تدبر قرآنی با محوریت مهدویت ش4

? *تدبر قرآنی با محوریت مهدویت*

? *جز چهارم*
                *آیه ۲۰۰ سوره آل عمران*

*بسم الله الرحمن الرحیم*

_يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ_
اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد! [در برابر مشكلات ]، استقامت كنيد؛ و در برابر دشمنان، پايدار باشيد و از مرزهاى خود، مراقبت‌ كنيد و از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد.

*روایت ذیل آیه*

✨الباقر (علیه السلام)- إِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر (علیه السلام).

امام باقر (علیه السلام) *بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دفاع کنید.* [الغیبهًْ للنعمانی، ص۱۹۹]

تدبر در قرآن - روز سوم

 *تدبر قرآنی با محوریت مهدویت*

? *جز سوم*
               *آیه ۸۳ سوره آل عمران*

*بسم الله الرحمن الرحیم*

_أَ فَغَيْرَ دينِ اللهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُون_َ 


آيا آن‌ها [آيينى] غير از آيين خدا مى‌طلبند؟! [آيين او همين اسلام است]؛ و تمام كسانى‌كه در آسمان‌ها و

زمين هستند، از روى اختيار يا از روى اجبار، در برابر [فرمانِ] او تسليمند‌؛ و به‌سوى او بازگردانده‌

مى‌شوند.

*روایت ذیل آیه*

✨ الصّادق (علیه السلام)- رَوَی عَلِیُّ بْنُ عُقْبَهًْ عَنْ أَبِیهِ عن جعفر (علیه السلام) عن أبیه (علیه السلام)

قَال: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حَکَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِی أَیَّامِهِ الْجَوْرُ وَ أَمِنَتْ بِهِ

السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَکَاتِهَا وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ إِلَی أَهْلِهِ وَ لَمْ یَبْقَ أَهْلُ دِیْنٍ حَتَّی یُظْهِرُوا الْإِسْلَامَ وَ یَعْتَرِفُوا

بِالْإِیمَانِ أما سَمِعْتَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ.

امام صادق (علیه السلام) علیّ‌بن‌عقبه گوید: *هرگاه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند

عدل را در میان مردم برقرار می‌سازد و جور و ستم در زمان او برطرف می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد،

در زمان او زمین برکات خود را بیرون می‌کند و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر حق را به

اصحابش برمی‌گرداند،در ظهور او اهل هردینی، اسلام را خواهند پذیرفت و این آیه‌ی شریفه: وَ لَهُ

أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ مصداق پیدا خواهد کرد.*[ بحارالأنوار،

ج۵۲، ص۳۳۸]

تدبر قرآنی با محور مهدویت 2

?*جز دوم*
            *آیه ۱۵۵ سوره بقره*

*بسم الله الرحمن الرحیم*

_وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ_ 
به يقين همه‌ي شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و كاهش در مال‌ها و جان‌ها و ميوه‌ها‌ آزمايش مى‌كنيم؛ ‌ و بشارت ده به صابران.

*روایات ذیل آیه*

✨الصّادق (علیه السلام)- وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ یَعْنِی الْمُؤْمِنِینَ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف).

امام صادق (علیه السلام): *لَنَبْلُوَنَّکُمْ یعنی ما شما [مؤمنین] را [حتماً] قبل از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)مورد آزمایش قرار می‌دهیم.* [بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۰۲/ إعلام الوری، ص۴۵۶/ کمال الدین، ج۲، ص۶۴۹]

✨الصّادق (علیه السلام)- لَا بُدَّ أَنْ یَکُونَ قُدَّامَ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سَنَهًْ تَجُوعُ فِیهَا النَّاسُ وَ یُصِیبُهُمْ خَوْفٌ شَدِیدٌ مِنَ الْقَتْلِ وَ نَقْصٌ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ فَإِنَّ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَبَیِّنٌ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًْ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ.

امام صادق (علیه السلام): *پیش از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ناگزیر می‌باید سالی باشد که در آن سال مردم گرسنه شوند و به‌سبب جنگ، کاهش اموال و جان‌ها و محصولشان، سخت به هراس افتند؛ این مطلب در کتاب خدا بیان شده است: آنگاه حضرت این آیه را خواند وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِین*َ [بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۸]

احادیث نوروزی

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

« ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِیهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أیّامِنا و أیّامِ شِیعَتِنا؛….
…..

هیچ نوروزی نیست مگر آن که ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم] هستیم؛ چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.»
 
مستدرک الوسائل ، ج ۶ ، ص ۳۵۲

………………………………………………………………………………………………..

حضرت محمد ( ص ):

اگر می توانید هر روز را، نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.

دعائم الاسلام، ج۲، ص۳۲۶

………………………………………………………………………………………………..

همچنین از امام صادق(ع) روایت شده که:
 
‘هرگاه نوروز شد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با بهترین عطرهایت خود را خوشبو نما .’

………………………………………………………………………………………………..

امام جعفرصادق ( ع ) :

نوروز همان روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور خواهد کرد.

البحار، ج ۵۲ ، ص ۲۷۶

………………………………………………………………………………………………..

امام جعفر صادق (ع):

هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم؛ زیرا نوروز از روزهای ماو شیعیان ماست. ایرانیان آنرا حفظ نمودند و شما آن را از دست دادید.

البحار، ج۵۹، ص۹۲

………………………………………………………………………………………………..

حضرت علی ( ع ):

مواقع تفریح و شادمانی فرصت است .افراد عاقل زندگی را مغتنم می شمارند و از آنها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می کنند .

فهرست غرر، ص ۱۵۷

………………………………………………………………………………………………..

امام علی (علیه السلام ) :

«… و انشر علینا رحمتک بالسحاب المنبعق و الربیح المغدق، و النبات المونق، سحا و ابلا، تحیی به ما قد مات، و ترد به ما قد فات….

خدایا رحمت خود را با ابر پرباران و بهار پر آب و گیاهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما، بارانی درشت قطره بر ما فرو فرست که مردگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما بازگرداند. »

نهج البلاغه،  ص۲۲۲، خطبه ۱۱۵٫

استفتاء از رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه ای درباره اعمال خرافی پایان ماه صفر

استفتائات از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر

در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟

جواب:

عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوه‌اى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.