شیوه نامه درس پژوهی
معلمان علاقمند به شركت در جشنواره مي توانند در قالب يك تيم سه نفره شامل ( طراح آموزشی، طرح تجهيزات و رسانه ها و مجري تدريس) به توليدطرح درس و اجراي عملي تدريس بپردازند .
- نقش هريك از اعضاي تيم به شرح زير مي باشد :
* طراح آموزشی(با تاكيد بر الگوها و روش هاي فعال تدريس) :
همكاران گرامي كه در زمينه ي طراحي و انتخاب الگوها و روش هاي فعال تدريس موضوع مورد نظر در هر پايه توانمند مي باشند ضمن هم فكري و هماهنگي با ديگر اعضاي تيم با تدوين و طراحي آموزشی در جهت حضور گروه در جشنواره الگوهاي مناسب تدريس مشاركت خواهند داشت .
* مدير رسانه(معلم ناظر و طراح تجهيزات و رسانه هاي متناسب با موضوع تدريس جشنواره) :به منظور تقويت روش هاي نوين تدريس از جمله روش تدريس چند حسي (مختلط) و ... كه منجر به هدايت يادگيري از طريق تمام حواس خواهد شد همكاران علاقمند و آگاه در زمينه ي تجهيزات و وسايل كمك آموزشي از جمله رسانه هاي مبتني بر ITضمن پي گيري تدوين طرح درس در امور رسانه اي فرآيند تدريس مشاركت خواهند داشت .
* مجري تدريس ( با تاكيد براجراي الگوها و روش هاي فعال تدريس در كلاس درس) :همكاران علاقمند و توانمند در زمينه ي اجرا و انجام ارزشيابي متناسب با موضوع تدريس ضمن پي گيري تدوين طرح درس ، در اجراي تدريس به صورت عملي و در كلاس واقعي مشاركت خواهند داشت .
*از آن جا كه شيوه نامه ي جشنواره درس پژوهي بر اساس خرد جمعي و تفكر گروهي تدوين گرديده است ، انتظار مي رود انتخاب موضوع تدريس در هر پايه ، انتخاب الگوهاي و روش هاي مناسب ، انتخاب رسانه ها و تجهيزات آموزشي ، انتخاب ابزارهاي ارزشيابي و ... براساس كارگروهي صورت پذيرد .
- هيچ گونه محدوديتي در انتخاب اعضاي تيم به لحاظ اشتغال در يك آموزشگاه يا در يك پايه نمي باشد .
- تدريس در كلاس درس با حضور اعضاي تيم و دانش آموزان صورت مي پذيرد ، كه دانش آموزان در نقش فراگير و اعضاي تيم در نقش مجري تدريس و ناظرين بر اجرا خواهند بود . در اين شيوه مجري ، اجرا كننده فرايند تدريس و ناظرين( طراح آموزشی و مدير رسانه) مسئول ثبت گزارش از كيفيت و تاثير الگوها و روش هاي پيشنهاد ي ( طراح آموزشی) و رسانه هاي ارائه شده ( مدير رسانه ) در فرم پيوست الف خواهند بود .
در پايان 30 دقيقه ي تدريس ضمن تكميل يك نمونه فرم پيوست الف جهت ثبت گزارش از اجراي تدريس توسط مجري، ناظرين طي نشست 15 دقيقه اي به جمع بندي گزارشات خود پرداخته و ضمن تكميل فرم پيوست ب گزارشي از فرآيند تدريس به داوران ارائه خواهند داد .
لازم به ذكر است ، تكميل فرم هاي الف و ب و تحويل فرم ب به داوران ضروري است و در فرم امتياز بندي بند خاص لحاظ گرديده است .
- شايسته است كليه تجهيزات فرآيند تدريس در قالب تيم از توليدات اعضاي تيم باشد.
- مناطق در برگزاري كارگاه هاي آموزش طرح درس نويسي و درس پژوهي برنامه ريزي هاي لازم را بنمايند .
- اطلاع رساني دقيق و به موقع بر طبق شيوه نامه ارسالي توسط كارشناسان محترم صورت پذيرد .
- مستند كردن اثر از طريق فيلمبرداري:
- گروه درس پژوهي بايد جريان تدريس و اقدامات راجع به نقد و گفتگو ي گروه خود را به تصوير كشيده و در قالب DVDدر اختيار ارزيابان منطقه قرار دهد.
- با توجه به اينكه فيلم هايگردآوري شده تحت عنوان بانك اطلاعاتي تدريس پايه هاي مختلف تحصيلي دوره ي ابتدايي درآرشيو گروه تكنولوژي و گروه هاي آموزشي جهت استفاده همكاران نگهداري خواهد شد و داوري آثار از روي فيلم هاي ارسالي خواهد بود توجه به نكات زير در اجراي فيلمبرداري لازم مي باشد :
- رعايت اصول اخلاقي و مذهبي از جمله پوشش مناسب و ...
- ضبط اجراي تدريس همكاران بر روي فيلم DVDصورت پذيرد .
- دوربين در زمان فيلمبرداري ثابت ولي در صورت ضبط مواردي كه نياز به حركت دوربين مي باشد ( فعاليت گروهي و ...) با هماهنگي قبلي آموزگار و فيلمبردار مشروط بر اين كه حركت آن موجب مزاحمت و حواس پرتي دانش آموزان نگردد، امكان پذير مي باشد.
- عدم استفاده از ميكروفن دوربين و بكارگيري ميكروفن متصل به دوربين (سيار و ...) جهت ضبط صدا و بالا بودن كيفيت صوتي فيلم در امر داوري.
- عدم استفاده از ميكس ، افكت، تيتراژ و هر موردي كه فيلم را غير واقعي نمايش مي دهد.
- مدت زمان تدريس 30 دقيق مي باشد.
- از صحنه هاي مهم تدريس و تعاملات دانش آموزي و معلم به نحو مطلوب فيلمبرداري آموزشي صورت پذيرد.
- اعضاي كميته اجرايي در مناطق و شهرستان ها به شرح ذيل مي باشد :
رئيس اداره –معاون پشتيباني –معاون آموزش متوسطه دوره اول - كارشناس تكنولوژي و گروه هاي آموزشي
- هيئت داوران جشنواره به صلاحديد منطقه / شهرستان ازبين همكاراني كه در جشنواره شركت نمي كنند ، انتخاب گردد.
- از اعضاي تيم هاي برگزيده هرمنطقه / ناحيه به نحو مطلوب تقدير به عمل آيد .
- معلمين گرامي گزارش كتبي درس پژوهي را در محيط WORDطراحي و همراه با DVDفيلم فرآيند تدريس و فرم جمع بندي «ب» براي شركت در جشنواره درس پژوهي ارائه نمايند .
- نام و نام خانوادگي گروه درس پژوهي ، پايه، دوره تحصيلي ،شماره تلفن ، عنوان درس پژوهي و نام منطقه / شهرستان در روي گزارش كتبي و DVDفيلم فرآيند تدريس الزاما ثبت گردد.
«چگونگي تدوين گزارش كتبي در درس پژوهي »