معرفی کتاب
نام کتاب: سنجش تکوینی آمیخته
(به همراه 81 تکنیک سنجش تکوینیِ آغازین یا تشخیصی و سنجش تکوینی همزمان با تدریس در آموزش و پرورش و آموزش عالی)
- نویسنده: دیلن ویلیام
- ترجمه: دکتر حسن نادعلی پور- افسانه تائب جولاء
- پیشگفتار: دکتر مصطفی قادری
- ناشر: انتشارات آوای نور
معرفی کتاب:
دیلن ویلیان (2018) ، نویسنده توانا و پیشگام حوزه سنجش تکوینی آمیخته، با ارائه 5 راهبرد و 81 تکنیک، اجرای این رویکرد را با هدف ترغیب مشارکت و یادگیری فراگیران و با پشتیبانی معلمان، فراگیران و همسالان در کلاس درس تسهیل نموده است؛
1- شفاف سازی، اشتراک گذاری و شناخت مقاصد یادگیری و معیارهای موفقیت؛
2- استخراج شواهد یادگیری فراگیران؛
3- ارائه بازخوردی که یادیگری را به سمت جلو هدایت کند؛
4- فعال کردن فراگیران، به عنوان منابع آموزشی همدیگر؛
5- فعال کردن فراگیران، به عنوان مالکان یادگیری خویش.
بخشی از مقدمه کتاب:
سنجش و ارزشیابی تحصیلی یکی از عناصر مهم فرآیند برنامهریزی درسی تلقی میگردد که از طریق راهبردها و تکنیکهای متنوع میتواند، مسیر یادگیری را تغییر دهد. چنین تغییری همیشه مطلوب نیست، به عبارت دیگر سنجش اگر با تبحر و ژرف نگرانه، در زمان درست و با روش درست انجام نشود، ممکن است مسیر یادگیری را به انحراف بکشاند. انواع مختلفی از سنجش کم اثر، سنجش کاذب، سنجش نادرست، سنجش نا کارآمد و سنجش مخرب بر فرآیند یادگیری وجود دارند که به دلایل نامعلوم و متفاوتی رواج پیدا کردهاند. ولی مهم ترین دلیل رواج این نوع از سنجشهای بیکیفیت، ناآگاهی نسبت به اهمیت سنجش و اثرات کیفی و کمی آن در فرآیند برنامهریزی درسی و آموزش است.
سنجش تکوینی بخش جدایی ناپذیر فرآیند سنجش می باشد. در حقیقت سنجش تکوینی میتواند باعث فعال شدن، مشارکتی شدن، اثربخش تر شدن، انسانی و اخلاقیتر شدن تدریس شود. به شکل بدیهی، نظامهای آموزشی در پی رشد حداکثری قابلیتهای فراگیران خود هستند. اطمینان از چنین رشدی تنها در قالب روشهای سنجش اخلاق گرا، بهبود گرا و پاسخگو ممکن میشوند. سنجش تکوینی این ویژگی ها را دارد: اخلاقی است، زیرا دنبال رشد حداکثری فراگیران است. بهبودگراست چون فرصت اصلاح را به مربی و متربی میدهد. پاسخگو و مبتنی بر دموکراسی است چون اشتباهات و خطاها را در اولین فرصت تشخیص میدهد و نسبت به آنها واکنش نشان میدهد. سنجش تکوینی با مسئله تربیت معلم و دانش مربیان آموزشی درباره سنجش نیز گرهخورده است. در کتاب حاضر که توسط یکی از اندیشمندان حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی تدوین گردیده است رویکرد جدیدی از سنجش تکوینی یعنی سنجش تکوینی آمیخته معرفی گردیده است .
در این کتاب راهبردها و تکنیکهای قدیمی، نوین و متفاوتی برای سنجش تکوینی معرفی گردیده است که بیانگر درهم تنیدگی، تنوع و همچنین پیچیدگی سنجش آموختههای فراگیران در کلاس درس میباشد.