شیوه ی طراحی سوال
همکاران عزیزدستورالعمل طراحی سوال های مختلف رااز لینک زیر مشاهده کنید
درس پژوهی
شیوه نامه درس پژوهی
معلمان علاقمند به شركت در جشنواره مي توانند در قالب يك تيم سه نفره شامل ( طراح آموزشی، طرح تجهيزات و رسانه ها و مجري تدريس) به توليدطرح درس و اجراي عملي تدريس بپردازند .
- نقش هريك از اعضاي تيم به شرح زير مي باشد :
* طراح آموزشی(با تاكيد بر الگوها و روش هاي فعال تدريس) :
همكاران گرامي كه در زمينه ي طراحي و انتخاب الگوها و روش هاي فعال تدريس موضوع مورد نظر در هر پايه توانمند مي باشند ضمن هم فكري و هماهنگي با ديگر اعضاي تيم با تدوين و طراحي آموزشی در جهت حضور گروه در جشنواره الگوهاي مناسب تدريس مشاركت خواهند داشت .
* مدير رسانه(معلم ناظر و طراح تجهيزات و رسانه هاي متناسب با موضوع تدريس جشنواره) :به منظور تقويت روش هاي نوين تدريس از جمله روش تدريس چند حسي (مختلط) و ... كه منجر به هدايت يادگيري از طريق تمام حواس خواهد شد همكاران علاقمند و آگاه در زمينه ي تجهيزات و وسايل كمك آموزشي از جمله رسانه هاي مبتني بر ITضمن پي گيري تدوين طرح درس در امور رسانه اي فرآيند تدريس مشاركت خواهند داشت .
* مجري تدريس ( با تاكيد براجراي الگوها و روش هاي فعال تدريس در كلاس درس) :همكاران علاقمند و توانمند در زمينه ي اجرا و انجام ارزشيابي متناسب با موضوع تدريس ضمن پي گيري تدوين طرح درس ، در اجراي تدريس به صورت عملي و در كلاس واقعي مشاركت خواهند داشت .
*از آن جا كه شيوه نامه ي جشنواره درس پژوهي بر اساس خرد جمعي و تفكر گروهي تدوين گرديده است ، انتظار مي رود انتخاب موضوع تدريس در هر پايه ، انتخاب الگوهاي و روش هاي مناسب ، انتخاب رسانه ها و تجهيزات آموزشي ، انتخاب ابزارهاي ارزشيابي و ... براساس كارگروهي صورت پذيرد .
- هيچ گونه محدوديتي در انتخاب اعضاي تيم به لحاظ اشتغال در يك آموزشگاه يا در يك پايه نمي باشد .
- تدريس در كلاس درس با حضور اعضاي تيم و دانش آموزان صورت مي پذيرد ، كه دانش آموزان در نقش فراگير و اعضاي تيم در نقش مجري تدريس و ناظرين بر اجرا خواهند بود . در اين شيوه مجري ، اجرا كننده فرايند تدريس و ناظرين( طراح آموزشی و مدير رسانه) مسئول ثبت گزارش از كيفيت و تاثير الگوها و روش هاي پيشنهاد ي ( طراح آموزشی) و رسانه هاي ارائه شده ( مدير رسانه ) در فرم پيوست الف خواهند بود .
در پايان 30 دقيقه ي تدريس ضمن تكميل يك نمونه فرم پيوست الف جهت ثبت گزارش از اجراي تدريس توسط مجري، ناظرين طي نشست 15 دقيقه اي به جمع بندي گزارشات خود پرداخته و ضمن تكميل فرم پيوست ب گزارشي از فرآيند تدريس به داوران ارائه خواهند داد .
لازم به ذكر است ، تكميل فرم هاي الف و ب و تحويل فرم ب به داوران ضروري است و در فرم امتياز بندي بند خاص لحاظ گرديده است .
- شايسته است كليه تجهيزات فرآيند تدريس در قالب تيم از توليدات اعضاي تيم باشد.
- مناطق در برگزاري كارگاه هاي آموزش طرح درس نويسي و درس پژوهي برنامه ريزي هاي لازم را بنمايند .
- اطلاع رساني دقيق و به موقع بر طبق شيوه نامه ارسالي توسط كارشناسان محترم صورت پذيرد .
- مستند كردن اثر از طريق فيلمبرداري:
- گروه درس پژوهي بايد جريان تدريس و اقدامات راجع به نقد و گفتگو ي گروه خود را به تصوير كشيده و در قالب DVDدر اختيار ارزيابان منطقه قرار دهد.
- با توجه به اينكه فيلم هايگردآوري شده تحت عنوان بانك اطلاعاتي تدريس پايه هاي مختلف تحصيلي دوره ي ابتدايي درآرشيو گروه تكنولوژي و گروه هاي آموزشي جهت استفاده همكاران نگهداري خواهد شد و داوري آثار از روي فيلم هاي ارسالي خواهد بود توجه به نكات زير در اجراي فيلمبرداري لازم مي باشد :
- رعايت اصول اخلاقي و مذهبي از جمله پوشش مناسب و ...
- ضبط اجراي تدريس همكاران بر روي فيلم DVDصورت پذيرد .
- دوربين در زمان فيلمبرداري ثابت ولي در صورت ضبط مواردي كه نياز به حركت دوربين مي باشد ( فعاليت گروهي و ...) با هماهنگي قبلي آموزگار و فيلمبردار مشروط بر اين كه حركت آن موجب مزاحمت و حواس پرتي دانش آموزان نگردد، امكان پذير مي باشد.
- عدم استفاده از ميكروفن دوربين و بكارگيري ميكروفن متصل به دوربين (سيار و ...) جهت ضبط صدا و بالا بودن كيفيت صوتي فيلم در امر داوري.
- عدم استفاده از ميكس ، افكت، تيتراژ و هر موردي كه فيلم را غير واقعي نمايش مي دهد.
- مدت زمان تدريس 30 دقيق مي باشد.
- از صحنه هاي مهم تدريس و تعاملات دانش آموزي و معلم به نحو مطلوب فيلمبرداري آموزشي صورت پذيرد.
- اعضاي كميته اجرايي در مناطق و شهرستان ها به شرح ذيل مي باشد :
رئيس اداره –معاون پشتيباني –معاون آموزش متوسطه دوره اول - كارشناس تكنولوژي و گروه هاي آموزشي
- هيئت داوران جشنواره به صلاحديد منطقه / شهرستان ازبين همكاراني كه در جشنواره شركت نمي كنند ، انتخاب گردد.
- از اعضاي تيم هاي برگزيده هرمنطقه / ناحيه به نحو مطلوب تقدير به عمل آيد .
- معلمين گرامي گزارش كتبي درس پژوهي را در محيط WORDطراحي و همراه با DVDفيلم فرآيند تدريس و فرم جمع بندي «ب» براي شركت در جشنواره درس پژوهي ارائه نمايند .
- نام و نام خانوادگي گروه درس پژوهي ، پايه، دوره تحصيلي ،شماره تلفن ، عنوان درس پژوهي و نام منطقه / شهرستان در روي گزارش كتبي و DVDفيلم فرآيند تدريس الزاما ثبت گردد.
«چگونگي تدوين گزارش كتبي در درس پژوهي »