☘️بهشت در منظر علامه حسن زاده آملی ☘️
?به فرموده خداى متعالى:
?لهُم ما یَشاؤون فیها.(در بهشت) براى آنان هر چه بخواهند حاضر است این آیه و آیات مشابه دلالت مىکند که خواستههاى نفس در عالم آخرت به انشاء (ایجاد) اوست بلکه همه لذّتها و رنجهاى او در آن عالَم از مقوله فعلاند نه اِنفعال.
لذّتهاى دنیوى همه از قبیل انفعالاند یعنى از خارج بر نفس وارد مىشوند و در وى اثر مىکنند به خلاف لذتهاى آخرت که از باب فعل و تأثیر و انشاء نفساند.
?در روایت آمده است که فرشتگان باید از اهل بهشت اجازه بگیرند تا برآنان وارد شوند و بالاترین سلطنتها همین است که اهل بهشت هر چه اراده کننده بشود
این کلام بسیار زیبا و نیازمند توضیح بیشتر است.
اول باید معنی لذت فعلی و انفعال مشخص شود.
ما دو گونه لذت داریم .
الف:لذت فعلی
ب:لذت انفعالی
منبع: کتاب صد و ده اشاره علامه حسن زاده