نکاتی درباره طرح سوالات امتحانی
نکاتی درباره طرح سوالات امتحانی
سوالات جورکردنی
ردیف |
قو ا عــــــد |
3 |
تعداد سؤالها و پاسخها مساوی نباشد .( تعداد پاسخها حداقل یکی بیشتر از تعداد سؤالها باشد ) |
4 |
عبارتهای بلندتر باید بدنه اصلی را تشکیل دهد و عبارتهای کوتاه تر در ستون دوم قرار گیرد . |
5 |
در راهنمای سؤال ها نحوه ی عمل دانش آموزان را به دقت بنویسید . |
9 |
همه ي پرسش ها و پاسخ های یک سؤال را در یک صفحه قرار دهید. |
11 |
فهرست پرسش ها و پاسخ ها نباید به گونه ای تهیه شوند که پاسخ های غلط کاملامشخص باشندودانش آموزان به راحتی آن ها را کنار بزنند. |
13 |
همه پاسخ ها حتی پاسخ های اضافی به گونه ای باشند که برای دانش آموزان بی اطلاع از جواب درست جلوه کنند. |
سوالات چهار گزینه ای
ردیف |
قو ا عــــــد |
1 |
هر سؤال فقط یک هدف آموزشی را اندازه بگیردوشامل بخش مهمي از محتوای درس باشد. |
2 |
گزینه درست هر سوال یا باید تنها گزینه ی درست در میان سایر گزینه هاباشد یا از گزینه های انحرافی به طور قطع درست تر یا بهتر باشد . |
4 |
از كاربرد اشاراتي كه منجربه حدس زدن پاسخ می شود خودداري كنيد(تنه سؤال و گزینه صحیح از بعضی جهات شبیه هم نباشند.) |
5 |
سؤالها کاملا روشن و واضح نوشته شود .ودرحد درک وفهم آنان باشد. |
7 |
مطلب اصلی به طور کامل در بدنه سؤال قرار گیرد . |
8 |
حتی الامکان همه گزینه ها متجا نس وبه موضوع واحدی مربوط باشند. |
10 |
با انتخاب گزینه های انحرافی مناسب كه ظاهری منطقی دارندودرست جلوه می کنند، توجه آزمون شوندگان کم اطلاع را به آن ها جلب کنید . |
11 |
در سؤال هاي منفی ، کلمات منفی را برجسته کنید .( می توان زیر کلمات منفی خط کشید.) |
12 |
هر سؤال مستقل از سؤال دیگر نگارش شود .( پاسخ به یک سؤال نباید شرط لازم برای پاسخ دادن به سؤال دیگری باشد.) |
13 |
سعی کنیدطول گزینه هایک اندازه باشد.(وطول گزینه درست درسؤال های مختلف تغییرکند .) |
14 |
محل گزینه های درست درمیان گزینه ها به صورت تصادفی انتخاب شود . |
15 |
از نوشتن سؤال های منفی مضاعف ( سؤال و گزینه هردو منفی ) خودداری شود . |
16 |
تاحد امکان گزینه هایی همچون« همه موارد با لا» ،«همه ي آن چه که گفته شد» و نظایر آن خودداری شو د . |
18 |
تعداد گزینه های هر سؤال بین 3 تا 5 مورد باشد . |
19 |
سعی شودگزینه هایی هم چون« هیچ یک ازموارد بالا»،«هیچ یک ازآنها»ونظا یرآن به كار نبريد |
22 |
سؤال ها را طوری بنویسید که همه ی گزینه ها از لحاظ دستوری با تنه ی سوال هماهنگی داشته باشند. به ویژه در رابطه با سوال هایی که متن آن ها نیمه تمام و پاسخ ها مکمل آن هستند وگزینه های غلط آن هایی نباشند که از نظر دستوری تنه سوال راکامل نکنند. |
سوالات صحیح و غلط
ردیف |
قو ا عــــــد |
1 |
حتی الامکان ساده و مختصر نوشته شوند . |
2 |
طول سؤالهاي درست و سؤالهاي نادرست حتی الامکان هم اندازه باشند . |
3 |
از کاربرد کلماتی مانند«همه»،«بعضی وقتها»،«غالبا»، «هرگز»و...بپرهیزید . |
5 |
از کاربرد کلماتی مانند معمولا یا به طور کلی که راهنمای خوبی برای سؤالهاي درست هستند اجتناب کنید . |
6 |
درستی یا نادرستی جملات برای کسانی که موضوع سؤال را یاد گرفته اند آشکار باشد . |
9 |
هر جمله فقط به یک هدف آموزشی مهم مربوط باشد . |
سوالات کوتاه پاسخ
رديف |
قو ا عــــــد |
1 |
هرسؤال بايد برای سنجش یک هدف آموزشی طرح شود. |
2 |
صورت سؤال را طوري بنويسيد كه با يك كلمه،عبارت یا جمله ی کوتاه جواب داده شود وتنها يك جواب درست داشته باشد. |
4 |
در سؤالهاي كامل كردني، جاي خالي بايد مطالب مهم را شامل شود. |
5 |
نام اشخاص ، تاریخ ، مکان و..... جز اهداف ارزشیابی نیست |
6 |
در سؤال هاي كاملكردني، تعدادزيادي جاي خالي منظور نكنيد.گاه ازدوجا خالی استفاده می شود آن هم درشرایطی که صورت سئوال هیچ گونه ابهامی درآن نباشد. |
سوالات تشریحی
رديف |
قو ا عــــــد |
1 |
آیات و روایات ستاره دار و ترجمه آنها می تواند مورد ارزشیابی قرار گیرد. |
2 |
هنگامی که پیام آیات و روایات در ارزشیابی مورد نظر است، آرودن عین آیات و روایات ضروری است. |
3 |
ملاک ارزشیابی درک مفهوم است بنابر این ازمباحثی که بیشتر تکیه برحافظه دارد و کمتر درک مطلب است سوال طرح نشود |
4 |
سؤالهاي تشريحي را تنها به اندازهگيري هدفها یی محدود كنيد كه با ساير انواع آزمونها به خوبي قابل اندازهگيري نيستند(براي اندازه گیری هدف های دانش از سئوال های تشریحی استفاده نکنید) |
5 |
صورت سؤالها را با عبارات وكلمات واضح مثل «تعريف كنيد» ،« خلاصه کنید» ، «بیان کنید» ،و... بنويسيد واز كلمات« بحث كنيد »،« بررسی کنید»و... استفاده نکنید و درکاربرد کلمات «توضیح دهید» و«مقایسه کنید» بهتر است منظور خود رابه صراحت بیان کنید |
6 |
حتی الامکان ازکاربرد کلمات« چه کسی»،«چه وقت»،«کجا»و... بپرهیزید.از كلمات «چرا»، «چگونه» ،«به چه دليل» و... استفاده كنيد. |
7 |
تا حد امكان از سؤالهاي تازه و موقعيتهاي جديد استفاده كنيد. |
8 |
در مورد سؤالهاي مربوط به موضوعات و عقايد بحثانگيز از آزمون شونده خواسته شود تا شواهد لازم براي مستند كردن عقيده انتخابي را بيان كند. |
9 |
براي پاسخ دادن به سؤالها زمان كافي در نظر بگيريد. |
10 |
عواملي راكه در ارزشيابي آزمونهاي تشريحي دخالت خواهيد داداز پيش تعيين و به اطلاع آزمون شوندگان برسانيد.مثل نكات دستوری،خوش خطی، املای درست کلمات |