هوش مصنوعی و آموزش تاریخ
کاربرد هوش مصنوعی در آموزش
آموزش شخصی سازی شده، ربات های معلم، پیش بینی عملکرد دانش آموزان، تحلیل گفتمان در کلاس درس ، ارزیابی شبکه های عصبی برای تشخیص چگونگی تدریس، محاسبات عاطفی برای تشخیص احساسات یادگیرنده .
هوش مصنوعی در کنار معلم و به عنوان دستیارمی تواند تا حد قابل توجهی از استرس و فشار کاری معلم و دانش آموز بکاهد و در اثر بخشی آموزش تاریخ نقش بسزایی داشته باشد.
با کمک هوش مصنوعی هر دانش آموز بر اساس استعداد، علاقه، نقاط ضعف و قوتش آموزش می بیند و طبیعتا اشتیاق چنین دانش آموزی به درس خواندن چند برابرمی شود.
سه نقشی که به هوش مصنوعی در تدریس تاریخ داده شده است عبارتند از:
ارائه راهنمایی و بازخورد به موقع :
یکی از مهم ترین کمک های هوش مصنوعی در آموزش تاریخ و یادگیری معنادار، دادن بازخورد فوری به دانش آموزان در مورد پیشرفت یادگیری است.
ارائه واقعیت مجازی در آموزش تاریخ:
استفاده از فناوری واقعیت مجازی یکی از راه ها برای درک و فهم موضوعات تاریخی برای دانش آموزان است. بنابراین می توان تدبیری اندیشید تا دانش آموزان با قرار گیری در موقعیت های تدریس شده یادگیری بهتری داشته باشند. مثلا دانش آموزان با به چشم زدن عینک می توانند در محیط شبیه سازی شده هوشمند تخت جمشید قدم بزنند و به صورت ملموس در تاریخ کاوش کنند.
ارائه ی آموزش شخصی سازی شده:
با توجه به تفاوت سطح اطلاعات تاریخی دانش آموزان و متفاوت بودن میزان علاقه و یادگیری دانش آموزان در درس تاریخ می توان با استفاده از هوش مصنوعی، روش های آموزش شخصی سازی شده را برای هر دانش آموز به صورت جداگانه طراحی و اجرا نمود.