فراخوان حل مسأله

با سلام و عرض ارادت خدمت همکاران محترم

ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، به اطلاع همکاران عزیز می رسانیم که فعالیت جدیدی به فعالیت های علمی-پژوهشی دبیرخانه ریاضی افزوده شد که در آن با کمک دبیران محترم ریاضی به حل و بحث مسائل عملکردی و نیز مسائل تحلیلی ریاضی مناسب کتب سه ساله متوسطه اول خواهیم نشست؛ برای اطلاع کامل از این فرایند به لینک زیر مراجعه فرمایید.

با تشکر فراوان

فراخوان حل مساله

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب خدمت همکاران محترم

دبیرخانه در سال تحصیلی گذشته بخشی از برنامه عملیاتی را به آموزش ریاضی مبتنی بر حل مساله اختصاص داد که مورد استقبال همکاران عزیز ریاضی دوره اول متوسطه قرار گرفت و مطالب زیادی در این باره به دبیرخانه ارسال شد که در پوشه کاری استان ها (در سایت دبیرخانه) موجود است؛ هدف اصلی ما در برنامه عملیاتی مذکور بررسی روش های مختلف حل مساله مبتنی بر نظریات جورج پولیا و بر اساس روند آموزشی کتب ریاضی هفتم، هشتم و نهم بود.

امسال بخش مهم دیگری از اهداف حل مساله را با کمک دبیران محترم پیگیری خواهیم کرد که تلفیقی از «کاربرد مباحث ریاضی در دنیای واقعی»، «نظریات جورج پولیا» و «آموزش و به کار گیری نرم افزار جئوجبرا» است که به طور خلاصه از آن به «حل مساله با رویکرد عملکردی» نام خواهیم برد.

حل مساله با رویکرد عملکردی:

در این رویکرد، بر آنیم که با قراردادن دانش ­آموز در موقعیت­های واقعی، وی را به سمت فعالیت­هایی سوق دهیم که در نهایت، این فعالیت­های توام با حل مساله، منجر به انتخاب­های درست­ تر، در موقعیت ­های عادی زندگی یا طراحی یک بازی شود به گونه ای که احساس رضایت درونی از حل مساله برای او حاصل شود و دانش آموز تا حدی به پاسخ سوالاتی چون « ریاضی به چه  کاری می ­آید؟» برسد.

طرح پیشنهادی دبیرخانه برای فعالیت همکاران محترم سراسر کشور در بخش «فراخوان حل مساله» به شرح زیر است:

بخش اول (مسائل عملکردی):

دبیرخانه هر ماه یک یا دو مساله با رویکرد عملکردی را در سایت بارگذاری خواهد کرد، این مسائل عملا به صورت یک مجموعه به هم پیوسته شامل مساله، نحوه اجرا، اهداف و پیشنهادات است؛ از گروه های آموزشی استان ها درخواست می کنیم که با اطلاع رسانی مناسب از دبیران محترم درخواست فرمایند در صورت تمایل این مسائل را در کلاس درس مطرح و فعالیت های انجام شده و نتایج آن را به صورت طرح درس، تصویر، پروژه جئوجبرا یا فیلم به دفتر دبیرخانه ارسال فرمایند.

بخش دوم (مسائل تحلیلی):

دبیرخانه هر ماه یک مساله مبتنی بر مفاهیم کتب ریاضی دوره متوسطه اول در سایت دبیرخانه بارگذاری خواهد کرد؛ این مساله همراه یک ضمیمه خواهد بود که در این ضمیمه مسائلی مشابه با مساله اصلی همراه با حل آن ها را مشاهده خواهید فرمود؛ هدف ما از طراحی ضمیمه، کمک به درک بهتر مساله اصلی و بحث و بررسی عمیق تر آن در کلاس است. تاکید ما ارائه مسأله اصلی در کلاس درس توسط دبیر محترم و حل آن توسط دانش آموزان است؛ روش های مختلف حل این مساله، توسط دبیر محترم در اختیار گروه های آموزشی قرار گرفته، به دبیرخانه ارسال می شود و به نام دبیر و دانش آموزان مربوطه در سایت دبیرخانه بارگذاری خواهد شد، انشاءالله.

البته در صورتی که دبیر محترم، روش یا روش های حل مستقلی برای مساله اصلی در اختیار دارند، توسط گروه های آموزشی به دبیرخانه ارسال فرمایند.

تکمله:

الف) فرصت پیشنهادی برای ارسال حل مسائل عملکردی و تحلیلی حداکثر یک ماه پس از بارگزاری آن ها در سایت دبیرخانه خواهد بود.

ب) از دبیران محترم ریاضی خواهشمندیم با هماهنگی گروه های آموزش ریاضی متوسطه اول استان ها، مسائل عملکردی و تحلیلی مناسب و هم سو با اهداف این فراخوان را به دبیرخانه ارسال فرمایند.

ج) برای دانلود فایل فراخوان ماهیانه، از جدول زیر استفاده فرمایید (پس از دانلود، فایل را از حالت فشرده  zip خارج کنید تا به سه فایل pdf دسترسی پیدا کنید).

موفق و پیروز باشید.

دبیرخانه کشوری کیفیت بخشی به آموزش درس ریاضی دوره متوسطه اول

مستقر در استان زنجان

 

ردیف لینک دانلود فایل فراخوان حل مساله تحلیلی
دبیرخانه

حل مساله عملکردی
منتخب کشوری

حل مساله تحلیلی
منتخب کشوری
1

فایل فشرده آبان
تاریخ بارگذاری:
15آبان 96

دانلود
حل مساله تحلیلی
آبان
استان آذربایجان غربی
جناب آقای
اسماعیل آرمک
استان آذربایجان غربی
جناب آقای
اسماعیل آرمک
2 فایل فشرده آذر
تاریخ بارگذاری:
29 آذر 96
     
3        
4