: اجرای آزمون ۵ سوالی در Kahoot یا Quizizz اگر نه: برگهای با ۵ سوال خلاقانه که پایانش یک پیام پنهان باشه (مثلاً با حروف اول جوابها)
وسایل لازم: کلیپ کوتاه از پیامبر (قابل دانلود یا نمایش آفلاین)
کارتهای سناریو اخلاقی کاغذ و خودکار برای هر گروه در صورت نبود اینترنت: فلش با پاورپوینت، فیلم، و آزمون چاپشده
کارتهای سناریو اخلاقی (PDF-ready):
کارت ۱: کسی در جمع بهت بیاحترامی میکنه و دیگران هم میشنون. چه کار میکنی؟
کارت ۲: بچهای اشتباهی کرده و ازت میترسه. برخوردت باهاش چطوره؟
کارت ۳: دوستت ازت پول قرض میخواد، اما خودش همیشه ولخرجی میکنه.
کارت ۴: در خیابون یک پیرمرد زمین میخوره، ولی همه از کنارش رد میشن.
کارت ۵: کسی پشت سرت غیبت کرده و به گوشت رسیده.
کارت ۶: معلم اشتباهی تو رو تنبیه کرده، در حالی که تقصیر تو نبوده.
کارت ۷: دوستت امتحان رو تقلب کرده و نمرهی بهتری از تو گرفته.
کارت ۸: یک نفر فقیر ازت غذا یا پول میخواد، ولی خودت هم زیاد نداری.
کارت ۹: یکی از بچهها همیشه تنهاست و کسی باهاش دوست نیست.
کارت ۱۰: تو یه گروه هستی، ولی بقیه به نظر تو اهمیتی نمیدن.

يا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَي بَيَاض
کتاب منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر ؛ ج ۵، ص ۲۲۲
«إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّهُ عزّ وجلّ لِشيعتِنا في أسْماعِهِم وأبْصارِهِم، حتّى لا يكونَ بينَهُم وبينَ القائمِ بَريدٌ،


شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها
در اين روز در سال ۶۴ه حضرت ام البنين عليها السلام، همسر اميرالمؤمنين عليه السلام و مادر قمر بنى هاشم عليه السلام به شهادت رسیدند .
نام مبارك آن حضرت فاطمه ، و كنيه شريفش ام البنين است ، و آن حضرت به همین كنيه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد، و مادرشان ليلى دختر شهيد بن ابى عامر است .
از آثار عجیب قرائت سوره توحید
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمودند: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل مینماید تا در آن شب حراستش کنند».
امیر المؤمنین(علیه السّلام) نقل مینماید که رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله) فرمودند : «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را میبخشد.»
امام صادق (علیه السلام) فرموده اند : «هر که دچار مرض و یا گرفتاری شود و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ نخواند و در آن بیماری و شدّت بمیرد از اهل آتش است.»
و«هر که به بستر رود و (توحید) را یازده بار بخواند خانه او و همسایگانش مصون است.»
وسائل الشیعه ، ج۶ ، ص۲۲۴
ثواب الأعمال و عقاب الاعمال ، ص۱۲۸
الکافی ، ج۲ ، ص۶۲۰