نقش تسبیحات حضرت زهرا(س) در رشد معنوی انسان

:

همه ادیان در سراسر جهان سه بخش دارد و این سطوح پلکانی هستند و اگر کسی پله اول را درک نکند به فهم صحیح از سطوح دوم و سوم دین نمی‌رسد.

 یکی از سطوح دین، احکام هستند که دارای محدودیت هستند و بخش بالاتر از دین بخش عقلانی دین است، گفت: به سطح عقلانی دین اصطلاحا مباحث فلسفی گفته می‌شود و سطح بالایی هر دین یا سطح سوم بخش شهودی و عرفانی است که این سطح با تزکیه نفس ایجاد می‌شود.

 در تقسیم‌بندی سطوح ادیان، سطح عقلانی و شهودی تؤامان با هم سطح معرفتی گفته می‌شود و در یک معنا می‌توان گفت هر دینی دو بخش احکام و معرفتی دارد، خاطرنشان کرد: بخش معرفتی زیربنای یک دین است چراکه سؤالات زیادی در ذهن جوانان ایجاد می‌شود و پاسخ آن را باید با بهره‌گیری از علوم معرفتی داد.

 خداوند متعال جهان را آفریده و آن را تدبیر می‌کند، اضافه کرد: تدبیر جهان توسط اوساط و وسائل انجام می‌شود و چرایی این امر را باید با مباحث و سطوح معرفتی پاسخ داد.

 چرا خداوند به‌صورت مستقیم جهان را تدبیر نمی‌کند در حالی‌که توان انجام این کار را دارد؟   چهار نیرو که توسط خدا خلق شده که کل جهان را تدبیر می‌کند و این چهار نیرو ملائکه کروبی شامل جبرائیل، اسرافیل، عزرائیل و میکائیل است.

 در بین این ملائکه برخی جبرائیل را ملکه اعظم می‌دانند و به استناد آیات قرآن جبرائیل ملکه عقل است و مفسران به استناد همین امر جبرائیل را ملکه اعظم می‌دانند، ادامه داد: از برخی روایات رئیس ملائکه اسرافیل است و برخی روایات ملکه اعظم موجودی خارج از چهار ملکه تدبیر کننده امور است.

ملک میکائیل، رزق می‌دهد و تمام ارزاق عالم توسط میکائیل داده می‌شود کمااینکه رزق فقط خوردن نیست، ادامه داد: در فیزیک تمام نیروهای عالم چهار نیروی الکتریسیته، جاذبه، هسته‌ای ضعیف و قوی هستند و بین نیروهای ظاهری و باطنی رابطه وجود دارد.

 پنج تن آل‌عبا همه‌کاره عالم هستند این پنج تن به لحاظ تعداد با چهار ملکی که در باطن تدبیر امور را بر عهده دارند تطابق ندارد، ادامه داد: برخی تعداد ملائکه مدیریت کننده عالم را پنج ملکه می‌‌دانند و معتقدند که علاوه بر چهار ملکی که تدبیر امور را بر عهده دارند، ملکی به نام روح وجود دارد و اینجاست که می‌توان گفت بین پنج ملک مدبره امور و پنج تن آل‌عبا ارتباط وجود دارد.

 وظیفه میکائیل از ملائکه تدبیر کننده امور رزق است هر موجودی رزق دارد، ادامه داد: گاهی دیواری فرسوده شده و آن را رنگ می‌کنیم آن رنگ رزق دیوار است کمااینکه میکائیل تمام عالم را نیازسنجی می‌کند تا ببیند هر موجودی چه می‌خواهد و مطابق با آن رزق هر موجودی را مشخص می‌کند.

 کار عزرائیل اماته و احیا است هر اماته و احیایی در دنیا کار عزرائیل و جنود اوست،  در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که بعد هر مرگی احیایی وجود دارد.

 بین خلق و صادر تفاوت وجود دارد،  در حقیقت عالم پیامبر اکرم(ص) خلق اول خدا و اولین صدور خداوند حضرت زهرا(س) است بدین معنا که حضرت زهرا(س) در بحث هستی بر پیامبر مقدم است و به همین دلیل پیامبر او را ام‌ابیها می‌داند اما در بحث خلقت پیامبر بر فاطمه(س) مقدم است.

دخت نبی مکرم اسلام نزدیک‌ترین موجود به خداست و هیچ موجودی توان ایستادگی در برابر حضرت زهرا(س) را ندارد، ادامه داد: تسبیحات حضرت زهرا(س) در رشد معنوی و برزخی انسان مؤثر است.