English Group

 

====================================================================================



مدل "درس پژوهی" —
—مدل "درس پژوهی" به عنوان مدلي موثر برای ترويج و غنی‌سازی يادگيری در مدرسه،
در حال حاضر نظر بسياری ازانديشمندان را در جهان برای تحول در آموزش به‌خود جلب كرده است
. يافته‌های پژوهشی دکترسركار آرانی پژوهشگر برگزيده "انجمن توسعه علم ژاپن" در سال
 ‪ نشان می‌دهد كه درس پژوهی به گسترش
فرهنگ يادگيری در مدارس ياری می‌رساند
"
ومحيطی را فراهم می‌سازد تا معلمان "از يكديگر بياموزند" ، "دانش حرفه‌ای خود راارتقا دهند، "در رفتار خود بازانديشی كنند " و " در تحول مستمر آموزش مشاركت كنند".

******************************
درس پژوهي (تدريس پژوهی) معلم به بازانديشي عمل طراحي، تدوين، تدريس، ارزيابي و تأمل دربارة ياددهي ، يادگيري مي پردازد. پژوهش در كلاس درس و پژوهش مشاركتى معلمان درمدرسه و كلاس درس رويكرد نسبتاً جديدى است كه در چند سال اخير مشتركاً سركارآرانى درايران، و يوشيدا در ژاپن مطرح كرد ه اند و كم كم دارد جاى خود را در مدارس و مراكز آموزشى كشور باز می كند.
چند مقاله مفید در خصوص درس پژوهی


 

-------------------------------------------------------------------

 

پیشنهادی در مورد تقویت مهارت Writingدر پایه هشتم

همانگونه که میدانید بین spellingو writing  تفاوت بزگی وجود دارد. هدف از spelling  این است که دانش آموز بتواند املای کلمات را به صورت صحیح بنویسد که این مورد فعلا از اهداف آموزشی کتاب prospect  نیست. ولی هدف از  writingانتقال معنا و ایجاد ارتباط از طریق نوشتار است. که این دومی از اهداف آموزش زبان با رویکرد ارتباطی می باشد. سه مرحله زیر برای تمرین و آموزش مهارت writing  پیشنهاد می شود

1- برای دانش آموزان تسکی را متناسب با درس و با در نظر گرفتن رویکرد ارتباطی در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای درس دو از دانش آموزان بخواهید در مورد کار هایی که در روزهای جمعه و شنبه در صبح بعد از ظهر و عصر انجام می دهند یک جمله بنویسند. مجموع جملات شش جمله می شود. از آنها بخواهید که معنا و طریقه نوشتن جملات را به خوبی تمرین کنند و یاد بگیرند.

2- در جلسه بعد نوشته ها را جمع می کنیم و از برخی از دانش آموزان می خواهیم که روی تابلوی کلاس یکی از جملات را به دلخواه بنویسند. در این مرحله از همه دانش آموزان می خواهیم تا با توجه به نوشته ها آنها را اصلاح کنند. هدف از این مرحله بیشتر آموزش است تا ارزشیابی. سعی کنید که همه دانش آموزان را در این مرحله درگیر کنید. در این مرحله می توانید در مورد اصول نوشتن صحیح یک جمله به آنها آموزش بدهید. مثلا رعایت حروف کوچک و بزرگ و رعایت فاصله بین کلمات. زمان انجام این مرحله می تواند بین 15 تا بیست دقیقه باشد. در پایان به دانش آموزان اعلام کنید که در جلسه آینده از همین موارد آزمونی گرفته خواهد شد.

3- مرحله ارزشیابی: در این مرحله دانش آموز را در موقعیت جدیدی قرار دهید. از دانش آموزان بخواهید که در چند جمله کارهایی را که در دو روز انجام داده اند در را کاغذی بنویسند. در تصحیح کمتر به املای کلمات و بیشتر به انتقال معنا توجه داشته باشید.

در صورتی که این کار به درستی انجام شود دانش آموزان قادر به تولید( production) جملات  در موقعیت جدید خواهند بود.

=============================================================