
به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور جان برافروخت «شیخ محمود شبستری»
نمون برگ ارزیابی از کلاس درس (طرح نظارت بالینی) ویژهی درس ادبیات فارسی؛ متوسطهی اوّل
|
نام و نام خانوادگی دبیر: رشته تدریس: موضوع درس مورد بازدید:
پایه تحصیلی: تعداد دانش آموزان: تاریخ بازدید:
نام مدرسه: نام مدیر: تلفن مدرسه:
|
|
ردیف
|
عوامل عملکردی در درس ادبیات فارسی متوسطهی اوّل
|
بسیارخوب
|
خوب
|
متوسط
|
ضعیف
|
|
1
|
روشن بودن اهداف
در طرح درس
|
ذکر مصادیقی از شایستگیها (تفکر، ایمان، علم، عمل، اخلاق و...) با توجه به طرح درس ملی و متناسب با انتظارات درس ادبیات فارسی
|
|
|
|
|
|
2
|
تدارک فرصتهای آموزشی- تربیتی با توجه به امکانات مدرسه
|
استفاده از موقعیتهای طبیعی یا شبیهسازی شده و... در درس ادبیات
|
|
|
|
|
|
بهرهگیری از فنآوری آموزش نوین
|
|
|
|
|
|
بهرهگیری از محیط متنوع یادگیری
|
|
|
|
|
|
3
|
ارزشیابی تشخیصی
|
روشن بودن مصادیقی از پیش دانستهها در طرح درس
|
|
|
|
|
|
بهرهگیری از روشهای متنوع در ارزشیابی با توجه به شرایط محیطی- بومی
|
|
|
|
|
|
4
|
راهبردهای یاددهی و یادگیری استفاده از روشهای
اکتشافی، تعاملی و بارش ذهنی
در فرایند تدریس
|
فعالسازی تفکر، پژوهش، دستورزی، فعالیت و...
|
|
|
|
|
|
تعامل،گفتوگو، همیاری و...
|
|
|
|
|
|
زمینهسازی جهت تلفیق مفاهیم با موقعیتهای اجتماعی، طبیعی و فرهنگی و اقتصادی
|
|
|
|
|
|
فعالیت دانشآموزان در فرآیند تدریس: مفهومسازی و تولید دانش، گزارش، کنفرانس...
|
|
|
|
|
|
جمعبندی و توضیحات و فعالیتهای تکمیلی
|
|
|
|
|
|
5
|
راهبردهای ایجاد انگیزه در کلاس و استفاده از وسایل کمکآموزشی
|
شامل مواردی همچون؛ مشاعره، معرفی کتاب، حفظ شعر، داستانخوانی، داستاننویسی، بازیهای ادبی، شرکت در المپیادها و جشنوارهها و...
|
|
|
|
|
|
6
|
راهبردهای ارزشیابی پایانی مناسب
|
شامل: مشاهده، خودارزیابی، گفتوگو و... (به صورت کتبی یا شفاهی)
|
|
|
|
|
|
انجام ارزشیابیهایی که قابلیت سنجش کمی و کیفی داشته باشند.
|
|
|
|
|
|
7
|
فعالیتهای خارج از کلاس
|
تکالیف تمرینی
|
|
|
|
|
|
تکالیف پژوهشی و تکمیلی (مصاحبه، مطالعه، خلاصهنویسی،...) با توجه به تفاوتهای فردی
|
|
|
|
|
|
تکالیف خلاقیتمحور (داستاننویسی، شعرسُرایی، روزنامهدیواری، جمعآوری شعر و...)
|
|
|
|
|
نام و نام خانوادگی راهنمای آموزشی: نام و نام خانوادگی مدیر:
امضا: امضا: