مهدویت عامل رشد انقلاب اسلامی

مقوله‏ مهدویت در انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ‏ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم که دامنه‏ آن، جهان را به چالشی نو فرا خوانده است، یکی از توان‏مندترین عوامل رشد جامعه‏ دینی و موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 
1 - انقلاب ما، دستاورد و آرزوی همه‏ ی انبیا و اولیا از آدم تا خاتم بود .
انقلاب ما، انفجار نوری بود که بر "طور" اندیشه‏ ها تجلی کرد و "موسی خواهان‏" را در سراسر این کره‏ی خاکی، بیدار ساخت، و بارقه ‏اش در دل دشمن، ترس و وحشت، و در دل دوست، شور و امید آفرید و خفته‏ ها را بیدار و هوشیار ساخت.

2 - انقلاب، ثمره‏ ی بذری است که باغبانی آگاه، آن را به دل زمین می‏ سپارد و در انتظار جوانه‏ اش می ‏نشیند و با زحمات طاقت فرسای خود از ابتدا تا به ثمر نشستن‏ش را زیر نظر می ‏گیرد و آن را از آفت‏ها و آسیب‏ها در امان نگاه می‏ دارد . تصویری که قرآن در آیه‏ ی پایانی سوره‏ ی فتح از رسول(ص)، و یاران‏ش ارائه می ‏دهد، چنین است:
کزرع اخرج شطاه فآزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار . . . (1)
همچون کشته‏ای که جوانه‏ اش را بیرون ریخته، قد کشیده، به غلظت و خشونت، به استقلال و بر پای ایستادن رسیده است. این کشته با این رشد و استقلال، کشاورزان خود را دل شاد کرده و غیظ را در دل دشمن نشانده است 3 - تشیع، حقیقت اسلام و رود سیال و جاری تاریخ اسلام است (2). تاریخ اسلام، بی‏تشیع، درخت آفت زده‏ای را می‏ ماند که قرن‏ها است ‏خشکیده است.
این رود جاری و درخت تناور، در دستان پرتوان رسول(ص)، و اهل بیت گرامی ‏اش، تولد یافت و رویید، و اگر نبودند امامان شیعه، این وارثان فرهنگ وحی ودست پروردگان و اصحاب آنان، از آن هیچ نشانی نبود.
انقلاب اسلامی ایران، ریشه در تاریخ تشیع، و تشیع، ریشه در حقیقت اسلام و رسول و علی و فاطمه و سجاد و صادق و عسکری و مهدی(ع) دارد.


به گفته‏ی دکتر علی وردی (استاد جامعه شناس دانشگاه بغداد)، تشیع، آتشفشان خاموش کوهسار است که گاه و بی‏گاه، دود و بخار و لرزه و تکان اندکی پدید می‏آورد و همین تاثیر اندک، ریشه‏ی تمام انقلابات دنیای اسلام است. 
4 - شیعه، با اعتقاد به امامت گره خورده است، و با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز کرده، و در این راه، رنج‏ها برده است، تا آن جا که به اعتراف برخی، آن قدر که در این راه شمشیر کشیده شده و جان فشانی شده است، در هیچ برهه‏ ای از زمان و در مورد هیچ یک از دیگر آموزه‏ های دین، شمشیر زده نشده و جان فشانی نشده است.
این اعتقاد و اهتمام، از آن جا برخاسته که آدمی، اهدافی بیش‏تر و بزرگ‏تر از آزادی و امنیت و رفاه و فراتر از محدوده ‏ی دنیا دارد.
خدا، برای انسانی که در هستی طرح شده و با کل نظام رابطه دارد، حاکمی انتخاب کرده و در دست‏رس گذاشته است، و او را با ملاک عصمت، یعنی آگاهی و آزادی، همراه ساخته است تا در هر دوره، آنان که می‏ خواهند، به پا خیزند و زمینه‏ هایش را فراهم سازند.
امامت، طرح آنانی است که در زندان دنیا نمانده ‏اند و انسان را در جایگاه خودش طرح کرده ‏اند. امام، جلودار کسانی است که جلوتر از زمان را می‏ خواهند. امام، بر اساس واقعیت‏هایی حکومت و رهبری می‏ کند که هنوز علوم انسانی آن را کشف نکرده ‏اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهی انسان است . از آن جا که چنین امامی، ضرورت دارد، پس وجود دارد و چنین امامی را تو باید کشف کنی و چنان امامتی را تو باید زمینه ساز باشی. (4)
این بینش و اعتقاد و این ((ولایت مداری‏)) - که از ناب‏ترین و مترقی‏ ترین نظریات سیاسی و دینی است - مستلزم آثار فراوان و نتایج درخشانی است که از جمله ‏ی آن‏ها حرکت‏های انقلابی و اصلاح طلبانه است .
مسئله‏ ی امامت در شیعه، همواره، تهدیدی نسبت‏ به قدرت دولت‏های غیر مذهبی بوده است. در شیعه، از لحاظ تئوری، حکومت مشروع، متعلق به امامان است. (5) ویلیام وات، محقق دانشگاه ادین بورگ، در کتاب اصول گرایی اسلام و مدرنیسم، می‏ گوید:
اعتقاد به امامت و مسئله ‏ی انتظار، از جمله ویژگی‏های تشیع ‏اند که در اندیشه‏ ی سیاسی شیعه، نقش مهمی ایفا می‏ کنند. (6)
5 - مهدویت، امتداد امامت و تجلی آخرین حلقه از سلسله حلقات آن است . مهدویت ذخیره‏ ی آخرین هستی، ثمره‏ ی همه‏ ی رسالت‏ها، منبع همه‏ ی کمالات، سرچشمه‏ ی همه‏ ی خیرات و جلوه‏گاه همه‏ ی نیکی‏ها و زیبایی‏ها است.
مهدویت، قلب تپنده‏ ی حیات شیعه در تمامی قرون و اعصار است، مهدویت، باوری عمیق است که ریشه در ساخت و بافت انسان دارد; مهدویت، نوید پایانی سبز برای زمان است، مهدویت، چشم‏ اندازی است زیبا به جهان آینده و آینده‏ ی جهان و رویکردی جدی و نویدبخش به آینده ‏ی انسان و انسان آینده، مهدویت، حقیقت‏ سترگی است که جهان با وجود آن، بر مدار عشق می ‏چرخد، و خورشید، به یمن درخشش نورش، زمین و آسمان را نور باران می‏سازد، مهدویت، آخرین پناه و خاکریز انسان معاصر است; مهدویت، اعتقاد به یک منجی و مصلح و یک حکومت جهانی و باور مشترک همه‏ ی ادیان و ندای قلبی همه‏ ی مستضعفان در سرتاسر این کره‏ ی خاکی است،مهدویت، رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران است; مهدویت، امید و حیات و زیبایی و عشق و شور و نشاط و در یک کلمه، همه چیز ما است.
یابن الحسن روحی فداک! متی ترانا و نراک!
6 - فقها، حصون اسلام (7) و حجت و پناه مردم در عصر غیبت‏اند. (8) فقها، نایبان و راهبران مردم در عصر حیرت اند . صفحات تاریخ هزار ساله‏ی شیعه در عصر غیبت، وامدار علما و فقها - این نایبان عام امام(ع) - است که با ثار و ایثار و حماسه و عرفان خود، حیات فکری و سیاسی شیعه را رقم زدند.
نگاهی به کارنامه‏ی هزار ساله‏ی علما و مرجعیت‏شیعه، این دژهای تسخیرناپذیر و سنگربانان حریم تشیع، این رهبانان شب و شیران روز و ناخدایان کشتی شیعه در تندباد حوادث روزگار و مبارزات فکری و سیاسی آنان، از کلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا شهیدین و نراقیین، تا شیخ انصاری و میرزای شیرازی، تا میرزای نایینی و امام خمینی، رحمة‏الله‏علیهم‏اجمعین، گویای ((العلماء ورثة الانبیاء)) و برگی زرین در تاریخ حیات مسلمانان بل تمامی بشریت، از آغاز تا امروز است.
تاریخ درخشان علما و مرجعیت‏شیعه، امتداد تاریخ انبیا و اولیا است.
7 - امام راحل، نایب امام زمان (عج) و روح خدا بود در کالبد افسرده ‏ی زمان و هدیه ‏بزرگ الهی در قرن غفلت.
او، یادگار همه‏ ی انبیای سلف و علمای گذشته بود . با هیبت موسوی و دم عیسوی خود، از ایرانی که مهد فرهنگ بیگانه و پایگاه بیداد شده بود و می ‏رفت تا هویت فرهنگی و تمامی هستی خود را، یک جا، با بیگانه به معامله بگذارد، اژدهایی در برابر تمامی قدرت‏های استکباری آفرید، اژدهایی که مسیر تاریخ در قرن غفلت را به گونه‏ ای دیگر رقم زد و تمامی ساختارهای دنیا را به هم ریخت.
8 - انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‏ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است . پدیده ‏ای با این گستردگی و عمق، نه تنها نهادها و نظام‏ های یک ملت و یک قوم را در هم ریخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادینی قرار داده، بلکه دامنه ‏ی آن، بسی فراتر از یک کشور رفته و تمامی اندیشه‏ ها، سیاست‏ها، نهضت‏ها، احزاب سیاسی جهان را به چالشی نو فرا خوانده است . این تاثیرها، از آسیا و خاورمیانه گرفته تا قلب اروپا و آمریکا را در بر می‏ گیرد.
بهتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
هنری کسینجر، وزیر امور خارجه‏ی اسبق آمریکا:
پیروزی ایران در جنگ، عقاید رادیکال اسلامی را، از جنوب شرقی آسیا تا سواحل اقیانوس اطلس، گسترش خواهد داد. (9)
شیمون پرز، نخست وزیر سابق اسراییل:
انقلاب ایران، یک انقلاب بسیار افراطی و خصمانه در قبال اسراییل است . تجربه‏ ی آیة‏الله [امام] خمینی برای ما، یک تجربه‏ ی بسیار تلخ در قرن بیستم به شمار می ‏رود. (10)
موشه دایان، وزیر خارجه‏ی اسبق اسرائیل:
اثرات تحولات انقلاب اسلامی بر روابط سایر کشورها قابل ملاحظه است. (11)
مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلیس:
ما، غربیان، در دهه‏ی 1980 از وسائل نظامی و ابزار جنگی شوروی و اقمارش واهمه نداریم; زیرا، اگر بلوک شرق و اعضای پیمان ورشو، مجهز به سلاح‏های نظامی باشند و به ادوات مخرب و ویرانگر مسلح باشند، ما نیز به سلاح‏ های مدرن مسلح و مجهزیم، لکن از حضور فرهنگ اسلامی انقلاب ایران می‏ترسیم. (12)
ریچارد نیکسون، از رؤسای جمهور اسبق آمریکا:
وقتی حکومت ‏شاه در سال 1979م [1375ش] سقوط کرد، یک خلا قدرت تازه به وجود آمد . انقلاب ایران، در واقع، انقلابی بود علیه ارزش‏های غربی. این انقلاب، همان قدر که از سرمایه داری تنفر داشت، از کمونیسم نیز متنفر بود . هر دو را به مانند دو روی سکه‏ ی مادی گرایی می‏ دید . پس از انقلاب، مردم ایران، همان چیزی را به دست آوردند که انقلاب قول داده بود. جای انکار نیست که انقلاب اسلامی یک انقلاب واقعی اندیشه ‏ها را ارائه داد و آنان آن را با عشق و ایمان پذیرفتند.
آن چه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده، این است که اسلام، شایستگی حاکمیت‏ بر جامعه را دارد; زیرا که دین آسمانی است. از این رو، در کشورهای اسلامی - عربی، تاثیر گذاشته است و انقلاب‏ هایی که هم اکنون در سایر کشورهای عربی شکل گرفته‏ اند، جز ثمر درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست . انقلاب، ثمره ای دیگری نیز دارد که اثرات آن را در کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان، کشورهای استقلال یافته‏ ی شوروی سابق و سایر نقاط دنیا می‏بینیم . این انقلاب‏ها، نهرهایی هستند که از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران، در نقاط مختلف جهان، شاخه شاخه شده ‏اند . انقلاب اسلامی ایران، تکرار و تجدید نهضت امام حسین(ع)] است.(13)
روزنامه‏ ی البعث چاپ دمشق:
جهان عرب و تمامی جهان، تحت تاثیر رویدادهای ایران قرار گرفته‏ اند که در آن تاریخ با خون ملت و با خط راست ملت نوشته شده است .
روزنامه‏ ی آمریکایی تایمز:
دنیای غرب، به دلیل انقلاب ایران، ناگهان بار دیگر اسلام را باور کرد. جنب و جوشی که به دنبال انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد هنوز ادامه دارد. برای نخستین بار یک کشور مسلمان، به طور موفقیت‏آمیز، قدرت بزرگ غربی را به مبارزه طلبید، آن را تحقیر، و خسارت مادی به منافع آن وارد کرد. این مورد، قدرت بزرگ غربی آمریکا بود، و این ضربات، از طریق جنبشی وارد شد که نه به نام ملی‏ گرایی، بلکه با نام اسلام که دارای ریشه‏ های قدیمی ‏تر و عمیق ‏تر بود، عمل کرد.
روزنامه‏ ی تورنتور استار کانادا 30 آوریل 1984:
سرزمین آیة‏الله روح ‏الله خمینی [قدس سره] در میان یک میلیارد مسلمان جهان در خاورمیانه، آفریقا، آسیا، خاور دور، اروپا، آمریکای شمالی، طغیان بر می‏انگیزد. اسلام مبارز، تحت رهبری امام خمینی [قدس سره] پس از قرن‏ها ناشناخته بودن، حیاتی تازه می‏ یابد . امام خمینی [قدس سره] نیروهایی را آزاد کرده است که ممکن است نمایانگر لبه‏ ی تیز بلوک اسلامی مستقلی که ظهور پیدا می ‏کند، باشند; یعنی، نیروی سومی پس از سرمایه داری و کمونیسم که می‏ تواند توازن قوا در دو قطب آمریکا و شوروی را بر هم زده و با اسراییل نیز مبارزه کند.
این رژیم، آمریکا را بیرون رانده، شوروی‏ها را عقب نگاه داشته، تحریم اقتصادی غرب را در هم شکسته، عراق را در جنگی چندین ساله فرو برده است. تمام این کارها را به تنهایی و تقریبا در انزوای بین ‏المللی و بدون وام گرفتن حتی یک پنی از بازار صندوق بین ‏المللی پول انجام داده است.
امام خمینی [قدس سره] در خارج، شخصیتی اسلامی و مردمی یافته که دامنه‏ ی نفوذش به تدریج از دایره ‏ی شخصیتی دویست میلیون مسلمان شیعه فراتر می ‏رود. او، گروهی از پیروان فدایی از میان شیعه و سنی جذب کرده که حاضر به هر گونه عمل تلافی جویانه هستند و در پاره ‏ای از موارد، حتی حاضرند در راه اسلام شربت ‏شهادت بنوشند . امام خمینی [قدس سره] شش سال قبل، مانند ستاره‏ ای دنباله دار به جهان اسلام آمد. امام خمینی [قدس سره] نه تنها ستایش مسلمانان ایران، بلکه توده‏ه ای مسلمان سراسر جهان را در ابعادی بی ‏نظیر، برانگیخته است. پیروزی امام خمینی [قدس‏سره] در جهان و جنبش بنیاد گرایی او، مهم‏تر و قدرت‏مندتر و پر تحرک‏ تر و نیرومندتر از آن است که تا کنون در غرب ترسیم شده است.
جنبش اسلامی که در اکثر کشورها توسط پیروان امام خمینی [قدس‏ سره] یا متحدان آن رهبری می ‏شود، در مکان ‏های مختلف، خود را به اشکال گوناگون می ‏سازد . شیعیان لبنان، در مناطق تحت کنترل خود، سعی می‏ کنند با استفاده از هزاران تصویر و پوستر امام خمینی [قدس ‏سره] چادر پوشاندن زنان و تصفیه‏ ی بازارها از مشروبات الکلی و برچیدن مراکز قمار، ایران اسلامی کوچکی به وجود آورند. (14)
9 - هر انقلابی با این وسعت و عمق و با این اهداف و شعارها که بر خرابه ‏هایی دو هزار و پانصد ساله بنا شود و بار جنگی هشت‏ ساله را به دوش کشد، بدون تردید، در معرض مشکلات و آسیب ‏های فراوان قرار می‏ گیرد. به خصوص آن جا که تو داعیه‏ ی صدور انقلاب و حمایت از فلسطین و همه‏ ی گروه‏های آزادی‏بخش و مستضعفان عالم را هم داشته باشی، که در این هنگام، دشمن، آرام نمی‏ نشیند و با ترویج ‏شبهات و شهوات و بدعت‏ها، و در نهایت، هجوم مستقیم، با تو درگیر می‏ شود.
در برابر انقلابی با این وسعت و عظمت و با این انبوه مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی، بهترین موضع‏ گیری، گفته ‏ی آن استاد فقید است که گفته بود: "توجیه، حماقت و تضعیف، جنایت، و تکمیل، رسالت ما است."
باید آموخت که اشتباه را از هیچ کس و از هیچ مقامی توجیه نکنیم . به گفته‏ ی امام راحل، انقلاب، به هیچ کس و هیچ دسته‏ ای، دینی ندارد. تضعیف این انقلاب نیز جنایتی نابخشودنی است، چون، به گفته‏ ی همان استاد، انقلاب، تنها کشتی نجاتی است که در این دریای مواج و طوفانی و این دنیای وانفسا قرار دارد . سوراخ کردن این کشتی، مرگ خود، بل ناامید کردن همه‏ ی مستضعفان و آزادی خواهان این کره‏ی خاکی است . رسالت ما و همه ‏ی آگاهان و دل سوزان، تکمیل ضعف‏ها و کمبودهای انقلاب است.
هر کس در هر کجا هست، چه داخل و چه خارج، باید از انجام هر کاری که می‏تواند در جهت تکمیل این انقلاب بکند، دریغ نورزد و کوتاهی نکند که بی هیچ تردید، از این نعمت و این مسئولیت‏ بزرگ، از آنان سؤال خواهد شد: "و اما بنعمة ربک فحدث" ، (15) "وقفوهم انهم مسؤولون"(16)
البته، پر واضح است که رسالت تکمیل هر کس، به حسب خود او است. رسالت‏ یک مسئول بلند پایه‏ ی نظام، غیر از رسالت‏ یک فرد عادی است . از یکی، طرح و برنامه و قاطعیت و ساده زیستی و حلم و . . . می‏ خواهند و از یکی، دفاع زبانی و شرکت در راه‏پیمایی و از دیگری، انصاف در معامله یا مشکل گشایی و یا جدیت در تحصیل و درس و بحث .
این دهان‏ه ایی که امروز به رذالت جهالت، علیه انقلاب و روحانیت‏ باز شده، باید بدانند، خواسته و ناخواسته، آب به آسیاب دشمن می ‏ریزند و در مسیر طرح و نقشه ‏ی آنان قرار گرفته‏ اند; زیرا، آن چه که امروز همین مسئولان انجام می‏ دهند، کاری است کارستان که بسیاری، از زیر آن شانه خالی کردند! این نظام مقدسی که امروز با تکیه بر خویش و با توجه به خدا، این گونه به حل مشکلات و گرفتاری‏ها پرداخته است، پس از به بن بست نشستن تمام نظام‏ها و تمام زد و بندها با قدرت‏های گوناگون، بر سر کار آمده است و دارد با تمام کارشکنی‏ها، کارهایی را انجام می‏دهد که آنان با تمام حمایت‏ها از آن ناتوان بودند و به بن بست رسیده بودند و چاره ‏ای جز فرار نداشتند.
این، یک حقیقت آشکار است که تمام گروه‏ها، بر فرض ائتلاف، نمی ‏توانند کار همین ‏هایی را که با دست تنها و این همه خراب‏کاری و دشمنی و نامردی، مسئولیت را پذیرفته‏ اند، عهده ‏دار شوند! این حرف که "دیگران در شرایط امروز ایران، بهتر می‏ توانند کارگشا باشند"، یک شعار و یک فریب بیش نیست، ولی این حرف که "همین مسئولان، می‏ توانند بهتر از این کار کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند."، سخنی حق است که مقام معظم رهبری هم بارها بر آن تاکید کرده‏ اند.
10 - هر انقلابی، عوامل رشد و انحطاط و رکود دارد . شرط بقای هر انقلاب، شناسایی مدام این عوامل و به کار بستن و یا جلوگیری از آن هاست.
بر زعمای قوم و دل سوزان و برنامه ریزان انقلاب است که مدام، در صدد شناسایی هر یک از این عوامل، و اقدام مناسب مطابق آن‏ها باشند. از همه‏ ی این عوامل، در جای دیگری باید گفت و شنود کرد . (17)
11 - مقوله‏ ی مهدویت، به خاطر دارا بودن ویژگی‏های متعدد، یکی از توان‏مندترین عوامل رشد جامعه ‏ی دینی ما است . طرح صحیح این مقوله و گسترش این فرهنگ در سطح جامعه، بدون تردید، باعث ‏شکوفایی هر چه بیش‏تر جامعه و حفظ آن از در غلطیدن در فسادها و تباهی ‏ها است.
آن چه که باعث می‏شود تا فرهنگ مهدویت ‏به عنوان یکی از مهم‏ترین عوامل کلان در صحنه‏ ی رشد جامعه‏ ی ما باشد، دلائلی چند است که در ادامه به آن‏ها اشاره می‏ شود:
ریشه‏ های عمیق در باور و اعتقادات مردم و عشق ورزی به آن،
پشتوانه‏ ی فکری و برخورداری از مبانی قوی و عمیق،
سفارش و تاکید فراوان بر این مسئله‏ ی حیاتی (وجود ادعیه‏ ی فراوان و قریب به هفت هزار روایت) تا آن جا که در باب هیچ یک از موضوعات دینی و آموزه‏ های آن، تا این اندازه روایت وارد نشده و بر آن سفارش نشده است
تاریخی کهن و ریشه دار و سراسر مبارزه و شهادت،
هماهنگی با فطرت و ساخت و بافت انسان،
احساس برانگیز و شورآفرین (به خاطر ترسیم آینده ‏ای زیبا و دمیدن روح امید در انسان‏ها)،
رویکردی جدی و قوی به آینده،
همنوایی با ادیان و مذاهب و همسویی با عطش جهانی به ظهور یک منجی الهی و مصلح کل،
وجود امام و رهبری زنده، تلاش‏ کننده، مهربان، فریادرس و پاسخگو،
نقش ایرانیان (با توجه به روایات متعدد) در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) و یاری آن حضرت،
تحقق انقلاب اسلامی ایران به عنوان ظهور صغرا و پیش مقدمه‏ ی ظهور کبرای امام زمان (عج)،
حضور وکلا و نایبانی وارسته و پر نفوذ،
ناامیدی و سرگردانی جامعه‏ ی جهانی به خاطر شکست مکاتب و ایسم‏ های مختلف از یک طرف، و گسترش جنگ و فریب و ظلم و زیاده ‏طلبی به خصوص از سوی آمریکا و اسراییل از طرف دیگر،
جهانی بودن،
ترسیم و تصویری زیبا و واقعی و قابل دفاع و قابل وصول از آینده‏ی انسان و جهان و پایان تاریخ،
هماهنگی با سنت‏حاکم بر تاریخ و جوامع،
ریشه داشتن در فرهنگ ایرانی،
توانایی در بسیج توده‏ ها،
وجود یاورانی عاشق، بیدار، بسیجی، شهادت طلب،
الگو بودن دولت مهدی (عج) و قرار گرفتن آن به عنوان اهداف راهبردی نظام در عرصه‏ های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی،
تسریع در ظهور آن حضرت که ظهور همه زیبایی‏ها است .(اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج; فان فی ذالک فرجکم) (18) .
قرار داشتن ایران در کانون حوادث و تحولات و احتمال رویارویی با آمریکا، به خصوص با توجه به سیر حوادث اخیر و احتمال حمله‏ ی آمریکا به عراق و به تبع آن، درگیری با ایران،
بشارت‏های ظهور و ذکر علائم و نشانه ‏هایی که برخی از آن‏ها تحقق یافته و برخی دیگر گر چه قابلیت تطبیق بر موارد متعدد دارد، اما شاید (البته به شرط عدم توقیت و این که وقتی معین نگردد که "کذب الوقاتون" بتواند خبر از نزدیک بودن فرج هم باشد که انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا.
از جمله‏ علائم ظهور، قرار گرفتن عراق و منطقه خاورمیانه به عنوان کانون تحرکات است . البته جدای از روایات، بررسی سیر حوادث اخیر نیز ما را به همین نتیجه می‏ رساند . از این رو، تحرکات اخیر آمریکا و هم پیمانان‏اش را باید با تیزبینی  تعقیب کرد و آماده ‏ی بازتاب‏ های گسترده‏ ی آن بود . همه‏ ی قرائن، دلالت ‏بر این دارد که یکی از اهداف عمده‏ ی آمریکا از این همه تحرکات و لشکرکشی‏ها، ایران اسلامی است .
آن جا که عزیز مصر بر اساس یک خواب به تکاپو می ‏افتد و با کمک و مدیریت‏ حضرت یوسف(ع)، مردم را از قحطی و نگرانی می ‏رهاند و یا فرعون بر اساس خوابی که تعبیر به آشفتگی شده، برای حفظ قدرت خود، شکم‏ها و سرهایی را به دیوار می‏ کوبد، آیا جای نداشت و یا ندارد که ما با این همه روایات و شواهد و قرائن و قرار داشتن در کانون بحران از خیلی پیش‏ترها به فکر می‏ بودیم؟
ایجاد آمادگی فکری و روحی در جامعه، آمادگی نظامی، تهیه ‏ی ارزاق عمومی، ساخت ‏سنگر، اجتناب از اختلاف، حفظ وحدت، بها دادن بیش‏تر به بسیج، دیپلماسی فعال و به کارگیری تمام ظرفیت‏ها جهت ‏بسیج همه‏ ی مسلمانان جهان، افزایش توان معنوی جامعه و توجه و توسل بیش‏تر به حضرت حجت(ع) و . . . از حداقل کارهایی است که می ‏توانیم انجام دهیم . 

1) 48 (فتح): 29.
2) به شهادت آیه‏ی اکمال، دین مرضی خدا پسند، دین همراه مقام ولایت است: ((الیوم اکملت . . . و رضیت لکم الاسلام دینا)) [مائده: 4]
3) ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام و . . . ، ص 229.
4) ر . ک: مبانی اعتقادی مهدویت، پورسید آقایی، (فصلنامه‏ی انتظار، شماره‏ی 1، ص 52 - 64).
5) سیری در نظریه‏های جدید در علوم سیاسی، بشیریه، ص 120.
6) تهاجم یا تفاوت فرهنگی، حسن بلخاری، ص 130.
7) الفقهاء حصون الاسلام (کافی، ج 1، ص 38، ح 2)
8) و اماالحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا; فانهم حجتی علیکم وانا حجة‏الله .(وسائل‏الشیعة، ج 18، ص 101; کمال‏الدین، ص 484).
9) کیهان، 17/11/63.
10) کیهان، 17/11/63 .
11) اطلاعات، 14/11/63.
12) پیام انقلاب، ش 26، 27/11/69.
13) پیروزی بدون جنگ، ریچارد نیکسون، ترجمه‏ی دکتر جعفر ثقة‏الاسلامی.
14) به نقل از بررسی مطبوعات جهان، وزارت ارشاد، ش 62، 2/6/63.
15) 93 (ضحی) : 11.
16) 37 (صافات) : 24.
17) چه خوب است مرد یا مردانی، این عوامل را در قرآن و روایات و با تحقیقاتی میدانی، پیگیری کنند (ولو به عنوان پایان نامه) و مردانی مردتر، برای اجرای آن در سطح جامعه‏ی امروز ما، برنامه ریزی کنند.
18) بحارالانوار، ج 53، ص 181.
19) تبلیغ انتخاباتی ریگان از تلویزیون، پاییز 1984 (به نقل از رویارویی بزرگ، لسترتارو، ترجمه‏ی عزیز کیاوند، ص 13).
20) 8 (انفال): 60.
21) 109 (کافرون): 1 - 2.
22) 9 (توبه): 12.
23) 47 (محمد): 7.
24) 28 (قصص): 5.
25) 11 (هود): 81.

منبع: ویژه نامه "انقلاب و انتظار" مرکز تخصصی مهدویت