برجسته ترین وظایف در ماه مبارک رمضان

از برجسته ترین وظایف در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است
راه تشخیص بنده بودن یا آزاد بودن این است که اگر به دلخواه خود عمل می کنیم معلوم می شود در قفس آز و طمع زندانی هستیم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله جوادي آملي دركتاب حكمت عبادات خود با بيان اينكه ماه رمضان، ماه آزاد شدن است، بيان مي دارند: گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولي لذت شنيدن اين نداي خداوند كه مي فرمايد: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ) [۱] خستگي روزه را از انسان مي گيرد، با شنيدن اين ندا عبادت براي ما سهل و روان مي گردد.
رسول خدا(ص) در آخرين جمعهٴ ماه شعبان خطبه‌اي ايراد فرمودند كه: مردم شما آزاد نيستيد؛ در قفس هستيد. و نمي دانيد كه در قفس هستيد. گناهانتان شما را در قفس زنداني كرده ‌است. در ماه مبارك رمضان با استغفار، خود را آزاد كنيد. [۲] انسان گناهكار بدهكار است و بدهكار بايد گرو بسپرد. اينجا خانه و زمين را به عنوان گرو قبول نميكنند؛ بلكه جان را به گرو مي گيرند. آنكه ميگويد من هر چه بخواهم ميكنم، هر جا بخواهم ميروم و هر چه بخواهم ميگويم، او اسير است؛ آزاد نيست. گرفتار هوس و آز، برده است نه آزاد.
راه تشخيص بنده بودن يا آزاد بودن اين است كه اگر به دلخواه خود عمل مي كنيم معلوم ميشود در قفس آز و طمع زنداني هستيم؛ و اگر به خواستهٴ خداي سبحان عمل كنيم، آزاد هستيم. انسان آزاد به غير خدا نميانديشد.
از برجسته ترين وظايف در ماه مبارك رمضان آزاد شدن و رهيدن است. انسان بايد اين قفسها و ميله‌هاي پولادين را كه با دست خود ساخته بشكند.
راه آزادي، استغفار و طب آمرزش است. از اين رو گفته‌اند: در شبانه روز چندين بار بگوييد «استغفر الله ربي وأتوب إليه». در نماز و غير نماز براي خود و ديگران طلب آمرزش كنيد، نه براي رهايي از آتش و نه براي رفتن به بهشت و متنعم شدن در آن بلكه بايد هدف بالاتر از اين مسائل باشد.
ماه رمضان، ماه آزاد شدن است؛ هر روزكه مي گذرد، يك بند از بندهايي كه با دست خود تنيده‌ايم، بايد بگسلد تا آزاد شويم. بهترين راه براي آزاد شدن پي بردن به حكمت هاي عبادات است.


پاورقي: [۱]ـ سورة بقره، آية ۱۸۳ [۲]ـ الأمالي والمجالس (صدوق)، ص۸۵، مجلس ۲۰، ح۴، عيون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۹۵.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: كتاب حكمت عبادات آيت الله جوادي آملي

ماه نزول قرآن

ماه قرآن
 
?️ فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ الله أَفْضَلُ الشُّهُورِ» چه اینكه ساعاتش هم «أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» است:
 «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان، صاحبخانه ‌ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، 
غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، انسان را به مقام_تجرد دعوت كرده است.

?️ مهمانی ‌ای كه در آن نخوردن پذیرایی است،
 خب حالا یكی از آن بارزترین آثار صوم، نخوردن است
 وگرنه شما احكام صوم را ملاحظه فرمودید، چند چیز است كه جزء مفطرات صوم است؛ 
امّا بسیاری از چیزها جزء آداب و سنن صوم است، 
آنها هم جزء مفطرات_اخلاقی است،

 گرچه جزء مفطرات فقهی نیست؛ 
گفته ‌اند نگاه، گفته ‌اند غیبت و امثال ذلك اینها روزه را باطل می‌ كند.

?️ انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، 
غذای الهی نزاهت_از_هر_گناه است
 وگرنه مهمان خدا نشد،

ادامه مطلب: ماه نزول قرآن

پیش گویی های قرآن

پیش گویی های قرآن 

 

الف) قرآن پیش گویی‏های متعددی را ذکر کرده است؛ مانند: 

۱. پیروزی رومیان بر ایرانیان در کمتر از ده سال؛ (روم، ۱و۲) 

۲. شکست مشرکان قریش که در مکّه پیش‏بینی شد؛ (قمر، ۴۴و۴۵) 

۳. بازگشت پیامبر به مکّه؛ (قصص، ۸۵) 

۴. حج پیامبر که به عمره‏القضا معروف شد؛ (فتح، ۲۷) 

۵. عدم ایمان ابولهب و مرگ او در حال کفر؛ (تبت) 

و غیر آن که همگی در زمان حیات پیامبر تحقق یافت و یکی از نشانه‏های اعجاز قرآن کریم به شمار می‏رود. 

ب) قرآن پیش گویی‏هایی هم راجع به آینده‏های دور (پس از دوران پیامبر) کرده که عبارتند از: 

۱. عقب گرد و انحطاط مسلمانان و مخالفت عملی آنان با خواسته‏ها و دستورهای اسلام که از جمله علایم آن: ذلیل دست دشمنان، سرکوبگر مؤمنان، فراری از جهاد و ترسو و محافظ کار شدن آنها است. (مائده، ۵۴)۱ 

۲. پیوستن آگاهانه و درست ایرانیان به جامعه اسلامی و کمک مهم آنان به اسلام (مائده، ۵۴)؛ (نساء، ۱۳۳)؛ (انعام، ۸۹) 

۳. پیروزی امام زمان ـ علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام ـ و یاران آن حضرت بر همه سرزمین‏ها؛ (نور، ۵۵)؛ (قصص، ۵)؛ (انبیا، ۱۰۵) 

۴. حوادث سهمگین و پیش درآمد قیامت کبرا که از آن به اشراط‏الساعه تعبیر می‏شود؛ همچون زلزله سهمگین، تاریک شدن آسمان، خاموش شدن ستارگان، خاموش شدن خورشید، نابودی کامل کوه‏ها و... که برای اطلاع از آن اوضاع و احوال، به ترجمه سوره‏های جزء سی‏ام قرآن همچون نازعات، زلزال، تکویر، انشقاق، قارعه، نبأ و سوره‏های دیگر قرآن همچون حج، مرسلات، دخان، طه، واقعه، الرحمن و... . ـ که نتیجه آن وقایع، تغییر نظام موجود طبیعت و پدید آمدن نظام جهانی دیگر متناسب با آخرت است ـ مراجعه کنید. 

ج) پیشگویی درباره سرنوشت قرآن، از هنگام نزول تا قیامت: ۱. محفوظ ماندن قرآن از گزند آسیب و تحریف: (حجر، ۹)؛ (فصلت، ۴۲)

۲. ناتوانی جن و انس از آوردن کتابی مانند قرآن (اسراء، ۸۸)؛ (بقره، ۲۳)؛ (یونس، ۳۸)؛ (هود؛ ۱۳) 
============

۱. اقتباس از تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۴۳۱ـ۴۴۴.

نزول قرآن

زمان نزول قرآن و بعثت پیامبر

چکیده: پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ در بيست و هفتم رجب به مقام رسالت برگزيده شد و در اين روز آياتي از سوره علق بر آن حضرت نازل شد، مدتي بعد از آن در ماه رمضان نزول دفعي قرآن اتفاق افتاده لذا تاريخ بعثت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ قبل از نزول دفعي قرآن بوده است.


در مورد زمان نزول قرآن و بعثت، ديدگاه هاي مختلفي ارائه شده است:

1. بيست و هفتم رجب.
2. هفدهم رمضان.
3. بيست و چهارم رمضان.
4. هيجدهم رمضان.
5. دوازدهم ربيع الاول.
6. شب نيمه شعبان.
7. هشتم ربيع الاول.
8. سوم ربيع الاول.

شيعه معتقد است كه بعثت پيامبر- صلي الله عليه و آله - در بيست و هفتم رجب اتفاق افتاده است. به دليل روايات متعددي كه از عترت طاهره- عليهم السلام - در اين زمينه وجود دارد. آنان كه خود اهل بيت نبوتند، بهتر از هر كسي از زمان نبوت باخبرند و در تعيين زمان و مكان آن از ديگران شايسته تر هستند.(1) روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:

امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «در روز بيست و هفتم رجب، نبوّت بر رسول خدا نازل شد. هر كس اين روز را روزه بگيرد، ثواب كسي را دارد كه شصت ماه روزه گرفته باشد».(2)

امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «روزه روز بيست و هفتم رجب را ترك نكن، زيرا روزي است كه پيامبري بر محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده و ثواب آن مانند ثواب شصت ماه است».(3)

روايات ديگري نيز با همين مضامين وارد شده است(4) كه براي رعايت اختصار از ذكر آنها خودداري مي شود.

بنابراين بعثت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ همراه با نزول آياتي چند از سوره علق، در بيست و هفتم رجب اتفاق افتاده است و به اين امر در روايات فراواني از ائمه ـ عليهم السلام ـ تصريح شده است.(5) بايد توجه داشت كه نزول آياتي از سوره علق در بيست و هفتم رجب مربوط به نزول تدريجي قرآن است و با نزول دفعي قرآن در ماه رمضان منافات ندارد.(6)

بنابراين طبق عقيده شيعه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ در بيست و هفتم رجب به مقام رسالت برگزيده شد و در اين روز آياتي از سوره علق بر آن حضرت نازل شد، مدتي بعد از آن در ماه رمضان نزول دفعي قرآن اتفاق افتاده لذا تاريخ بعثت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ قبل از نزول دفعي قرآن بوده است.

ادامه مطلب: نزول قرآن

درباره عظمت قرآن


 پیش گویی های قرآن 

الف) قرآن پیش گویی‏های متعددی را ذکر کرده است؛ مانند: 

۱. پیروزی رومیان بر ایرانیان در کمتر از ده سال؛ (روم، ۱و۲) 

۲. شکست مشرکان قریش که در مکّه پیش‏بینی شد؛ (قمر، ۴۴و۴۵) 

۳. بازگشت پیامبر به مکّه؛ (قصص، ۸۵) 

۴. حج پیامبر که به عمره‏القضا معروف شد؛ (فتح، ۲۷) 

۵. عدم ایمان ابولهب و مرگ او در حال کفر؛ (تبت) 

و غیر آن که همگی در زمان حیات پیامبر تحقق یافت و یکی از نشانه‏های اعجاز قرآن کریم به شمار می‏رود. 


ب) قرآن پیش گویی‏هایی هم راجع به آینده‏های دور (پس از دوران پیامبر) کرده که عبارتند از: 

۱. عقب گرد و انحطاط مسلمانان و مخالفت عملی آنان با خواسته‏ها و دستورهای اسلام که از جمله علایم آن: ذلیل دست دشمنان، سرکوبگر مؤمنان، فراری از جهاد و ترسو و محافظ کار شدن آنها است. (مائده، ۵۴)۱ 

۲. پیوستن آگاهانه و درست ایرانیان به جامعه اسلامی و کمک مهم آنان به اسلام (مائده، ۵۴)؛ (نساء، ۱۳۳)؛ (انعام، ۸۹) 

۳. پیروزی امام زمان ـ علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام ـ و یاران آن حضرت بر همه سرزمین‏ها؛ (نور، ۵۵)؛ (قصص، ۵)؛ (انبیا، ۱۰۵) 

۴. حوادث سهمگین و پیش درآمد قیامت کبرا که از آن به اشراط‏الساعه تعبیر می‏شود؛ همچون زلزله سهمگین، تاریک شدن آسمان، خاموش شدن ستارگان، خاموش شدن خورشید، نابودی کامل کوه‏ها و... که برای اطلاع از آن اوضاع و احوال، به ترجمه سوره‏های جزء سی‏ام قرآن همچون نازعات، زلزال، تکویر، انشقاق، قارعه، نبأ و سوره‏های دیگر قرآن همچون حج، مرسلات، دخان، طه، واقعه، الرحمن و... . ـ که نتیجه آن وقایع، تغییر نظام موجود طبیعت و پدید آمدن نظام جهانی دیگر متناسب با آخرت است ـ مراجعه کنید. 

ج) پیشگویی درباره سرنوشت قرآن، از هنگام نزول تا قیامت: ۱. محفوظ ماندن قرآن از گزند آسیب و تحریف: (حجر، ۹)؛ (فصلت، ۴۲)

۲. ناتوانی جن و انس از آوردن کتابی مانند قرآن (اسراء، ۸۸)؛ (بقره، ۲۳)؛ (یونس، ۳۸)؛ (هود؛ ۱۳) 
============
۱. اقتباس از تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۴۳۱ـ۴۴۴.