هوش مصنوعی-معرفی

هوش مصنوعی، به زبان ساده، به سیستم‌های کامپیوتری و الگوریتم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند وظایفی را انجام دهند که در حالت عادی به هوش انسان نیاز دارند. به عنوان مثال، یک سیستم هوش مصنوعی ممکن است بتواند یاد بگیرد، تصمیم‌گیری کند، تشخیص الگو دهد یا حتی مسائل پیچیده را حل کند.

اگر بخواهیم این مفهوم را بازتر توضیح دهیم، هوش مصنوعی شامل چندین بخش مختلف است:

  1. یادگیری ماشین  (Machine Learning): به این معنا که سیستم‌ها می‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند و به مرور زمان کارایی خود را بهبود بخشند. به جای اینکه هر جزئیات به صورت دستی برنامه‌ریزی شود، سیستم‌ها خودشان با تحلیل داده‌ها، الگوها را شناسایی می‌کنند و به خودآموزی می‌پردازند.
  2. یادگیری عمیق  (Deep Learning): یکی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌های یادگیری ماشین است که در آن از شبکه‌های عصبی پیچیده برای شبیه‌سازی مغز انسان استفاده می‌شود. این تکنولوژی به سیستم‌ها این امکان را می‌دهد که توانایی‌های شبیه به تفکر انسانی را داشته باشند، مانند تشخیص تصویر، پردازش زبان و حتی انجام مکالمات پیچیده.
  3. پردازش زبان طبیعی  (Natural Language Processing): به سیستم‌های هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که زبان انسان‌ها را بفهمند و پردازش کنند. این فرآیند شامل ترجمه زبان، تشخیص گفتار، و حتی پاسخ‌دهی به سوالات کاربران است.

انیمه سازی

https://toonme.com/?from=na با لمس لینک و دانلود نرم افزار انیمه ساز و نصب آن به سادگی عکس های خود را با انتخاب نوع انیمه تبدیل نمایید توجه فرمایید که اپ رایگان است ولی تبلیغات دارد تحمل فرمایید تا رد شود.

هوش مصنوعی و رباتیک

 

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی کار با ربات می باشد . گاهی فکر می کنیم که رباتها همان موجودات بزرگ و وحشت ناکی هستند که در فیلم  ها و انیمیشن های سینمایی می بینیم 

اما رباتها می توانند بسیار کوچک و ریز باشند  پیشرفت علم  این اصل را ممکن  می سازد که پرندگانی  اندازه یک مگس  را بصورت  ربات ساخت. 

ربات‌ها ماشین‌های برنامه ریزی شده‌ای هستند که به‌طور خودکار مجموعه‌ای از اقدامات پیچیده را انجام می‌دهند. افراد، ربات‌ها را با دستگاه‌های خارجی یا سیستم‌های کنترلی که درونشان تعبیه شده کنترل می‌کنند. ربات‌ها در انجام کارهای خسته کننده و تکراری کمک کننده هستند به ویژه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی که به شرکت‌هایی مانند ناسا در اکتشاف فضا کمک می‌کنند.

ربات‌های انسان نما جدیدترین پیشرفت‌ها و نمونه‌های شناخته شده هستند؛ به‌عنوان‌مثال سوفیا رباتی است که توسط “Hanson Robotics” ساخته شده و با ترکیب هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی کار می‌کند. او چهره انسان‌ها را می‌شناسد و احساسات و ژست‌ها را درک می‌کند حتی می‌تواند با مردم تعامل داشته باشد.

کاگیتو (Cogito) چیست

کاگیتو، نرم‌افزاری قدرتمند است که صدای مشتریانی را که برای مثال با واحد پشتیبانی یک شرکت تماس می‌گیرند، تجزیه و تحلیل می‌کند. این نرم‌افزار، براساس نتایج حاصل از بررسی‌ها، به‌صورت همزمان توصیه‌های رفتاری لازم را به کارمندان واحد پشتیبانی ارائه می‌دهد.

  • نتفلیکس  (Netflix)

نتفلیکس، یک سرویس بسیار محبوب در زمینه محتوا بر اساس تقاضا است که با استفاده از تکنولوژی پیش‌بینی، پیشنهادهایی را بر اساس واکنش، علایق، انتخاب‌ها و رفتار کاربران ارائه می‌دهد. این فناوری، با بررسی سوابق پیشین، فیلم‌ها را بر اساس علاقه و واکنش‌های قبلی کاربران پیشنهاد می‌دهد.

  • پاندورا  (Pandora)

پاندورا، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌های پخش موسیقی است که از هوش مصنوعی برای شناسایی علایق کاربران بهره می‌برد. در این سرویس، هر آهنگ بر اساس ۴۰۰ ویژگی موسیقی، به‌صورت جداگانه تجزیه و تحلیل می‌شود. این سیستم، قابلیت بسیار خوبی در پیشنهاد آهنگ‌هایی دارد که علی رغم علاقه مردم به آن‌ها، هرگز مورد توجه واقع نمی‌شوند.

  • نست – گوگل  (Nest, Google)

نست، یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی بود که در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل خریداری شد. ترموستات هوشمند نست، برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از الگوریتم‌های رفتاری براساس رفتار کاربران استفاده می‌کند. در هفته اول، کاربر، تنظیمات ترموستات را انجام می‌دهد تا داده‌های اولیه از رفتار او فراهم شود. پس از آن، نست می‌آموزد که کاربر در چه زمان‌هایی، چه دمایی را ترجیح می‌دهد و تمام سیستم‌ها را برای دستیابی به آن دما مدیریت می‌کند. این سیستم، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، در زمان‌هایی که کسی در خانه نیست به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. در حقیقت، ترکیبی از هوش مصنوعی و بلوتوث کم انرژی است.

  • باکس‌اور  (Boxever)

باکس‌اور، شرکتی است که با بهره‌گیری از قابلیت یادگیری ماشین، به آژانس‌های مسافرتی کمک می‌کند تا پیشنهادهای سازگارتری با اهداف و سلیقه هر مشتری ارائه دهند. این نرم‌افزار، به برقراری ارتباط موثرتری با مشتریان و بهبود تجربه آن‌ها در صنعت گردشگری کمک می‌کند.

  • پرنده‌های بدون سرنشین  (Flying Drones)

پرنده‌های بدون سرنشین، پیش از این نیز محصولات را به خانه مشتریان می‌رساندند. اگرچه از این ابزار به‌صورت آزمایشی استفاده می‌شد. این پرنده‌ها، از نوعی سیستم یادگیری ماشین قدرتمند برخوردارند که می‌تواند از طریق سنسورها و دوربین‌های فیلم‌برداری، محیط را به مدل‌های سه بعدی تبدیل کند.

الگوریتم‌های تعیین مسیر حرکت، پرنده‌های بدون سرنشین را در مورد چگونگی و مکان حرکت راهنمایی می‌کنند. با استفاده از سیستم Wi-Fi، می‌توان هواپیماهای بدون سرنشین را کنترل کرد و از آن‌ها برای اهداف خاصی مانند تحویل محصول، ساخت فیلم یا گزارش اخبار استفاده کرد.

  • اکو  (Echo)   

اکو، در ابتدا توسط آمازون راه‌اندازی شد و در حال حاضر، به سمت هوشمندتر شدن پیش می‌رود. این محصول، نوعی محصول انقلابی است که در جستجوی اطلاعات، تعیین وقت قرار ملاقات، خرید کردن، چراغ‌های کنترل، ترموستات، پاسخ به سؤالات، خواندن کتاب‌های صوتی، گزارش ترافیک و آب و هوا، ارائه اطلاعات در مورد کسب و کارهای محلی و موارد دیگر با استفاده از سرویس صدای الکسا. به کاربر کمک می‌کند.

  • آمازون

آمازون، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده از هوش مصنوعی است. این شرکت، سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده است. کمپانی آمازون، با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، کالاهای مورد علاقه مشتریان را شناسایی کرده و به آن‌ها معرفی می‌کند. این کار به افزایش فروش محصولات آمازون کمک زیادی می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار و ایده‌های به‌کارگیری آن برای پیشرفت و توسعه، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سازمان‌ها می‌باشد. به‌عنوان شاخه‌ای از علوم رایانه‌ای، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون رواج بسیاری پیدا کرده است. در جهان تجاری امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که برای کوچکترین امور خود به نوعی از این فناوری کمک نگیرد. به همان اندازه که این علم در سبک زندگی اکثر انسان‌ها جای گرفته است، کسب و کارهای بسیاری را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و موجب رشد و موفقیت آنان شده است.

درباره اسکرچ

اسکرچ بزرگترین انجمن برنامه نویسی در جهان برای کودکان و یک زبان برنامه نویسی با محیط گرافیکی ساده است که به نوجوانان اجازه می دهد داستان‌های دیجیتالی، بازی و انیمیشن‌هایی را بسازند. اسکرچ توسط بنیاد اسکرچ یک سازمان غیرانتفاعی طراحی، توسعه و راهبری می‌شود.

اسکرچ تفکر محاسباتی و مهارت‌های حل مسئله؛ آموزش و یادگیری خلاق؛ خود ابرازی و همکاری؛ و مساوات در محاسبات را ترویج می‌دهد.

اسکرچ همیشه رایگان است و به بیش از ۷۰ زبان ترجمه شده است.