طراحی آزمون و ارزشیابی ریاضی طراحی آزمون و ارزشیابی ریاضی

با سلام

مقاله اول:

همکاران عزیز، مقاله ی زیر را برای آشنایی با روش های طراحی سوالات ریاضی مطالعه فرمایید، این مقاله براساس برنامه ی عملیاتی دبیرخانه و نیز ضمیمه ی شماره ی 1 آن در سایت بارگزاری شد:

به کارگیری حیطه های شناختی بلوم در طراحی آزمون های ریاضی (ویرایش دوم)

مقاله دوم:

نوع آموزش سنتی به شکل‌گیری تواناییهای نظیر خلاقیت، آفرینش، تحلیل و ارزشیابی منجر نمی‌شود. با این وجود تاکید اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران در سالهای اخیر به ایجاد شایستگی‌های شناختی و عاطفی در فراگیران موجب شده است تا کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بر جریان یاددهی‌ و یادگیری در کلاس درس  نگاهی دقیق‌تر داشته باشند. در این مطلب بر آنیم تا در مورد ارزشیابی عملکردی به عنوان یکی از مهم ترین ابزار سنجش شایستگی های شناختی سخن گوییم.

این مقاله را از لینک زیر دانلود فرمایید:

مقاله ارزشیابی عملکردی


مقاله سوم: فعالیت های ارزشیابی تکوینی

مترجم: حجت رستمی

مقدمه مترجم:

همه ما معلمان کم­ابیش با مفهوم ارزشیابی تکوینی آشنایی داریم، اما ممکن است برخی در کاربست دانسته های خویش در این زمینه، با مشکلاتی مواجه باشیم. این کتاب، که فعلا یک فصل آن در معرض دید علاقه­ مندان گذاشته شده است، حاوی نکاتی قابل تامل در زمینه فعالیت­های ارزشیابی تکوینی است. این کتاب در سه فصل تنظیم شده است. فصل نخست، به فعالیت­های عمومی می پردازد؛ فعالیت­هایی که فقط مختص محتوای ریاضی نیستند، بلکه برای هر محتوای درسی دیگری نیز مناسب اند و ارزشیابی تکوینی محتوای ریاضی را با تکنیک­ها و روش­های گنجانده­شده در آن، می ­توان انجام داد. هر فعالیت به­ طور کامل با چند عنوان مشخص شده است. ابتدا خلاصه­ ای بیان شده و استاندارد آن ذکر گردیده است. هم چنین موادی برای اجرای آن­، پیش­بینی شده، زمانی برای اجرای آن در نظر گرفته ­شده و سپس دستورالعمل اجرای آن، به­ تفصیل بیان شده است. گاهی نیز، آن فعالیت، به شکل تعمیم­ یافته ­ای، بعد از ذکر دستورالعمل، آورده شده است.

 ترجمه کتاب را از لینک زیر دانلود فرمایید:

دانلود

 

مقاله چهارم: باز خورد به دانش آموزان و تقویت یادگیری آن ها در ریاضیات (سنجش تکوینی)

مترجمین: حجت رستمی - افسانه امامی

مقدمه:

آموزش ریاضی ذهن دانش آموزان حاضر در کلاس های درس ریاضی را نه به عنوان الواح سفید، بلکه افرادی با تفکر فعال در نظر می گیرد که انواع فراوانی از مهارت ها و ادارک ها را دارند. تحقیقان نشان می دهد که آموزش هنگامی که یادگیری اولیه را سنجیده، از ان استفاده می کند بسیار مؤثر خواهد بود. برای مثال تنها با یک سوال نوشتاری که در ابتدای جلسه مطرح می شود می توان میزانی از توضیحات را از دانش آموزان به دست آورد و بعداً درباره آن بحث کرد.
6 بهمن 1397

دانلود