معرفی کتاب درباره سیره حضرت زهرا سلام الله

راه‌یابی به مسیر صحیح شناخت تاریخ صدر اسلام و در امتداد آن شناخت حق از باطل، نیازمند آشنایی و

مطالعه هرچه بیشتر راجع‌به سلوک و رفتار و نیز وقایع اتفاق‌افتاده در دوران آن انوار درخشان است.

سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بسته پیش ‌رو بر آن است تا با معرفی بهترین کتاب‌های

مرتبط با سیره حضرت زهرا(س) از میان صدها کتاب که نویسندگان معتبر نوشته‌اند، به بیان هرچه

بهتر حقیقت ایشان بپردازد و دریچۀ جدیدی را برای شناخت هرچه بیشتر حضرت زهرا(س) برای مخاطبان

بگشاید.

"جامی از زلال کوثر"

اثر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) منتشر شده است.

مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی با احاطه کامل به مباحث علوم اسلامی درباره فضائل و ابعاد گوناگون شخصیت فاطمه‌زهرا(س) و سجایا و سیره اخلاقی آن حضرت مطالبی را ارائه کرده‌ است. «جامی از زلال کوثر» کتابی است که نویسنده در آن از منظر اعتقادی به تحلیل شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته‌ است؛ اما هر از چندگاهی، به مباحث اخلاقی و تاریخی نیز متعرض می‌شود. همچنین از دیگر قوت‌های این کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که تلاش شده برخی از مباحث با مسائل روز جامعه تطبیق داده و به‌صورت کاربردی به مخاطبان ارائه شود.

 "فاطمه علی است "

اثر  علی قهرمانی که در انتشارات کتاب جمکران منتشر شده برای شناخت سبک زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما بسیار آموزنده  است. قهرمانی با دقت و انتخاب روایت‌های متقن و مستند کوشش کرده‌ است برهه‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) را در قالب داستان ارائه کند. 

فصل اول با عنوان «تولد دو نور» به موضوع ولادت آن دو حضرت می‌پردازد. «پیوند دو دریا» عنوان فصل دوم کتاب است که در آن به موضوع وصلت آن دو معصوم اشاره دارد. «داستان زندگی» عنوان فصل سوم است که روایتی از زندگی ایشان را ارائه می‌دهد. «در فراق یار» عنوان فصل پایانی است که به موضوع شهادت حضرت زهرا(س) اشاره دارد.

«مادر»

نوشته نرجس شکوریان‌فرد در عهد مانا در ۹۶ صفحه منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «برای فرزندی، برای نسل آینده‌ای که می‌خواهند پایه‌ای را بگذارند، دنیای روحی پدر، عوالم فکری مادر، لقمه‌ای که می‌جوند، صدایی که می‌شنوند، کلامی که می‌گویند. همه و همه در نسل آن‌ها اثر دارد... اینکه می‌خواهی چه نسلی پرورش بدهی، بسته به خودت است؛ نَفس یا خدا... خانۀ زوج بی‌نظیر مکه، محل آمدوشد فرشته‌ها شده بود. دارایی خدیجه(س) زیاد بود و همه را در اختیار محمد(ص) گذاشته بود. من و او نداشت. دارایی اصلی‌اش دلش بود که مثل آب روشن و جاری بود. سرمایۀ محمد(ص) و دارایی عظیمش، اخلاق و منش بی‌نظیرش بود که خدا هم به تقدیسش آیه فرستاده بود؛ مثل خورشید پرنور و فروزان. خدا هم در سایۀ همین محبتش عالم را خلق کرد. همۀ عالم را، من و شما را... محبت جریان زندگی است که به خاطر او مثل چشمه جوشید و جاری شد؛ و ما را هم کنارش نشاند. حالا قرار بود بهانۀ آمدن محمد مصطفی از آسمان بیاید؛ این علت، این درِ گشوده‌شدۀ خلقتِ خدا یک زن بود؛ یک فاطمه...»