شغل معلمی با همۀ چالشها، مشکلات و کمبودهایی که دارد، یکی از تأثیرگذارترین مشاغل در هر جامعهای به شمار میرود. معلمان در تمام جوامع به عنوان الگو و پرورش دهندۀ نسل جوان در نظر گرفته میشوند. به همین دلیل و همچنین به منظور دستیابی به موفقیت شغلی، معلمان باید به صورت مستمر و همیشگی، در حال مطالعه و یادگیری باشند و در حوزههای مختلفی نظیر توسعۀ فردی، روشهای نوین تدریس، روانشناسی تربیتی، تکنولوژیهای آموزشی، مشکلات یادگیری، مدیریت کلاس و بسیاری موضوعات دیگر، دانش و اطلاعات خود را افزایش دهند. بدون شک یکی از بهترین روشها برای دستیابی به این هدف، مطالعۀ کتابهای مفید برای معلمان است.
در این مقاله از مجلۀ اساتید استادبانک، قصد داریم ۹ مورد از کتابهای مفید برای معلمان را معرفی کنیم. ضمنا برای معرفی کامل هر یک از این کتابها، مقالۀ جداگانهای نوشته شده که لینک همۀ این مقالات در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید
۱. هنر معلمی، یکی از کتابهای مفید برای معلمان تازهکار
نویسنده: جانی یانگ
مترجم: منصور متین
انتشارات: مرسل
تعداد صفحه: ۱۹۲
کتاب هنر معلمی (۱۲۰ راهکار مهم در تدریس و کلاسداری)، نوشتۀ جانی یانگ، معلم با تجربۀ انگلیسی است. هدف اصلی این کتاب آموزش مدیریت کلاس و نحوۀ برخورد با مشکلات رفتاری دانشآموزان، به معلمان تازهکار است. نویسنده تلاش کرده تا بسیاری از مسائل مربوط به معلمان را از لحظهای که برای اولین بار وارد کلاس میشوند تا موضوعاتی مانند مدیریت کلاس، نحوۀ ارتباط با دانشآموزان، همکاران، والدین و… مد نظر قرار دهد و آموزشهایی را در قالب نکات کوتاه، کاملا کاربردی و قابل پیادهسازی در کلاس، بیان کند.
در اوایل کار تدریسم ، خیلی زیاد به داد و بیداد عادت داشتم و متوجه شدم که انرژیام را میگیرد. در واقع کمکی هم به من نمیکند. بدتر آنکه صدایم هم میگرفت و ساعت بعدی هم کار مشکلتر میشد. طی سالها یک سلسله راهکارها و شگردها برای خودم تدوین کردهام که مرا از داد زدن بینیاز میکند. بایستید و با یک نگاه منتظرشان بمانید. صدایتان را پایینتر بیاورید تا دانشآموزان مجبور شوند برای شنیدن صدای شما دقیقتر گوش دهند. وسط جمله یا کلمهتان توقف کنید و برای یک ثانیه به شخص پچپچ کننده خیره شوید. این روش بسیار مهم است، اما باید تمرین کنید که وقت از حد نگذرد تا از طرف دانشآموز مذکور حرفی زده شود.
معرفی کتاب هنر معلمی | جانی یانگ
۲. روانشناسی تربیتی، کتابی که هر معلمی باید بخواند
نویسنده: جان دبلیو سانتراک
مترجم: شاهده سعیدی
انتشارات: رسا
تعداد صفحه: ۶۷۲
کتاب روانشناسی تربیتی به معلمان و مدیران کمک میکند تا اطلاعات مفید و کاملی را در مورد حوزههای مربوط به دانشآموزان، معلمان و روابط بین آنها به دست بیاورند. ویژگی اصلی کتاب این است که در کنار بیان نظریههای بنیادین در زمینه آموزش و یادگیری، به کاربردی کردن نظریههای مطرح شده و استفادۀ آنها در کلاس درس نیز تأکید دارد.
در ابتدای هر فصل، یک داستان جذاب و مرتبط با محتوای فصل، در مورد تدریس بیان میشود. بسیاری از این داستانها توسط معلمها و به طور اختصاصی برای همین کتاب نقل شدهاند. در هر فصل نیز بخشهایی نیز وجود دارد که به معلمان کمک میکند تا نظریههای مطرح شده در آن فصل را به صورت عملی در کلاس خود به کار ببرند.
من با همۀ دانشآموزانم با احترام رفتار میکنم، حتی با آنهایی که دردسرساز هستند. برای مثال، زمانی که از دانشآموزی رفتارهای نادرستی میبینم، خارج از کلاس با او صحبت میکنم و چیزهایی شبیه به این را به او میگویم: وقتی من در حال درس دادن بودم تو با دوستت سالی صحبت میکردی و این کار باعث میشد که حواس من پرت بشه. ممکنه به خاطر من روی این موضوع کار کنی؟ من نمیخواستم جلوی دوستات باهات حرف بزنم چون ممکن بود که ناراحت بشی. اکثر دانشآموزان در چنین شرایطی به من پاسخ مثبت میدهند.
معرفی کتاب روانشناسی تربیتی | جان دبلیو سانتراک
۳. سوپ جوجه برای روح معلم، کتابی انگیزشی برای معلمان
نویسندگان: جک کنفیلد و مارک ویکتور هنسن
مترجم: علی اکبر راستکار محمودزاده
انتشارات: فروزش
تعداد صفحه: ۴۶۷
کتاب سوپ جوجه برای روح معلم که جزو کتابهای پرفروش نیویورک تایمز است کتابی الهامبخش و انگیزشی برای معلمان است. خواندن داستانهای جذاب این کتاب، در لحظاتی که معلمان دچار خستگی یا ناامیدی میشوند، میتواند بسیار انگیزهبخش و امیدوارکننده باشد.
سوپ جوجه برای روح معلم، شامل ۱۰۱ داستان از معلمهای بزرگ و الهامبخش است؛ داستانهای واقعی، کوتاه و فوقالعاده در مورد اهمیت تشویق، قدرت عشق، ریسکپذیری در کلاس، نیاز به وجود مربی و راهنما برای معلمان و… . این داستانها گاهی باعث خندۀ شما میشوند و گاهی نیز شما را به گریه میاندازد. اما در نهایت، خواندن آنها، انرژی و نیروی فوقالعادهای را برای ادامۀ راه معلمی، در شما ایجاد خواهد کرد.
مادر جاش یک دفتر نقاشی زیبا و دست ساز از نقاشیهای او را به من هدیه داد. نمیتوانستم باور کنم که او تا این حد با استعداد است و من تا آن لحظه متوجه این موضوع نشده بودم. وقتی از مادرش پرسیدم که چرا این دفتر را به من داده است، گفت شما تنها معلمی بودید که هیچ گاه نقاشیهای او را دور نینداختید و در مدتی که پدرش در خانه نبود، با او مهربان بودید. شما به او اجازه دادید که هر زمان ناراحت یا عصبانی بود نقاشی بکشد، به همین دلیل از من خواست که به عنوان تشکر، این دفتر را به شما بدهم. سپس با چشمانی خیس مرا در آغوش گرفت و رفت.
معرفی کتاب سوپ جوجه برای روح معلم | جک کنفیلد
۴. یادگیری معکوس، سبکی نوین در یادگیری و تدریس
نویسندگان: جان برگمن و ارون سمز
مترجم: دکتر محمد عطاران
انتشارات: مدارس یادگیرندۀ مرآت
تعداد صفحه: ۱۷۱
کتاب یادگیری معکوس، یکی دیگر از کتابهای مفید برای معلمان است که به بررسی موضوعِ نسبتا جدیدِ کلاس معکوس، نحوۀ برگزاری کلاسها به صورت معکوس و بیان تجربیات معلمان از برگزاری این نوع کلاسها میپردازد. این کتاب معلمان را تشویق میکند تا به شیوۀ جدیدی از تدریس و برگزاری کلاسها فکر کنند.
جان برگمن و ارون سمز، در سال ۲۰۰۷ مفهوم کلاس معکوس را در دبیرستانهای محل تدریس خود به کار گرفتند. در سال ۲۰۱۴ نیز جامعهای آنلاین، شامل ۲۰۰۰۰ معلم علاقمند به یادگیری معکوس را ایجاد کردند. آنها نهایتا تجربیات خود و سایر معلمان را در کتاب یادگیری معکوس ثبت کردند.
زمانی که تصمیم گرفتم آموزش را معکوس کنم باید یک بار دیگر نحوه تدریس را یاد میگرفتم. این موضوع، سال دوم تدریس را به اندازه سال اول، سخت میکرد. با ضبط فیلمهای آموزشی برای دانشآموزانم شروع کردم تا به جای تکلیف در خانه، فیلمها را مشاهده کنند. از نرمافزاری که در اجلاس کلرادو تهیه کرده بودم استفاده کردم. ارائههایم را ضبط کردم. میتوانم بگویم به هر حال از دنیای واقعی روشهای تدریس دور نبود. دانشآموزان فیلمها را در خانه مشاهده میکردند و این کار باعث میشد تا من در کلاس، روی فعالیتهایی تأکید کنم که به دانشآموزان برای درک مفاهیم فیلمها کمک میکرد.
معرفی کتاب یادگیری معکوس | جان برگمن و ارون سمز
۵. درمان اختلالات یادگیری، مرجعی مفید برای مشکلات یادگیری دانشآموزان
نویسنده: دکتر مصطفی تبریزی
انتشارات: فراروان
اصطلاح اختلالات یادگیری (Learning Disability) برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط ساموئل کرک (Samuel Alexander Kirk) روانشناس آمریکایی مطرح شد. او این اصطلاح را برای دانشآموزانی به کار میبرد که ضریب هوشی متوسط یا بالاتر از متوسط داشتند، اما در یادگیری برخی موضوعات و مفاهیم درسی دچار مشکل بودند و از نظر درسی در سطحی که از آنها انتظار میرفت، قرار نداشتند.
دکتر مصطفی تبریزی در سه کتاب خود تحت عناوین “درمان اختلالات ریاضی“، “درمان اختلالات خواندن” و “درمان اختلالات دیکتهنویسی” به بررسی این سه اختلال شایع در دانشآموزان پرداخته و راهکارهایی را برای درمان هر یک از این اختلالات ارائه کرده است.
در اولین گام باید از طبیعی بودن دانشآموز مطمئن شویم (کودک فاقد عقب ماندگی ذهنی و ضایعه مغزی بوده و به لحاظ روانی عادی باشد). در دومین گام اگر کودک ضایعۀ مغزی ندارد و به لحاظ هوشی و روانی نیز طبیعی است، پس چه دلایلی وجود دارد که در درس ریاضی با همسالان خود متفاوت باشد؟ سومین گام برنامه بازپروری است. این کار با تنظیم پرسشنامهها صورت میپذیرد که با جواب بلی یا خیر توسط مربی ارزیابی میشود. در چهارمین گام برنامه آموزشی بر اساس موارد ناتوانی کودک طرح میکنیم.
معرفی کتابهای درمان اختلالات یادگیری | مصطفی تبریزی
۶. روابط معلم و دانشآموز، برای پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز
نویسنده: هایم جی گینات
مترجم: سیاوش سرتیپی
انتشارات: علم
تعداد صفحه: ۳۲۱
کتاب روابط معلم و دانشآموز را میتوان به عنوان یک راهنمای عملی و کاربردی برای معلمانی که علاقمند به ایجاد روابط سازنده با شاگردان و پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز هستند، معرفی کرد. به طور خلاصه میتوان گفت که دکتر گینات این کتاب را نوشته است تا با استفاده از مثالهای مختلف، کوتاه و مفید به معلمان و حتی والدین آموزش دهد که چگونه با دانشآموزان خوب رفتار کنند و محیطی شاد و سرشار از آرامش روانی را برای تعلیم و تربیت آنها فراهم کنند.
یکی از دلایل مهمی که این کتاب را در بین کتابهای مفید برای معلمان قرار میدهد، زبان ساده و روان آن در بیان مطالب است، به نحوی که خواننده با هر سطحی از دانش و معلومات میتواند از مطالب آن بهرهمند شود.
خانم معلمِ جی به این خاطر موفق شد که توانست در برابر وسوسۀ سرزنش و تنبیه، مقاومت کند. او میدانست که خوبیهای زندگی را نمیتوان با سیلی و لگد به دانشآموز فهماند. عشق و محبت را فقط با عشق و محبت میتوان یاد داد و شفقت و غمگساری را تنها با شفقت و غمگساری. درخواست خانم معلم از روی آگاهی، در لفافۀ کلمات بیان شد. در این درخواست از انتقاد پرهیز شد. تمرکز فقط بر راه حلها بود. صحبت خانم معلم، با دل جی بود، با غرور او. او هم پاسخ مفید و سودمندی داد.
معرفی کتاب روابط معلم و دانشآموز | هایم جی. گینات
۷. هر دانشآموزی میتواند موفق شود، نگاهی نو به موفقیت دانشآموزان
نویسنده: ویلیام گلسر
مترجم: علی صاحبی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۲۴۸
کتاب “هر دانشآموزی میتواند موفق شود”، روایتی است از دلایل عدم موفقیت دانشآموزان و نحوۀ رفع مشکلات آنها. این کتابِ نوآورانه، به معلمان آموزش میدهد که چطور با دانشآموزان چالش برانگیز تعامل داشته باشند.
معلمان در صفحه به صفحۀ این کتاب با موضوعاتی مواجه میشوند که بارها آنها را در ارتباط با دانشآموزانشان تجربه کردهاند. در این کتاب، آموزشهای اثربخشی ارائه میشود که معلمان و مدیران از طریق آنها میتوانند به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و بهبود وضعیت مدارس کمک کنند. به اعتقاد دکتر گلسر، مدرسه باید به مکانی شاد و سرزنده تبدبل شود که در آن هر دانشآموزی بتواند یاد بگیرد و کسب مهارت کند.
تمام پیشنهاد های این کتاب مربوط به تغییر دادن خودتان است و نه تغییر دیگران. اگر تعدادی از کارکنان مدرسه این تغییرات را در خود ایجاد کنند، میتوانند به دیگران هم در این فرایند کمک کنند و آن وقت فرایند تغییر آسانتر می شود. مثلا وقتی شما معلم ناخشنودی هستید، نخستین واکنشتان سرزنش کردن دانشآموزان، مدیر مدرسه، پدر و مادرها یا هیئت امنای مدرسه است و چون اغلب آنها به دلخواه شما رفتار نمیکنند، پس فکر میکنید که آنها باید تغییر کنند. در صورتی که وقتی که ناخوشنود هستید فقط بر روی تغییر خودتان میتوانید حساب کنید.
معرفی کتاب هر دانشآموزی میتواند موفق شود | ویلیام گلسر
۸. تدریس در اوج حرفهای بودن، کتابی مفید برای اساتید دانشگاه
نویسنده: لیندا ب. نیلسون
تعداد صفحه: ۳۷۵
تدریس در اوج حرفهای بودن که در درسنامۀ ۶ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” هم به آن اشاره شد، یکی از پروفروشترین و ارزشمندترین کتابهایی است که تاکنون برای توسعۀ شغلی مدرسان و معلمان ارائه شده است.
این کتاب به معلمها و اساتید کمک میکند تا یادگیریِ دانشآموزان و دانشجویان را چه در کلاسهای حضوری و چه در کلاسهای آنلاینبهبود ببخشند. رهنمودهای کاربردی، تکنیکهای اثبات شده، تمرینها و فعالیتهای کلاسی در سرتاسر این کتاب به چشم میخورند و به محض یادگیری، میتوان آنها را در کلاس پیادهسازی کرد.
معلم میتواند در یادداشت برداری اصولی از درس به دانشآموز کمک کند. در ادامۀ این فصل به راهکارهایی در این زمینه اشاره کردهایم. اما برای شروع کار، بهترین راه این است که سخنرانیهای خود را به شیوهای ساده و واضح ارائه کنیم. برای انجام هر سخنرانی، یک مقدمه، یک بدنۀ اصلی و نهایتا یک نتیجهگیری را بیان کنیم. همچنین با استفاده از علائم غیرکلامی و زبان بدن میتوانیم بخشهای مهم درس را به دانشآموزان و دانشجویان نشان دهیم. میتوانیم محتوا را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم، به گونهای که در هر بخش تنها یک نکتۀ مهم وجود داشته باشد. همچنین ارائۀ یک مرور کلی از درس در انتهای کلاس به دانشآموزان این فرصت را میدهد تا یادداشتهای خود را تکمیل و بازبینی کنند.
معرفی کتاب تدریس در اوج حرفهای بودن | لیندا ب نیلسون
۹. تدریس خصوصی مهم است، برای علاقمندان به تدریس خصوصی
نویسندگان: تیفانی چین و جرومه رابو
تعداد صفحه: ۲۱۳
کتاب تدریس خصوصی مهم است که در درسنامۀ ۴ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” به آن اشاره شد، از آن دسته کتابهایی است که برای توسعۀ شغلی معلمان -به خصوص معلمانی که در زمینۀ تدریس خصوصی فعالیت میکنند- بسیار مفید و کاربردی است. در این کتاب، نویسندگان از تجربیاتِ بیش از صد معلم خصوصیِ با تجربه و تازهکار استفاده کردهاند و توصیهها و تکنیکهای بسیار کاربردی را برای مدیریت استرس معلم، ایجاد روابط مؤثر با دانشآموز و والدین، شیوههای تدریس و… ارائه کردهاند.
نگرانی و اضطراب احساساتی طبیعی هستند که در تعاملات خود با افراد و موقعیتهای جدید تجربه میکنیم. موقعیتهای ناشناختهای مانند جلسۀ اول تدریس خصوصی، که در آن افراد برای یکدیگر کاملا غریبه هستند، احساس نگرانی و عدم امنیت را افزایش میدهد. ضمن اینکه نگرانیهای مربوط به تدریس خصوصی، تنها به این مورد محدود نمیشود. انتظارات خانوادهها، پیچیدگیهای فرهنگی، چالشهای مختلف تدریس و... منجر به ترسها و اضطرابهای دیگری نیز میشوند. اگرچه که بسیاری از این نگرانیها بعد از جلسۀ اول تا حد زیادی فروکش میکند اما به طور کامل از بین نمیروند. ترس، اضطراب و عدم قطعیت، ویژگیهای ذاتیِ تدریس خصوصی هستند.
معرفی کتاب تدریس خصوصی مهم است | تیفانی چین و جرومه رابو
همکاری با استادبانک، یکی از برترین مؤسسات تدریس خصوصی در ایران
در این مقاله تلاش کردیم تا ۹ مورد از کتابهای مفید برای معلمان را به شما همکاران عزیز معرفی کنیم. البته بهترین کتاب هایی که معلمان باید بخوانند، تنها به این موارد محدود نمیشوند. در آینده کتابهای کاربردی و مفید دیگری را در حوزههای مختلف، برای معلمان عزیز معرفی خواهیم کرد.
در صورتی که به مطالعۀ مقالات مختلف در زمینۀ روش تدریس، توسعۀ شغلی معلمان، تکنولوژیهای آموزشی، مدیریت کلاس و اخبار معلمان علاقمند هستید، پیشنهاد میکنیم به سایر بخشهای مجله اساتیدِ استادبانک هم مراجعه کنید. همچنین اگر به عنوان معلم به تدریس خصوصی علاقه دارید میتوانید شرایط همکاری با استادبانک را مطالعه و فرم ثبت نام معلم خصوصی را تکمیل کنید یا از طریق شماره ۰۲۱۵۴۴۳۵۰۰۰ با مشاورین ما در ارتباط باشید.
استادبانک همواره در تلاش است تا با همکاری برترین معلمان و اساتید کشور و با استفاده از تجربیات آنها، نقشی تأثیرگذار در گسترش دانش، به روزرسانی اطلاعات معلمان و معرفی آنها به دانشآموزان و دانشجویان کشور داشته باشد. هدف ما بالا بردن سطح کیفیت آموزش معلمان و ساختن آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین است
۱. هنر معلمی، یکی از کتابهای مفید برای معلمان تازهکار
نویسنده: جانی یانگ
مترجم: منصور متین
انتشارات: مرسل
تعداد صفحه: ۱۹۲
کتاب هنر معلمی (۱۲۰ راهکار مهم در تدریس و کلاسداری)، نوشتۀ جانی یانگ، معلم با تجربۀ انگلیسی است. هدف اصلی این کتاب آموزش مدیریت کلاس و نحوۀ برخورد با مشکلات رفتاری دانشآموزان، به معلمان تازهکار است. نویسنده تلاش کرده تا بسیاری از مسائل مربوط به معلمان را از لحظهای که برای اولین بار وارد کلاس میشوند تا موضوعاتی مانند مدیریت کلاس، نحوۀ ارتباط با دانشآموزان، همکاران، والدین و… مد نظر قرار دهد و آموزشهایی را در قالب نکات کوتاه، کاملا کاربردی و قابل پیادهسازی در کلاس، بیان کند.
در اوایل کار تدریسم ، خیلی زیاد به داد و بیداد عادت داشتم و متوجه شدم که انرژیام را میگیرد. در واقع کمکی هم به من نمیکند. بدتر آنکه صدایم هم میگرفت و ساعت بعدی هم کار مشکلتر میشد. طی سالها یک سلسله راهکارها و شگردها برای خودم تدوین کردهام که مرا از داد زدن بینیاز میکند. بایستید و با یک نگاه منتظرشان بمانید. صدایتان را پایینتر بیاورید تا دانشآموزان مجبور شوند برای شنیدن صدای شما دقیقتر گوش دهند. وسط جمله یا کلمهتان توقف کنید و برای یک ثانیه به شخص پچپچ کننده خیره شوید. این روش بسیار مهم است، اما باید تمرین کنید که وقت از حد نگذرد تا از طرف دانشآموز مذکور حرفی زده شود.
معرفی کتاب هنر معلمی | جانی یانگ
۲. روانشناسی تربیتی، کتابی که هر معلمی باید بخواند
نویسنده: جان دبلیو سانتراک
مترجم: شاهده سعیدی
انتشارات: رسا
تعداد صفحه: ۶۷۲
کتاب روانشناسی تربیتی به معلمان و مدیران کمک میکند تا اطلاعات مفید و کاملی را در مورد حوزههای مربوط به دانشآموزان، معلمان و روابط بین آنها به دست بیاورند. ویژگی اصلی کتاب این است که در کنار بیان نظریههای بنیادین در زمینه آموزش و یادگیری، به کاربردی کردن نظریههای مطرح شده و استفادۀ آنها در کلاس درس نیز تأکید دارد.
در ابتدای هر فصل، یک داستان جذاب و مرتبط با محتوای فصل، در مورد تدریس بیان میشود. بسیاری از این داستانها توسط معلمها و به طور اختصاصی برای همین کتاب نقل شدهاند. در هر فصل نیز بخشهایی نیز وجود دارد که به معلمان کمک میکند تا نظریههای مطرح شده در آن فصل را به صورت عملی در کلاس خود به کار ببرند.
من با همۀ دانشآموزانم با احترام رفتار میکنم، حتی با آنهایی که دردسرساز هستند. برای مثال، زمانی که از دانشآموزی رفتارهای نادرستی میبینم، خارج از کلاس با او صحبت میکنم و چیزهایی شبیه به این را به او میگویم: وقتی من در حال درس دادن بودم تو با دوستت سالی صحبت میکردی و این کار باعث میشد که حواس من پرت بشه. ممکنه به خاطر من روی این موضوع کار کنی؟ من نمیخواستم جلوی دوستات باهات حرف بزنم چون ممکن بود که ناراحت بشی. اکثر دانشآموزان در چنین شرایطی به من پاسخ مثبت میدهند.
معرفی کتاب روانشناسی تربیتی | جان دبلیو سانتراک
۳. سوپ جوجه برای روح معلم، کتابی انگیزشی برای معلمان
نویسندگان: جک کنفیلد و مارک ویکتور هنسن
مترجم: علی اکبر راستکار محمودزاده
انتشارات: فروزش
تعداد صفحه: ۴۶۷
کتاب سوپ جوجه برای روح معلم که جزو کتابهای پرفروش نیویورک تایمز است کتابی الهامبخش و انگیزشی برای معلمان است. خواندن داستانهای جذاب این کتاب، در لحظاتی که معلمان دچار خستگی یا ناامیدی میشوند، میتواند بسیار انگیزهبخش و امیدوارکننده باشد.
سوپ جوجه برای روح معلم، شامل ۱۰۱ داستان از معلمهای بزرگ و الهامبخش است؛ داستانهای واقعی، کوتاه و فوقالعاده در مورد اهمیت تشویق، قدرت عشق، ریسکپذیری در کلاس، نیاز به وجود مربی و راهنما برای معلمان و… . این داستانها گاهی باعث خندۀ شما میشوند و گاهی نیز شما را به گریه میاندازد. اما در نهایت، خواندن آنها، انرژی و نیروی فوقالعادهای را برای ادامۀ راه معلمی، در شما ایجاد خواهد کرد.
مادر جاش یک دفتر نقاشی زیبا و دست ساز از نقاشیهای او را به من هدیه داد. نمیتوانستم باور کنم که او تا این حد با استعداد است و من تا آن لحظه متوجه این موضوع نشده بودم. وقتی از مادرش پرسیدم که چرا این دفتر را به من داده است، گفت شما تنها معلمی بودید که هیچ گاه نقاشیهای او را دور نینداختید و در مدتی که پدرش در خانه نبود، با او مهربان بودید. شما به او اجازه دادید که هر زمان ناراحت یا عصبانی بود نقاشی بکشد، به همین دلیل از من خواست که به عنوان تشکر، این دفتر را به شما بدهم. سپس با چشمانی خیس مرا در آغوش گرفت و رفت.
معرفی کتاب سوپ جوجه برای روح معلم | جک کنفیلد
۴. یادگیری معکوس، سبکی نوین در یادگیری و تدریس
نویسندگان: جان برگمن و ارون سمز
مترجم: دکتر محمد عطاران
انتشارات: مدارس یادگیرندۀ مرآت
تعداد صفحه: ۱۷۱
کتاب یادگیری معکوس، یکی دیگر از کتابهای مفید برای معلمان است که به بررسی موضوعِ نسبتا جدیدِ کلاس معکوس، نحوۀ برگزاری کلاسها به صورت معکوس و بیان تجربیات معلمان از برگزاری این نوع کلاسها میپردازد. این کتاب معلمان را تشویق میکند تا به شیوۀ جدیدی از تدریس و برگزاری کلاسها فکر کنند.
جان برگمن و ارون سمز، در سال ۲۰۰۷ مفهوم کلاس معکوس را در دبیرستانهای محل تدریس خود به کار گرفتند. در سال ۲۰۱۴ نیز جامعهای آنلاین، شامل ۲۰۰۰۰ معلم علاقمند به یادگیری معکوس را ایجاد کردند. آنها نهایتا تجربیات خود و سایر معلمان را در کتاب یادگیری معکوس ثبت کردند.
زمانی که تصمیم گرفتم آموزش را معکوس کنم باید یک بار دیگر نحوه تدریس را یاد میگرفتم. این موضوع، سال دوم تدریس را به اندازه سال اول، سخت میکرد. با ضبط فیلمهای آموزشی برای دانشآموزانم شروع کردم تا به جای تکلیف در خانه، فیلمها را مشاهده کنند. از نرمافزاری که در اجلاس کلرادو تهیه کرده بودم استفاده کردم. ارائههایم را ضبط کردم. میتوانم بگویم به هر حال از دنیای واقعی روشهای تدریس دور نبود. دانشآموزان فیلمها را در خانه مشاهده میکردند و این کار باعث میشد تا من در کلاس، روی فعالیتهایی تأکید کنم که به دانشآموزان برای درک مفاهیم فیلمها کمک میکرد.
معرفی کتاب یادگیری معکوس | جان برگمن و ارون سمز
۵. درمان اختلالات یادگیری، مرجعی مفید برای مشکلات یادگیری دانشآموزان
نویسنده: دکتر مصطفی تبریزی
انتشارات: فراروان
اصطلاح اختلالات یادگیری (Learning Disability) برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط ساموئل کرک (Samuel Alexander Kirk) روانشناس آمریکایی مطرح شد. او این اصطلاح را برای دانشآموزانی به کار میبرد که ضریب هوشی متوسط یا بالاتر از متوسط داشتند، اما در یادگیری برخی موضوعات و مفاهیم درسی دچار مشکل بودند و از نظر درسی در سطحی که از آنها انتظار میرفت، قرار نداشتند.
دکتر مصطفی تبریزی در سه کتاب خود تحت عناوین “درمان اختلالات ریاضی“، “درمان اختلالات خواندن” و “درمان اختلالات دیکتهنویسی” به بررسی این سه اختلال شایع در دانشآموزان پرداخته و راهکارهایی را برای درمان هر یک از این اختلالات ارائه کرده است.
در اولین گام باید از طبیعی بودن دانشآموز مطمئن شویم (کودک فاقد عقب ماندگی ذهنی و ضایعه مغزی بوده و به لحاظ روانی عادی باشد). در دومین گام اگر کودک ضایعۀ مغزی ندارد و به لحاظ هوشی و روانی نیز طبیعی است، پس چه دلایلی وجود دارد که در درس ریاضی با همسالان خود متفاوت باشد؟ سومین گام برنامه بازپروری است. این کار با تنظیم پرسشنامهها صورت میپذیرد که با جواب بلی یا خیر توسط مربی ارزیابی میشود. در چهارمین گام برنامه آموزشی بر اساس موارد ناتوانی کودک طرح میکنیم.
معرفی کتابهای درمان اختلالات یادگیری | مصطفی تبریزی
۶. روابط معلم و دانشآموز، برای پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز
نویسنده: هایم جی گینات
مترجم: سیاوش سرتیپی
انتشارات: علم
تعداد صفحه: ۳۲۱
کتاب روابط معلم و دانشآموز را میتوان به عنوان یک راهنمای عملی و کاربردی برای معلمانی که علاقمند به ایجاد روابط سازنده با شاگردان و پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز هستند، معرفی کرد. به طور خلاصه میتوان گفت که دکتر گینات این کتاب را نوشته است تا با استفاده از مثالهای مختلف، کوتاه و مفید به معلمان و حتی والدین آموزش دهد که چگونه با دانشآموزان خوب رفتار کنند و محیطی شاد و سرشار از آرامش روانی را برای تعلیم و تربیت آنها فراهم کنند.
یکی از دلایل مهمی که این کتاب را در بین کتابهای مفید برای معلمان قرار میدهد، زبان ساده و روان آن در بیان مطالب است، به نحوی که خواننده با هر سطحی از دانش و معلومات میتواند از مطالب آن بهرهمند شود.
خانم معلمِ جی به این خاطر موفق شد که توانست در برابر وسوسۀ سرزنش و تنبیه، مقاومت کند. او میدانست که خوبیهای زندگی را نمیتوان با سیلی و لگد به دانشآموز فهماند. عشق و محبت را فقط با عشق و محبت میتوان یاد داد و شفقت و غمگساری را تنها با شفقت و غمگساری. درخواست خانم معلم از روی آگاهی، در لفافۀ کلمات بیان شد. در این درخواست از انتقاد پرهیز شد. تمرکز فقط بر راه حلها بود. صحبت خانم معلم، با دل جی بود، با غرور او. او هم پاسخ مفید و سودمندی داد.
معرفی کتاب روابط معلم و دانشآموز | هایم جی. گینات
۷. هر دانشآموزی میتواند موفق شود، نگاهی نو به موفقیت دانشآموزان
نویسنده: ویلیام گلسر
مترجم: علی صاحبی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۲۴۸
کتاب “هر دانشآموزی میتواند موفق شود”، روایتی است از دلایل عدم موفقیت دانشآموزان و نحوۀ رفع مشکلات آنها. این کتابِ نوآورانه، به معلمان آموزش میدهد که چطور با دانشآموزان چالش برانگیز تعامل داشته باشند.
معلمان در صفحه به صفحۀ این کتاب با موضوعاتی مواجه میشوند که بارها آنها را در ارتباط با دانشآموزانشان تجربه کردهاند. در این کتاب، آموزشهای اثربخشی ارائه میشود که معلمان و مدیران از طریق آنها میتوانند به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و بهبود وضعیت مدارس کمک کنند. به اعتقاد دکتر گلسر، مدرسه باید به مکانی شاد و سرزنده تبدبل شود که در آن هر دانشآموزی بتواند یاد بگیرد و کسب مهارت کند.
تمام پیشنهاد های این کتاب مربوط به تغییر دادن خودتان است و نه تغییر دیگران. اگر تعدادی از کارکنان مدرسه این تغییرات را در خود ایجاد کنند، میتوانند به دیگران هم در این فرایند کمک کنند و آن وقت فرایند تغییر آسانتر می شود. مثلا وقتی شما معلم ناخشنودی هستید، نخستین واکنشتان سرزنش کردن دانشآموزان، مدیر مدرسه، پدر و مادرها یا هیئت امنای مدرسه است و چون اغلب آنها به دلخواه شما رفتار نمیکنند، پس فکر میکنید که آنها باید تغییر کنند. در صورتی که وقتی که ناخوشنود هستید فقط بر روی تغییر خودتان میتوانید حساب کنید.
معرفی کتاب هر دانشآموزی میتواند موفق شود | ویلیام گلسر
۸. تدریس در اوج حرفهای بودن، کتابی مفید برای اساتید دانشگاه
نویسنده: لیندا ب. نیلسون
تعداد صفحه: ۳۷۵
تدریس در اوج حرفهای بودن که در درسنامۀ ۶ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” هم به آن اشاره شد، یکی از پروفروشترین و ارزشمندترین کتابهایی است که تاکنون برای توسعۀ شغلی مدرسان و معلمان ارائه شده است.
این کتاب به معلمها و اساتید کمک میکند تا یادگیریِ دانشآموزان و دانشجویان را چه در کلاسهای حضوری و چه در کلاسهای آنلاینبهبود ببخشند. رهنمودهای کاربردی، تکنیکهای اثبات شده، تمرینها و فعالیتهای کلاسی در سرتاسر این کتاب به چشم میخورند و به محض یادگیری، میتوان آنها را در کلاس پیادهسازی کرد.
معلم میتواند در یادداشت برداری اصولی از درس به دانشآموز کمک کند. در ادامۀ این فصل به راهکارهایی در این زمینه اشاره کردهایم. اما برای شروع کار، بهترین راه این است که سخنرانیهای خود را به شیوهای ساده و واضح ارائه کنیم. برای انجام هر سخنرانی، یک مقدمه، یک بدنۀ اصلی و نهایتا یک نتیجهگیری را بیان کنیم. همچنین با استفاده از علائم غیرکلامی و زبان بدن میتوانیم بخشهای مهم درس را به دانشآموزان و دانشجویان نشان دهیم. میتوانیم محتوا را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم، به گونهای که در هر بخش تنها یک نکتۀ مهم وجود داشته باشد. همچنین ارائۀ یک مرور کلی از درس در انتهای کلاس به دانشآموزان این فرصت را میدهد تا یادداشتهای خود را تکمیل و بازبینی کنند.
معرفی کتاب تدریس در اوج حرفهای بودن | لیندا ب نیلسون
۹. تدریس خصوصی مهم است، برای علاقمندان به تدریس خصوصی
نویسندگان: تیفانی چین و جرومه رابو
تعداد صفحه: ۲۱۳
کتاب تدریس خصوصی مهم است که در درسنامۀ ۴ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” به آن اشاره شد، از آن دسته کتابهایی است که برای توسعۀ شغلی معلمان -به خصوص معلمانی که در زمینۀ تدریس خصوصی فعالیت میکنند- بسیار مفید و کاربردی است. در این کتاب، نویسندگان از تجربیاتِ بیش از صد معلم خصوصیِ با تجربه و تازهکار استفاده کردهاند و توصیهها و تکنیکهای بسیار کاربردی را برای مدیریت استرس معلم، ایجاد روابط مؤثر با دانشآموز و والدین، شیوههای تدریس و… ارائه کردهاند.
نگرانی و اضطراب احساساتی طبیعی هستند که در تعاملات خود با افراد و موقعیتهای جدید تجربه میکنیم. موقعیتهای ناشناختهای مانند جلسۀ اول تدریس خصوصی، که در آن افراد برای یکدیگر کاملا غریبه هستند، احساس نگرانی و عدم امنیت را افزایش میدهد. ضمن اینکه نگرانیهای مربوط به تدریس خصوصی، تنها به این مورد محدود نمیشود. انتظارات خانوادهها، پیچیدگیهای فرهنگی، چالشهای مختلف تدریس و... منجر به ترسها و اضطرابهای دیگری نیز میشوند. اگرچه که بسیاری از این نگرانیها بعد از جلسۀ اول تا حد زیادی فروکش میکند اما به طور کامل از بین نمیروند. ترس، اضطراب و عدم قطعیت، ویژگیهای ذاتیِ تدریس خصوصی هستند.
معرفی کتاب تدریس خصوصی مهم است | تیفانی چین و جرومه رابو
همکاری با استادبانک، یکی از برترین مؤسسات تدریس خصوصی در ایران
در این مقاله تلاش کردیم تا ۹ مورد از کتابهای مفید برای معلمان را به شما همکاران عزیز معرفی کنیم. البته بهترین کتاب هایی که معلمان باید بخوانند، تنها به این موارد محدود نمیشوند. در آینده کتابهای کاربردی و مفید دیگری را در حوزههای مختلف، برای معلمان عزیز معرفی خواهیم کرد.
در صورتی که به مطالعۀ مقالات مختلف در زمینۀ روش تدریس، توسعۀ شغلی معلمان، تکنولوژیهای آموزشی، مدیریت کلاس و اخبار معلمان علاقمند هستید، پیشنهاد میکنیم به سایر بخشهای مجله اساتیدِ استادبانک هم مراجعه کنید. همچنین اگر به عنوان معلم به تدریس خصوصی علاقه دارید میتوانید شرایط همکاری با استادبانک را مطالعه و فرم ثبت نام معلم خصوصی را تکمیل کنید یا از طریق شماره ۰۲۱۵۴۴۳۵۰۰۰ با مشاورین ما در ارتباط باشید.
استادبانک همواره در تلاش است تا با همکاری برترین معلمان و اساتید کشور و با استفاده از تجربیات آنها، نقشی تأثیرگذار در گسترش دانش، به روزرسانی اطلاعات معلمان و معرفی آنها به دانشآموزان و دانشجویان کشور داشته باشد. هدف ما بالا بردن سطح کیفیت آموزش معلمان و ساختن آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین است
۱. هنر معلمی، یکی از کتابهای مفید برای معلمان تازهکار
نویسنده: جانی یانگ
مترجم: منصور متین
انتشارات: مرسل
تعداد صفحه: ۱۹۲
کتاب هنر معلمی (۱۲۰ راهکار مهم در تدریس و کلاسداری)، نوشتۀ جانی یانگ، معلم با تجربۀ انگلیسی است. هدف اصلی این کتاب آموزش مدیریت کلاس و نحوۀ برخورد با مشکلات رفتاری دانشآموزان، به معلمان تازهکار است. نویسنده تلاش کرده تا بسیاری از مسائل مربوط به معلمان را از لحظهای که برای اولین بار وارد کلاس میشوند تا موضوعاتی مانند مدیریت کلاس، نحوۀ ارتباط با دانشآموزان، همکاران، والدین و… مد نظر قرار دهد و آموزشهایی را در قالب نکات کوتاه، کاملا کاربردی و قابل پیادهسازی در کلاس، بیان کند.
در اوایل کار تدریسم ، خیلی زیاد به داد و بیداد عادت داشتم و متوجه شدم که انرژیام را میگیرد. در واقع کمکی هم به من نمیکند. بدتر آنکه صدایم هم میگرفت و ساعت بعدی هم کار مشکلتر میشد. طی سالها یک سلسله راهکارها و شگردها برای خودم تدوین کردهام که مرا از داد زدن بینیاز میکند. بایستید و با یک نگاه منتظرشان بمانید. صدایتان را پایینتر بیاورید تا دانشآموزان مجبور شوند برای شنیدن صدای شما دقیقتر گوش دهند. وسط جمله یا کلمهتان توقف کنید و برای یک ثانیه به شخص پچپچ کننده خیره شوید. این روش بسیار مهم است، اما باید تمرین کنید که وقت از حد نگذرد تا از طرف دانشآموز مذکور حرفی زده شود.
معرفی کتاب هنر معلمی | جانی یانگ
۲. روانشناسی تربیتی، کتابی که هر معلمی باید بخواند
نویسنده: جان دبلیو سانتراک
مترجم: شاهده سعیدی
انتشارات: رسا
تعداد صفحه: ۶۷۲
کتاب روانشناسی تربیتی به معلمان و مدیران کمک میکند تا اطلاعات مفید و کاملی را در مورد حوزههای مربوط به دانشآموزان، معلمان و روابط بین آنها به دست بیاورند. ویژگی اصلی کتاب این است که در کنار بیان نظریههای بنیادین در زمینه آموزش و یادگیری، به کاربردی کردن نظریههای مطرح شده و استفادۀ آنها در کلاس درس نیز تأکید دارد.
در ابتدای هر فصل، یک داستان جذاب و مرتبط با محتوای فصل، در مورد تدریس بیان میشود. بسیاری از این داستانها توسط معلمها و به طور اختصاصی برای همین کتاب نقل شدهاند. در هر فصل نیز بخشهایی نیز وجود دارد که به معلمان کمک میکند تا نظریههای مطرح شده در آن فصل را به صورت عملی در کلاس خود به کار ببرند.
من با همۀ دانشآموزانم با احترام رفتار میکنم، حتی با آنهایی که دردسرساز هستند. برای مثال، زمانی که از دانشآموزی رفتارهای نادرستی میبینم، خارج از کلاس با او صحبت میکنم و چیزهایی شبیه به این را به او میگویم: وقتی من در حال درس دادن بودم تو با دوستت سالی صحبت میکردی و این کار باعث میشد که حواس من پرت بشه. ممکنه به خاطر من روی این موضوع کار کنی؟ من نمیخواستم جلوی دوستات باهات حرف بزنم چون ممکن بود که ناراحت بشی. اکثر دانشآموزان در چنین شرایطی به من پاسخ مثبت میدهند.
معرفی کتاب روانشناسی تربیتی | جان دبلیو سانتراک
۳. سوپ جوجه برای روح معلم، کتابی انگیزشی برای معلمان
نویسندگان: جک کنفیلد و مارک ویکتور هنسن
مترجم: علی اکبر راستکار محمودزاده
انتشارات: فروزش
تعداد صفحه: ۴۶۷
کتاب سوپ جوجه برای روح معلم که جزو کتابهای پرفروش نیویورک تایمز است کتابی الهامبخش و انگیزشی برای معلمان است. خواندن داستانهای جذاب این کتاب، در لحظاتی که معلمان دچار خستگی یا ناامیدی میشوند، میتواند بسیار انگیزهبخش و امیدوارکننده باشد.
سوپ جوجه برای روح معلم، شامل ۱۰۱ داستان از معلمهای بزرگ و الهامبخش است؛ داستانهای واقعی، کوتاه و فوقالعاده در مورد اهمیت تشویق، قدرت عشق، ریسکپذیری در کلاس، نیاز به وجود مربی و راهنما برای معلمان و… . این داستانها گاهی باعث خندۀ شما میشوند و گاهی نیز شما را به گریه میاندازد. اما در نهایت، خواندن آنها، انرژی و نیروی فوقالعادهای را برای ادامۀ راه معلمی، در شما ایجاد خواهد کرد.
مادر جاش یک دفتر نقاشی زیبا و دست ساز از نقاشیهای او را به من هدیه داد. نمیتوانستم باور کنم که او تا این حد با استعداد است و من تا آن لحظه متوجه این موضوع نشده بودم. وقتی از مادرش پرسیدم که چرا این دفتر را به من داده است، گفت شما تنها معلمی بودید که هیچ گاه نقاشیهای او را دور نینداختید و در مدتی که پدرش در خانه نبود، با او مهربان بودید. شما به او اجازه دادید که هر زمان ناراحت یا عصبانی بود نقاشی بکشد، به همین دلیل از من خواست که به عنوان تشکر، این دفتر را به شما بدهم. سپس با چشمانی خیس مرا در آغوش گرفت و رفت.
معرفی کتاب سوپ جوجه برای روح معلم | جک کنفیلد
۴. یادگیری معکوس، سبکی نوین در یادگیری و تدریس
نویسندگان: جان برگمن و ارون سمز
مترجم: دکتر محمد عطاران
انتشارات: مدارس یادگیرندۀ مرآت
تعداد صفحه: ۱۷۱
کتاب یادگیری معکوس، یکی دیگر از کتابهای مفید برای معلمان است که به بررسی موضوعِ نسبتا جدیدِ کلاس معکوس، نحوۀ برگزاری کلاسها به صورت معکوس و بیان تجربیات معلمان از برگزاری این نوع کلاسها میپردازد. این کتاب معلمان را تشویق میکند تا به شیوۀ جدیدی از تدریس و برگزاری کلاسها فکر کنند.
جان برگمن و ارون سمز، در سال ۲۰۰۷ مفهوم کلاس معکوس را در دبیرستانهای محل تدریس خود به کار گرفتند. در سال ۲۰۱۴ نیز جامعهای آنلاین، شامل ۲۰۰۰۰ معلم علاقمند به یادگیری معکوس را ایجاد کردند. آنها نهایتا تجربیات خود و سایر معلمان را در کتاب یادگیری معکوس ثبت کردند.
زمانی که تصمیم گرفتم آموزش را معکوس کنم باید یک بار دیگر نحوه تدریس را یاد میگرفتم. این موضوع، سال دوم تدریس را به اندازه سال اول، سخت میکرد. با ضبط فیلمهای آموزشی برای دانشآموزانم شروع کردم تا به جای تکلیف در خانه، فیلمها را مشاهده کنند. از نرمافزاری که در اجلاس کلرادو تهیه کرده بودم استفاده کردم. ارائههایم را ضبط کردم. میتوانم بگویم به هر حال از دنیای واقعی روشهای تدریس دور نبود. دانشآموزان فیلمها را در خانه مشاهده میکردند و این کار باعث میشد تا من در کلاس، روی فعالیتهایی تأکید کنم که به دانشآموزان برای درک مفاهیم فیلمها کمک میکرد.
معرفی کتاب یادگیری معکوس | جان برگمن و ارون سمز
۵. درمان اختلالات یادگیری، مرجعی مفید برای مشکلات یادگیری دانشآموزان
نویسنده: دکتر مصطفی تبریزی
انتشارات: فراروان
اصطلاح اختلالات یادگیری (Learning Disability) برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط ساموئل کرک (Samuel Alexander Kirk) روانشناس آمریکایی مطرح شد. او این اصطلاح را برای دانشآموزانی به کار میبرد که ضریب هوشی متوسط یا بالاتر از متوسط داشتند، اما در یادگیری برخی موضوعات و مفاهیم درسی دچار مشکل بودند و از نظر درسی در سطحی که از آنها انتظار میرفت، قرار نداشتند.
دکتر مصطفی تبریزی در سه کتاب خود تحت عناوین “درمان اختلالات ریاضی“، “درمان اختلالات خواندن” و “درمان اختلالات دیکتهنویسی” به بررسی این سه اختلال شایع در دانشآموزان پرداخته و راهکارهایی را برای درمان هر یک از این اختلالات ارائه کرده است.
در اولین گام باید از طبیعی بودن دانشآموز مطمئن شویم (کودک فاقد عقب ماندگی ذهنی و ضایعه مغزی بوده و به لحاظ روانی عادی باشد). در دومین گام اگر کودک ضایعۀ مغزی ندارد و به لحاظ هوشی و روانی نیز طبیعی است، پس چه دلایلی وجود دارد که در درس ریاضی با همسالان خود متفاوت باشد؟ سومین گام برنامه بازپروری است. این کار با تنظیم پرسشنامهها صورت میپذیرد که با جواب بلی یا خیر توسط مربی ارزیابی میشود. در چهارمین گام برنامه آموزشی بر اساس موارد ناتوانی کودک طرح میکنیم.
معرفی کتابهای درمان اختلالات یادگیری | مصطفی تبریزی
۶. روابط معلم و دانشآموز، برای پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز
نویسنده: هایم جی گینات
مترجم: سیاوش سرتیپی
انتشارات: علم
تعداد صفحه: ۳۲۱
کتاب روابط معلم و دانشآموز را میتوان به عنوان یک راهنمای عملی و کاربردی برای معلمانی که علاقمند به ایجاد روابط سازنده با شاگردان و پر کردن شکاف ارتباطی بین معلم و دانشآموز هستند، معرفی کرد. به طور خلاصه میتوان گفت که دکتر گینات این کتاب را نوشته است تا با استفاده از مثالهای مختلف، کوتاه و مفید به معلمان و حتی والدین آموزش دهد که چگونه با دانشآموزان خوب رفتار کنند و محیطی شاد و سرشار از آرامش روانی را برای تعلیم و تربیت آنها فراهم کنند.
یکی از دلایل مهمی که این کتاب را در بین کتابهای مفید برای معلمان قرار میدهد، زبان ساده و روان آن در بیان مطالب است، به نحوی که خواننده با هر سطحی از دانش و معلومات میتواند از مطالب آن بهرهمند شود.
خانم معلمِ جی به این خاطر موفق شد که توانست در برابر وسوسۀ سرزنش و تنبیه، مقاومت کند. او میدانست که خوبیهای زندگی را نمیتوان با سیلی و لگد به دانشآموز فهماند. عشق و محبت را فقط با عشق و محبت میتوان یاد داد و شفقت و غمگساری را تنها با شفقت و غمگساری. درخواست خانم معلم از روی آگاهی، در لفافۀ کلمات بیان شد. در این درخواست از انتقاد پرهیز شد. تمرکز فقط بر راه حلها بود. صحبت خانم معلم، با دل جی بود، با غرور او. او هم پاسخ مفید و سودمندی داد.
معرفی کتاب روابط معلم و دانشآموز | هایم جی. گینات
۷. هر دانشآموزی میتواند موفق شود، نگاهی نو به موفقیت دانشآموزان
نویسنده: ویلیام گلسر
مترجم: علی صاحبی
انتشارات: سایه سخن
تعداد صفحه: ۲۴۸
کتاب “هر دانشآموزی میتواند موفق شود”، روایتی است از دلایل عدم موفقیت دانشآموزان و نحوۀ رفع مشکلات آنها. این کتابِ نوآورانه، به معلمان آموزش میدهد که چطور با دانشآموزان چالش برانگیز تعامل داشته باشند.
معلمان در صفحه به صفحۀ این کتاب با موضوعاتی مواجه میشوند که بارها آنها را در ارتباط با دانشآموزانشان تجربه کردهاند. در این کتاب، آموزشهای اثربخشی ارائه میشود که معلمان و مدیران از طریق آنها میتوانند به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و بهبود وضعیت مدارس کمک کنند. به اعتقاد دکتر گلسر، مدرسه باید به مکانی شاد و سرزنده تبدبل شود که در آن هر دانشآموزی بتواند یاد بگیرد و کسب مهارت کند.
تمام پیشنهاد های این کتاب مربوط به تغییر دادن خودتان است و نه تغییر دیگران. اگر تعدادی از کارکنان مدرسه این تغییرات را در خود ایجاد کنند، میتوانند به دیگران هم در این فرایند کمک کنند و آن وقت فرایند تغییر آسانتر می شود. مثلا وقتی شما معلم ناخشنودی هستید، نخستین واکنشتان سرزنش کردن دانشآموزان، مدیر مدرسه، پدر و مادرها یا هیئت امنای مدرسه است و چون اغلب آنها به دلخواه شما رفتار نمیکنند، پس فکر میکنید که آنها باید تغییر کنند. در صورتی که وقتی که ناخوشنود هستید فقط بر روی تغییر خودتان میتوانید حساب کنید.
معرفی کتاب هر دانشآموزی میتواند موفق شود | ویلیام گلسر
۸. تدریس در اوج حرفهای بودن، کتابی مفید برای اساتید دانشگاه
نویسنده: لیندا ب. نیلسون
تعداد صفحه: ۳۷۵
تدریس در اوج حرفهای بودن که در درسنامۀ ۶ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” هم به آن اشاره شد، یکی از پروفروشترین و ارزشمندترین کتابهایی است که تاکنون برای توسعۀ شغلی مدرسان و معلمان ارائه شده است.
این کتاب به معلمها و اساتید کمک میکند تا یادگیریِ دانشآموزان و دانشجویان را چه در کلاسهای حضوری و چه در کلاسهای آنلاینبهبود ببخشند. رهنمودهای کاربردی، تکنیکهای اثبات شده، تمرینها و فعالیتهای کلاسی در سرتاسر این کتاب به چشم میخورند و به محض یادگیری، میتوان آنها را در کلاس پیادهسازی کرد.
معلم میتواند در یادداشت برداری اصولی از درس به دانشآموز کمک کند. در ادامۀ این فصل به راهکارهایی در این زمینه اشاره کردهایم. اما برای شروع کار، بهترین راه این است که سخنرانیهای خود را به شیوهای ساده و واضح ارائه کنیم. برای انجام هر سخنرانی، یک مقدمه، یک بدنۀ اصلی و نهایتا یک نتیجهگیری را بیان کنیم. همچنین با استفاده از علائم غیرکلامی و زبان بدن میتوانیم بخشهای مهم درس را به دانشآموزان و دانشجویان نشان دهیم. میتوانیم محتوا را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم، به گونهای که در هر بخش تنها یک نکتۀ مهم وجود داشته باشد. همچنین ارائۀ یک مرور کلی از درس در انتهای کلاس به دانشآموزان این فرصت را میدهد تا یادداشتهای خود را تکمیل و بازبینی کنند.
معرفی کتاب تدریس در اوج حرفهای بودن | لیندا ب نیلسون
۹. تدریس خصوصی مهم است، برای علاقمندان به تدریس خصوصی
نویسندگان: تیفانی چین و جرومه رابو
تعداد صفحه: ۲۱۳
کتاب تدریس خصوصی مهم است که در درسنامۀ ۴ “دوره اخلاق حرفهای تدریس خصوصی استادبانک” به آن اشاره شد، از آن دسته کتابهایی است که برای توسعۀ شغلی معلمان -به خصوص معلمانی که در زمینۀ تدریس خصوصی فعالیت میکنند- بسیار مفید و کاربردی است. در این کتاب، نویسندگان از تجربیاتِ بیش از صد معلم خصوصیِ با تجربه و تازهکار استفاده کردهاند و توصیهها و تکنیکهای بسیار کاربردی را برای مدیریت استرس معلم، ایجاد روابط مؤثر با دانشآموز و والدین، شیوههای تدریس و… ارائه کردهاند.
نگرانی و اضطراب احساساتی طبیعی هستند که در تعاملات خود با افراد و موقعیتهای جدید تجربه میکنیم. موقعیتهای ناشناختهای مانند جلسۀ اول تدریس خصوصی، که در آن افراد برای یکدیگر کاملا غریبه هستند، احساس نگرانی و عدم امنیت را افزایش میدهد. ضمن اینکه نگرانیهای مربوط به تدریس خصوصی، تنها به این مورد محدود نمیشود. انتظارات خانوادهها، پیچیدگیهای فرهنگی، چالشهای مختلف تدریس و... منجر به ترسها و اضطرابهای دیگری نیز میشوند. اگرچه که بسیاری از این نگرانیها بعد از جلسۀ اول تا حد زیادی فروکش میکند اما به طور کامل از بین نمیروند. ترس، اضطراب و عدم قطعیت، ویژگیهای ذاتیِ تدریس خصوصی هستند.
معرفی کتاب تدریس خصوصی مهم است | تیفانی چین و جرومه رابو
همکاری با استادبانک، یکی از برترین مؤسسات تدریس خصوصی در ایران
در این مقاله تلاش کردیم تا ۹ مورد از کتابهای مفید برای معلمان را به شما همکاران عزیز معرفی کنیم. البته بهترین کتاب هایی که معلمان باید بخوانند، تنها به این موارد محدود نمیشوند. در آینده کتابهای کاربردی و مفید دیگری را در حوزههای مختلف، برای معلمان عزیز معرفی خواهیم کرد.
در صورتی که به مطالعۀ مقالات مختلف در زمینۀ روش تدریس، توسعۀ شغلی معلمان، تکنولوژیهای آموزشی، مدیریت کلاس و اخبار معلمان علاقمند هستید، پیشنهاد میکنیم به سایر بخشهای مجله اساتیدِ استادبانک هم مراجعه کنید. همچنین اگر به عنوان معلم به تدریس خصوصی علاقه دارید میتوانید شرایط همکاری با استادبانک را مطالعه و فرم ثبت نام معلم خصوصی را تکمیل کنید یا از طریق شماره ۰۲۱۵۴۴۳۵۰۰۰ با مشاورین ما در ارتباط باشید.
استادبانک همواره در تلاش است تا با همکاری برترین معلمان و اساتید کشور و با استفاده از تجربیات آنها، نقشی تأثیرگذار در گسترش دانش، به روزرسانی اطلاعات معلمان و معرفی آنها به دانشآموزان و دانشجویان کشور داشته باشد. هدف ما بالا بردن سطح کیفیت آموزش معلمان و ساختن آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین است