قال الامام علی علیه السلام :
عَجِبتُ لِمَن یَقنَطُ و مَعَهُ الاستِغفارُ
در شگفتم از کسی که می تواند استغفار کند ولی ناامید است.
نهج البلاغه - حکمت 78
شهادت اسوه تقوا و عدالت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد.
قال الامام علی علیه السلام :
عَجِبتُ لِمَن یَقنَطُ و مَعَهُ الاستِغفارُ
در شگفتم از کسی که می تواند استغفار کند ولی ناامید است.
نهج البلاغه - حکمت 78
شهادت اسوه تقوا و عدالت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد.
امام علی(ع)، معیارهای عدالت را نیک شناخت، و با ژرفترین واژهها و جملهها آن را بازگفت، و در عینیت
زندگیِ خویش - با همة فراز و نشیبها - آن را به پیدایی آورد. او لحظهای و ذرهای از میزان عدل فاصله
نگرفت، حتی در میدان جنگ و با دشمنترین دشمنان. او با قاتل خویش به عدالت رفتار کرد، و سرانجام
هستی خویش در این راه نهاد، و خود شهید عدالت گشت. چنین چهرهای در سراسر تاریخ انسان، علی(ع)
بود.
امام علی(ع)، به عدل و عدالت بهعنوان قانونی عام و فراگیر، و سنتی تغییرناپذیر در جهان خلقت مینگرد،
و آن را در اجتماعات بشری و در نظام تشریع، ضرورتی تخلفناپذیر میشناسد، و بر ضرورتِ هماهنگی دو
نظامِ تکوین و تشریع، تاکیدهایی اصولی دارد؛ بدان پایه که مذهب و مکتب او، مکتب عدل و عدالت
شناخته شده است.
«... این مذهب، مذهب عدل است و از همین جاست که از قدیم گفتهاند: «التوحید و العدل علویان:
توحید و عدل دو اصل علویند.» ذکر «عدل» در کنار «توحید»، نخست به مفهوم اعتقادی آن بازمیگردد،
یعنی اثبات عدل بهعنوان یکی از صفات خداوند که متمم عقیدة توحید است؛ و همین عدل، مقتضی آن
است که عدل اقتصادی و معیشتی و قضایی و... نیز جزء ارکان بنیادین دین اسلام باشد، زیرا نمیشود
خدای عادل، راضی به ظلم باشد، و عدل عملی را از بندگان نخواسته باشد... .
درباره فلسفه قرار دادن شب قدر و ویژگی های آن همواره سوالاتی مطرح می شود که پاسخ آنها را باید در تفسیر آیه های قرآن و احادیث جست.
فلسفه وجود شب قدر چیست؟
پاسخ: با توجه به روایاتی که درباره علت وجود این شب پر فضیلت بیان شده اند، مشخص می شود که اصل وجود چنین شبی به نوعی لطف ویژه الهی و فرصتی مغتنم برای مومنین است که می توانند با بهره گیری از برکات این شب کاستی ها و کوتاهی های خود را در طی مسیر کمال و رشد جبران کنند. امام باقر(ع)، در پاسخ به این پرسش که چرا شب قدر به وجود آمده و به عبارت دیگر فلسفه شب قدر چیست، فرموده است: «اگر خداوند کارهاى مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمى رسند، اما از راه لطف کارهاى نیکوى آن ها را چند برابر مى کند تا کاستى هایشان جبران شود.»
****
چرا فقط در یک شب از سال تمام تقدیر انسان تعیین می شود؟
پاسخ : اصل وجود این شب یک لطف ویژه و فوق العاده است، و اگر کسانی بدون توجه به شب قدر مشروط بر این که تعمدا در این شب با خواست و اراده خداوند مخالفت نکرده و مانند سایر شب ها از آن عادی عبور کنند به سرنوشت بدی دچار نخواهند شد. نهایتا از برخی از الطاف خاص الهی محروم می شوند.
البته تقدیر مقدرات افراد در این شب به صورت قطعی و تغییر ناپذیر نیست. بلکه می توان با مواردی نظیر در خواست از خداوند و دعا و صدقه و در طول سال آن را تغییر داد. لذا افراد زیادی که از فرصت این شب محروم مانده اند می توانند در طول سال با تلاش و دقت بیشتر سرنوشت خود را تغییر دهند و بهبود بخشند؛ همانطور که در مقابل نیز افرادی که در شب قدر بهترین مقدرات را برای خود زمینه سازی کرده اند با بی توجهی در طول سال خود را از محقق شدن مقدرات خوب محروم می کنند.
برای مطالعه ادامه این مقاله به بخش مطالب آموزشی مراجعه بفرمایید.
میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی بر عاشقان اهل بیت مبارک.
یکی از ویژگی های طلایی و ارزشمندی که بسیاری از کودکان و نوجوانان از ابتدای زندگی از آن برخوردارند حس کمال خواهی و آرمان طلبی است. از این رو شاید بسیاری از والدین از ابتدای طفولیت کودکان خود با آرزوی های رنگارنگ و بلند پروازی های مواجه شده که به دنبال آینده ای روشن و رو به تکامل خود هستند، در این بین والدین و مربیان برتر با اشراف و آگاهی به این آرمان خواهی و کمال طلبی ها به دنبال تقویت آگاهی و ایجاد انگیزه، جهت دهی صحیح و اصولی به آنها هستند، ولی متأسفانه در این بین والدین ناآگاه با تغییر ذائقه و معنای صحیح از کمال و موفقیت، سراب و زمین های شور زار را به عنوان آرمان و کمال به آنها معرفی می نمایند، ِکما اینکه در روایتی نیز امام حسن (علیه السلام) اهمیت علم و آگاهی را این چنین تبیین کرده اند: «وَ بِالْعَقْلِ تُدْرَکُ الدَّارَانِ جَمِیعاً وَ مَنْ حُرِمَ مِنَ الْعَقْلِ حُرِمَهُمَا جَمِیعاً؛[1] و به عقل هر دو سرا را می توان یافت، و کسى که از عقل محروم است از هر دو جهان محروم است».
باری به هر جهت از آنجا که سعادت و کمال متوقف بر اخلاق و فضایل حمیده است و با استفاده از این سجایای اخلاقی می توان امید به آینده ای روشن و زیبا داشت، درمنابع روایی نقل شده است روزی امام حسن مجتبی(علیه السلام) کودکان را جمع کرده و این چنین در آنها ایجاد انگیزه کرده و شور حرکت به سوی کمال را القاء می کرد: «امام حسن (علیه السلام) ـ آن گاه که فرزندان و برادر زادگان خود را احضار کرد ـ فرمود: شما خردسالانِ قومى (نسلى) هستید که به زودى بزرگان قوم (نسلى) دیگر مى شوید. پس دانش بیاموزید و هر یک از شما که نمى تواند علم را در حافظه اش نگه دارد، آن را بنویسد و در خانه اش نگهدارى کند». والدینی که از طریق القاء آگاهی و معرفت اقدام به تربیت فرزندان خود می نمایند نیازی به استفاده از ابزار تهدید، سرزنش و توسل به زور نخواهد داشت.
برای مطالعه مطلب به قسمت مقاله و کتاب مراجعه بفرمایید.